Jump to content
Forum Sköldpaddor

Standariserad art faq


Sangrid

Recommended Posts

Det jag som ganska nybliven sköldpaddsägare har lagt märke till är att det finns massor med info om olika sköldpaddor på nätet. Infon kommer dock minst sagt i spridda skurar. På svenska finns ett antal väldigt fina sidor om olika arter, andra är mindre väl representarade. Många gånger får man läsa en väldig massa text som man för stunden inte behöver. I detta forumet och på andra är frågorna ofta väldigt lika och många gånger rena nybörjarfrågor.

Det jag ser ett behov av är någon form av standardiserad FAQ(frequently asked questions) med svar på de vanligaste frågorna för de olika arterna på svenska.

Hur en sådan skall se ut vet jag inte riktigt. Det jag tror kan vara bra är att det är samma frågor i varje och att varje art får sin egen faq. Många av dessa kan jag tänka mig får identiska svar. Som nybörjare är det skönt att veta att detta gäller MIN sköldpadda.

Jag ställer gärna upp och försöker göra frågor för ett standardiserat formulär för dessa FAQ:s men jag har ju inte svaren på allt... :)

Dessa faq:s tycker jag skulle kunna ligga på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Några frågor som kanske kan vara lämpliga:

Är sköldpaddan lämplig att äga?

Är sköldpaddan agressiv?

Hur ska akvariet se ut?

Landdel?

Vattendel?

Belysning?

Storlek?

Behöver akvariet placeras på någon särskild plats i hemmet?

Temperaturer i vatten, i luften och på solplats?

Får den gå på golvet?

Hur fort ska den växa?

Hur vet jag om min padda är tjock eller mager?

Vad äter min sköldpadda?

Hur ofta och hur mycket mat ska den ha?

Vilken mat ska sköldpaddan ha?

Vad är ett sepiaskal?

Vad är gammarus?

Får den äta äggskal?

Är helfoder lämpliga?

Är alla helfoder på zoo-affären lämpliga?

Behöver min sköldpadda dvalas?

Link to comment
Share on other sites

Det torde bli en väldig massa FAQ eftersom folk frågar om alla möjliga och omöjliga arter och folk äger en väldig massa arter, och fler blir det allt eftersom fler och fler från andra länder i Europa kommer med på forumet.

Jag säger inte att det är omöjligt men det blir en väldi massa att skriva.

Sedan har ju P-A redan lagt in en del artfakta om vissa flitigt förekommande arter.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det torde bli en väldig massa FAQ eftersom folk frågar om alla möjliga och omöjliga arter och folk äger en väldig massa arter, och fler blir det allt eftersom fler och fler från andra länder i Europa kommer med på forumet.

Jag säger inte att det är omöjligt men det blir en väldi massa att skriva.

Sedan har ju P-A redan lagt in en del artfakta om vissa flitigt förekommande arter.

R/P

Ja, oj, om man väljer att se det så ser det ju onekligen oöverstigligt ut! :)

Det är en av de saker jag gillar med internet och att många duktiga människor är samlade på en plats, att det kan bli fruktbara webbplatser som många andra får del i. Det är detta forum ett underbart bra exempel på! En viktig sak med detta forum är att många kan ta del av tidigare inlägg även långt efter att de skrevs. Nyckelord här är tid. Om jag nu väljer att gå vidare med en faq över just min Skalis, är det den första. Det som är bra med den första är ju att den har en form som man lätt sedan kan kopiera, även vissa faktadelar kommer kunna kopieras i sin helhet. För vissa arter kanske det räcker att sätta ny rubrik om de är så lika i skötsel och annat.

Om jag försöker besvara frågorna ovan om min sköldpadda och gör en första FAQ, så finns redan en. Det står alla fritt på forumet delta med information i denna FAQ. Någon ägare av en annan sköldpadds art väljer att besvara frågor om sin sköldpadda. Då har vi redan två stycken FAQ:s. Vilket jag ser som bättre än ingen alls. Sett på en femårsperiod kanske vi har fått i hop några stycken fler :)

Det som jag ser som mest problematiskt är dels rent datatekniska problem och faktagranskning. Det finns en motsvarighet till detta på ett annat forum, där man låter forumdeltagarna fritt skriva om arter, men en del väldigt "fattiga" resultat. Genom att stadardisera frågorna, sätter man även en viss ribba för innehållet. Till en början ser jag det som mycket nödvändigt att frågorna blir bra. Min tanke är att dessa FAQ:s ska vara för nybörjare så att sköldpaddor inte far illa i onödan.

Datatekniskt vet jag inte vad forumet stöder och hur man skall kunna hålla dem tillgängliga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...