Jump to content
Forum Sköldpaddor

Luftfuktighet


Ylva

Recommended Posts

har nån nåt tips på hur man kan höja luftfuktigheten i en äggkläckare? jag har ställt in många behållare med vatten och lagt plastfolie över lådan med ägget i. ändå stiger inte luftfuktigheten över 67% rh (eller hur man skriver.) det går ju inte att höja värmen för då stiger temperaturen för högt. äggkläckaren är en jägerkläckare då det borde nog funka, jag vet bara inte hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

Att täcka med plastfolie är ingen bra idé. Då försämras syretillförseln och avdunstning av koldioxid.

Hur hög bör luftfuktigheten vara för ägg från din art?

Vilken typ av hygrometer har du? Det kan vara hygrometern som visar fel.

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret! plastfolien ligger inte helt tätt nu, jag tänkte det var nåt sånt, men jag tar bort den helt.

luftfuktigheten ska vara mellan 80-90%.

hygrometern är en digital (från clas ohlson.)

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret! plastfolien ligger inte helt tätt nu, jag tänkte det var nåt sånt, men jag tar bort den helt.

luftfuktigheten ska vara mellan 80-90%.

hygrometern är en digital (från clas ohlson.)

Skaffa en analog hårhygrometer som går att kalibrera.

Jag har inga problem att komma upp till 80-90% i min Jäger FB50.

Nästan mer problem att komma ner till 70-80 som jag vill ha till ägg från landsköldpaddor.

758.jpg

Finns bl a hos Högberga AB

Clas Ohlson hade en bra analog men den har utgått.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tänkte väl att det skulle vara lätt att få upp fuktigheten i en riktig kläckare. då köper jag en sån hygrometer.

Kanske t.o.m det är för hög luftfuktighet än tvärtom fast det inte syns.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I beskrivningen till hårhygrometern står det nåt om att man skall låta hygrometern hänga utomhus över natten var tredje vecka (tror jag) för att nollställa den. Hur många minusgrader tål den, och måste man göra det? Slutar den att fungera annars?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Skaffa en analog hårhygrometer som går att kalibrera.

Jag har inga problem att komma upp till 80-90% i min Jäger FB50.

Nästan mer problem att komma ner till 70-80 som jag vill ha till ägg från landsköldpaddor.

758.jpg

Finns bl a hos Högberga AB

Clas Ohlson hade en bra analog men den har utgått.

Hej!

Ska beställa en Jäger kläckare nu och tänkte skaffa en analog hygrometer också. Ska denna modell kalibreras? Hur görs det?

Hur höjer/sänker man fuktigheten i en Jäger FB 50? Vattenglas i kläckaren?

Link to comment
Share on other sites

Man kalibrerar den genom att vira in den i en fuktig handduk och efter en stund ställer man den på 100%.

Vi höjer luftfuktigheten i kläckaren genom att antingen fukta äggsubstratet och/eller ställa in en burk med vatten.

Sänker genom att at bort vattenburken eller ställa in en med mindre yta.

Link to comment
Share on other sites

Man kalibrerar den genom att vira in den i en fuktig handduk och efter en stund ställer man den på 100%.

Vi höjer luftfuktigheten i kläckaren genom att antingen fukta äggsubstratet och/eller ställa in en burk med vatten.

Sänker genom att at bort vattenburken eller ställa in en med mindre yta.

Tackar för infon :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...