Jump to content
Forum Sköldpaddor

vegetarian-revees?


luni

Recommended Posts

hej!

min lilla padda twidde är lite underlig, i matväg. <_<

hon ignorerar ofta dom små räkorna och krillen hon får men ser mycket glad ut när hon sätter i sig ärtor. hon äter andra grönsaker också.

hon äter naturligtvis räkor, men ser inte så sugen ut, men gammarus och pellets äter hon.

är det normalt att revees är halvvegetarian? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Är räkorna in saltade? Kan vara så att skalisen tycker att det är för salt isåfall, prova skölj av lite salt från räkorna eller ge sånna som inte är saltade.

Link to comment
Share on other sites

Är räkorna in saltade? Kan vara så att skalisen tycker att det är för salt isåfall, prova skölj av lite salt från räkorna eller ge sånna som inte är saltade.

nej, räkorna är inte saltade. vi ger våra paddor fiskmatsräkor som man köper frysta. vad är dessa salta räkor förresten? :huh:

Link to comment
Share on other sites

nej, räkorna är inte saltade. vi ger våra paddor fiskmatsräkor som man köper frysta. vad är dessa salta räkor förresten? :huh:

Är de verkligen inte salta? Hur stora är de räkorna? Är de hela, med skal och allt?

De salta räkorna är sådana vi köper i mataffären.

Link to comment
Share on other sites

borde inte alla räkor vara salta då dom lever i saltvatten? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Min rödörade är precis tvärtom! Han äter ingenting vegetariskt.. Någon som vet hur jag får honom att tugga i sig lite vegetariskt?

Jag försöker och försöker med nya grejer.. men lyckas inte!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att tyska experter rekommenderar en kost för rödörade över 10 cm längd som till 90 % är vegetarisk så tror jag att det på sikt skadar sköldpaddans lever och njurar att inte äta något vegetabiliskt.

Link to comment
Share on other sites

vad är bra vegetarisk föda för honom? Har testat lite olika nu och vindruvor och morötter går i honom.. Men nu har jag ett nytt problem.. Han är förstoppad.. han bajsar inte.. Någon som har någon lösning på det? Har testat att bada honom i 32 gradigt vatten åså för att sätta igång matsmältningen å så.. men det verkar inte funka..Jag har inte haft honom så länge som sagt och jag vet ingenting om hans tidigare hälsa och jag är så rädd att han har blivit misskött tidigare och är sjuk nu. Funderar på att ta honom till veterinären för en rejäl undersökning. Syns de på sköldpaddor om dom har fått fel föda åså fysiskt? alltså.. på skalet och så.. ser hans skal normalt ut?

Förlåt för många kanske dumma frågar och för att jag går off topic.. men jag är orolig och istället för att öppna nya trådar var det bättre att ta allt på samma ställe när allt nästan rann ur mig.

post-4300-1193058704_thumb.jpg

post-4300-1193058792_thumb.jpg

post-4300-1193058874_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för temperatur under värmelampan på landdelen?

Bra vegetarisk föda är olika vattenväxter, exv andmat, hornsärv, vattenpest. Det är vattensköldpaddornas naturliga vegetabiliska föda.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad det är för temperatur då jag inte har fått riktig ordning där ännu.. Innan jag tog hand om honom hade han varken uv-lampa eller doppvärmare.. bara en vanlig lysramt för akvaiefiskar.. Jag är orolig över honom.. trots att jag inte alls haft honom (som egentligen är en henne) så länge så har jag fäst mig otroligt mkt vid denhär krabaten.. Han är aldrig uppe och solar.. Han klättrar upp ibland och sen hoppar ner igen.. Funderar på om han inte trivs med landdelen? ska nog köpa en turledock i veckoslutet och se vad han tycker om den.

Link to comment
Share on other sites

Kolla med en termometer att det är ca 40 grader på landdelen under värmelampan. Då kommer hon nog att börja sola.

Här kan du få tips på landdelar. En hona bör ha en landdel med grävbart substrat som sand för att kunna gräva ner ev. ägg som hon kan få även om hon inte träffat en hane.

Link to comment
Share on other sites

Han är aldrig uppe och solar.. Han klättrar upp ibland och sen hoppar ner igen.. Funderar på om han inte trivs med landdelen? ska nog köpa en turledock i veckoslutet och se vad han tycker om den.

Min rödörade hona solar olika mycket olika dagar och perioder, fast hon har till synes lika miljö.

Jag har dock märkt att hon solar mer om vattnet är lite svalare, för då har hon såklart större

motivation/behov av att komma upp och värma sig.

Men det är bara en iakttagelse, jag sänker inte temperaturen i vattnet med flit för

att få upp henne på land. ^_^

Men det kanske kan tolkas som att det ska vara så pass varmt "i solen" att sköldpaddan

känner tydlig skillnad på vattentemperaturen och solningstemperaturen.

UV-ljus brukar också locka upp dom, har jag läst här nånstans, men det hade väl din redan nu,

utifrån vad jag förstod av din text.

Min padda gillar vattenväxten vattenpest bäst, hoppas du hittar nått din gillar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt fast en UVB-Lampa(inte lysrör) i en rysramp och har den i mitten av akvariumet.. borde jag ha den mot landdelens sida? och sen har jag en spotlight mot landdelen i ett 100 liters akvarium. Jag har precis fått reda på att det är en hona faktiskt och planerar att fixa iordning akvariumet för henne så hon trivs bra.. tills vi har byggt ett nytt akvarium. Jag vill att hon har det bästa.. Jag kan köpa sånadär vattenväxten dom äter på en djurbutik va? Ngn som vet vad den bästa pelletssorten är? Denhär stackaren lär inte må så bra då hon alltid har fått pellets till mat och kanske en räka då och då.. Jag tycker att det är roligt att testa om hon äter nya saker osv. Mitt största nöje är att ta han om Bubbel, tycker att det är synd att förra ägarna som verkade vara så bra människor inte tog bättre hand om ett djur.

