Jump to content
Forum Sköldpaddor

Min första unge är på väg ut


Gunveig

Recommended Posts

Nej, jag torkade inte av äggen. Det ända jag gjorde var att jag lyfte upp det ur gropen där honan lagt det. Lät det inte vara tills hon hade täckt in det utan stack in handen under henne utan att flytta på henne och tog ägget. Hon stördes inte alls utan fortsatte bara att klämma ut ägg nummer två och sen att täcka gropen mycket noggrant. Jag märkte äggen med färgpenna för att ha koll på vilket som var vilket, och lade ner det i vermeculiten på samma sätt som det var i gropen. Lite muld fastnade nog på äggen och skulle hon ha täckt in dem så kan jag tänka mej att äggen skulle behövts torkas av på nåt sätt eftersom marken var fuktig där hon valde att gräva sin grop.

Aha, tack för infon. Anledningen till att jag undrade var att ägget såg så rent ut! För övrigt, kul bild med syskonen bredvid varandra fast den ena inte kommit ur ägget än.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när JAG har fått mitt första ägg undrar jag, hur många dagar tog det för dina att kläckas?

Link to comment
Share on other sites

Liina kom på dag 64 och Siiri på dag 70. Min kläckare bestod av en 35 liters plastlåda med ett stort antal små hål borrade i. Under lådan hade jag en värmematta. En frigolitbit under värmemattan och tidningspapper mellan värmemattan och låden. Genom att ta bort och lägga till tidningspapper reglerade jag värmen. Äggen hade jag i en godislåda med vermiculit i. Godislådan stod på två smala trälister lite upp från bottnet på den stora plastlådan. För att få upp fuktigheten i lådan lade jag i en plastmugg med vatten. Fuktigheten hölls runt 80%, lite väl hög tyckte jag men jag lyckades inte få ner den. Temperaturen åkte mellan 28 och 33 grader. Jag höll 33 som övre gräns, steg det över öppnade jag på locket och vädrade ut värmen. Konstruktionen var enkel men fungerade helt bra. Det viktigaste är att man inte vänder på äggen. Jag hade intalat mej själv på att jag inte skulle gå och lysa med en ficklampa på äggen för att se om dom utvecklades. Men ni kan bara gissa vem som var där och tittade efter blodådror när tre veckor hade gått. Och glädjen var stor när tydliga blodådror syntes. Senare i utvecklingen såg man vissa tecken på att det hände nånting i äggen med blotta ögat. Båda ungarna är nu mycket pigga och matglada. Fast jag betedde mej som en orolig förstagångs mamma när dom inte åt något den första veckan och var nästan säkra på att dom skulle tyna bort och dö.

post-1658-1192730794_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag som annars inte tycker att ryssar är något jag fastnat för måste säga att dina småttingar är mycket söta. :wub:

Kul att det fungerar med enklare metoder, såväl som dyrare kläckare.

Denna metod vore väl nåt för dig Nora?????

Link to comment
Share on other sites

Eller värmelamps- och substratmetoden dvs naturlig kläckning? Att ha ägget nedgrävt i lagom fuktat substrat med en värmelampa som är tänd ca 12-14 timmar om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar smått på att försöka göra större variation på temperaturen nästa gång. Sänka temperaturen till natten genom att stänga av värmemattan i några timmar eller något sånt. Om jag har glädjen att få flera ägg förståss.

Link to comment
Share on other sites

Jag som annars inte tycker att ryssar är något jag fastnat för måste säga att dina småttingar är mycket söta. :wub:

Kul att det fungerar med enklare metoder, såväl som dyrare kläckare.

Denna metod vore väl nåt för dig Nora?????

Jag ska skriva ut det och pappa får ta sin lila koll. Vi ska se löver det hela lite.

Den "naturliga kläckningsmetoden" ska jag prova om det blir fler ägg. Man vet ju aldrig... Men när detta nu var flyttat lite hit och dit och icke-nergrävt så tar jag den andra metoden istället. :)

Link to comment
Share on other sites

Den "naturliga kläckningsmetoden" ska jag prova om det blir fler ägg. Man vet ju aldrig...

Jag tycker att du först ska se om dina sköldpaddor kan producera befruktade ägg och då är det definitivt enklare att konstatera detta med traditionella kläckningsmetoder.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du först ska se om dina sköldpaddor kan producera befruktade ägg och då är det definitivt enklare att konstatera detta med traditionella kläckningsmetoder.

OK.

Nu ska vi åka och köpa en värmematta, vermiculit mm.

Link to comment
Share on other sites

Allt hemskaffat och jag har börjat bygga! En stor grästuva till paddorna på köpet också. :rolleyes:

Men tar det lång tid för värmemattan att bli varm?? Just nu känns den inte särskilt varm, hm....

Link to comment
Share on other sites

Nu har den fått stå över natten. Men det känns inte varmt inne i lådan! Ska man prova en mindre låda då elr kan man lägga värmemattan inuti??

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inget problem att få värmemattan varm. Det är kanske olika effekt på dem. Den som jag använde är 27,5W och 27x51 stor.

Link to comment
Share on other sites

Det var 12,5 watt eller liknande på min. Den är lika stor. Nu ska vi prova att ha en lampa ganska högt över och/eller ställa den nära ett element...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har Liina och Siiri blivit 4,5 månad och har fått flytta in i en större låda. Och vilken lycka det blev att ha nya grejer att klättra på och gömma sej under. Liina är mycket mindre än Siiri för hon har legat nergrävd en lång tid under vintern, Siiris favoritplats är i matfatet. Nu duger allt som serveras, PAT och torkade blad försvinner i ett nafs.

post-1658-1203148758_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok. Jag ska måtta min bur sedan. :) Hur stor tycker du det krävs för en nykläckt ensam ryssunge? :wub:

Link to comment
Share on other sites

Mätte lådan som mina gick i tidigare. Den är 50x65cm. Det räckte bra i början, när ungarna mest låg nergrävda och bara kom upp för att äta. Problemet var att få till en svalare plats med alla lampor som värmde. Men det skötte ungarna själv med att gräva ner sej där det var fuktigt. Om det är en eller två ungar i lådan tror jag inte har så stor betydelse, själva ungen tar ju inte så stor plats. Men nu är det redan en sån fart i vår låda och varje liten vrå är utforskad och använd, att det skulle vara allt för tråkigt med en mindre låda. Storleken på deras låda bestämdes också av storleken på lådan som är under. Det är en gammal sköldislåda som nu har fått en ny övrevåning.

post-1658-1203956280_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okej. Vi har ett ganska gammalt marsvin i familjen också. (Min systers). När han går bort kanske Eggi får ta över lådan, den är lite större. Jag mäter min för att kolla sen. Just nu är hon precis som du beskrev, ligger nergrävd under grästuvan och tittar upp då och då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...