En sista fråga bara; måste sköldpaddor dvalas för att må bra?? För vad jag vet så har Bubbel aldrig gått i dvala.

Förlåt för så många frågor men jag vill bara ta hand om Bubbel på bästa sätt!

Tack så mycket!!

Link to comment
Share on other sites

Zoomed har kommit med en ny serie pellets, Natural aquatic turtle food Hatchling är för ungar, growth för växande sköldpaddor och maintenance för vuxna sköldpaddor. I och för sig innehåller det en massa för vattensköldpaddor onaturlig föda men det innehåller inga onaturliga konserverings- eller färgämnen. Vitaminer och mineraler är tillsatta. Jag ska uppdatera min artikel om mat med detta foder. Men det måste kombineras med färsk föda också. Se till att inte överutfodra med pellets.

Sera Raffy I innehåller bara för vattensköldpaddor naturlig föda, men saknar tyvärr vegetabilier.

Ja, man kan ge vattenväxter från zoo- eller akvariebutiken. Bra att odla snabbväxande sorter i separat akvarium.

Många dvalar inte sina rödörade men jag tror att de mår bättre om de får dvala. Här kan du läsa bla om dvalning av rödörade mfl

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra ett bra frysmixfoder:

Frysmixfoder: Mixa (kör i mixern) hela räkor med skal som legat i vattenbad innan för att saltas av, vattenväxter och fisk, helst hel, tillsätt gelatin och frys in i plattor. Jag anser att av animalierna så bör fisk överväga eftersom räkorna är så salta. Proportionerna av den animaliska fisken och räkorna samt de vegetabiliska vattenväxterna varierar mellan olika släkten, se nedan. Blanda ev. i kosttillskott enligt nedan, men jag är osäker på doseringen. Överdosera ej.

från http://www.skoldpaddormedmera.se/fodavskpallm.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis fått reda på att det är en hona faktiskt och planerar att fixa iordning akvariumet för henne så hon trivs bra.. tills vi har byggt ett nytt akvarium.

Hur ser hennes landdel ut?

Kan hon gräva och lägga ägg där?

Mitt största nöje är att ta han om Bubbel

Det låter mycket bra och som en början till ett bra liv för Bubbel.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla svar! Jag har precis fått reda på att Bubbel är en hona och har inte hunnit fixat iordning landdelen så att hon kan gräva och lägga ägg, men det ska åtgärdas så fort jag har klurat ut en lösning på problemet? Ni som har honor kan ni lägga upp bilder på hur ni har det? Det skulle vara jätte snällt!

Kollade nu hur många grader de var på landdelen och det var alldeles för lite.. men jag har ändå en spotlight som dom på akvarieavdelningen sa åt mig att ha.. och en UVB-lampa. Nån som har något tips på hur man får det varmt?

Och hur hjälper jag henne mot förstoppningen? Eller är det normalt att dom inte bajsar ibland efter mat?

Hon har inte gjort det de senaste 3 gångerna hon har fått mat. Ska ringa till veterinären och boka tid för en rutinundersökning idag, för att se vad hon har för hälsa då jag misstänker att hon inte blivit korrekt skött.

Tack så mycket!!!

Link to comment
Share on other sites

Kan du sänka lampan och på så sätt få det varmare? Annars måste du byta lampa och sätta den på sådan höjd att den ger ca 40 grader.

I denna artikel står lite om belysning.

Anledningen till ev. förstoppning kan vara att temperaturen är så låg så att matsmältningen går långsammare.

Link to comment
Share on other sites

Jo.. jag anade det.. har sänkt lampan lite nu.. är bara rädd att han blir nyfiken på den och bränner sig.. Men det finns lösningar för allt!

Ringde veterinären.. Det finns ingen veterinär på flera mils avstånd som är kapabel till att undersöka en sköldpadda. Så jag funderar på att åka ner till Stockholm dit dom hänvisade för en undersökning. Kanske blir lite stressigt för honom att åka så långt också å andra sidan.. Jag får klura lite! Tack igen!!

Link to comment
Share on other sites

Och hur hjälper jag henne mot förstoppningen? Eller är det normalt att dom inte bajsar ibland efter mat?

Hon har inte gjort det de senaste 3 gångerna hon har fått mat. Ska ringa till veterinären och boka tid för en rutinundersökning idag, för att se vad hon har för hälsa då jag misstänker att hon inte blivit korrekt skött.

Hur vet du att hon har förstoppning?

Vad menar du med efter maten, hur lång tid är det?

Link to comment
Share on other sites

Hon har inte bajsat alls på en vecka.. inte vad jag har märkt iaf.. Har köpt större stenar och jag tror att hon har stoppat i sig såna och det har blivit stopp.. :/

Nu har hon fått nå fnatt. nästan agressiv är hon.. känner inte ens igen henne. Biter och drar å ska "förstöra" allt. pumpslangen kan jag inte ha kvar i akvariumet..

Link to comment
Share on other sites

Hon har inte bajsat alls på en vecka.. inte vad jag har märkt iaf.. Har köpt större stenar och jag tror att hon har stoppat i sig såna och det har blivit stopp.. :/

Då skulle jag uppsöka en sköldpaddskunnig veterinär

http://www.landskoldpaddor.se/veter.htm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...