Jump to content
Forum Sköldpaddor

Tillväxt - Chinemys reevesii


Sangrid

Recommended Posts

Detta inlägg har jag skrivit på Repti.net. Nu har jag hittat hit och tror att den här diskussionen bättre förs här. Därför har jag flyttat inlägget hit:)

Från Repti.net:

Ett antagande jag kommit fram till angående tillväxt är att det inte går att relatera till ålder. Utefter vad jag har förstått från läsning av olika webbplatser är att det som är allenarådande för storleken på en Chinemys reevesii är hur mycket mat de får.

Till en början letade jag tabeller och liknande för storlek i viss ålder. Några sådana har jag inte funnit. Några andra tumregler än hur mycket mat och vad som skall serveras till Skalis har jag inte heller funnit.

Från detta har jag dragit följande slutsats: Längd och vikt säger inget om ålder. Ålder innebär inte heller att någon särskild längd eller vikt ska/har uppnåts.

Det enda reela som jag om och om igen har stött på Repti och andra forum är vikten av rätt mat och i rätt mängd. Det största problemet för de flesta djurägare är inte heller att djuren är underviktiga utan överviktiga och därmed växer för fort. Vilket kan medföra olika problem för sköldpaddan, bl. a för snabb tillväxt där de inre organen kan ta skada.

Så länge jag inte har svar på denna fråga kommer jag att försöka hålla min Skalman "normalviktig" och låta det vara kriteriet för hur mycket mat han får=hur snabbt han "får" växa. Normalviktig har jag slutit mig till är när han kan få in huvud och bakben samtidigt under skölden.

Ordet broiler har använts ett antal gånger i samband med stora sköldpaddor som inte är så gamla. Men i övrigt av vad jag förstått har dessa "stora" långa sköldpaddor inte varit överviktiga.

För mig kvarstår frågan: Hur snabbt ska en Chinemys reevesii växa?

/Sangrid

Ps. Läs gärna på min sida på Repti för mer detaljer om min Skalman. Jag är ganska nybliven sköldpaddsägare och försöker lära mig så fort som möjligt för min söte Skalis skull :)

Skalmans sida på Repti (www.repti.net/sangrid)

Link to comment
Share on other sites

Kul

Nu tar du upp nått som jag tycker är väldigt intressant och som jag inte heller hittat särskilt mycket information.

Jag försökte för ett tag sen få in uppgifter ifrån reevesii-ägare här på forumet men det var tyvärr ingen som svarade.

Bäst hade varit om alla kunde ha lämnat in tabeller över tillväxten men jag kan bara gå till mig själv i den frågan,

jag skrev noggrant ner vikt och längd i excel det första året jag hade sköldpaddorna men slutade sen och nu kan jag inte

hitta excel-filen heller.

Här är länkt till den tråden http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...ic=4858&hl=

Du är också välkommen att läsa om hur jag ser på reevesii-ägande på min webbplats http://regnskog.nu/reevesii/

Edit: såg att du hade länk till min webbplats på din sida :)

Link to comment
Share on other sites

Något jag tänkt men definitivt inte har belägg för är att min Skalman har vuxit så mycket sedan slutet av maj, är att han helt enkelt har vuxit ikapp sin ålder?! Någonstans läste jag också om att knölar på skölden kan vara ett tecken på att sköldpaddan har vuxit förfort.

Edit: såg att du hade länk till min webbplats på din sida :)

Din sida är inte bara intressant och med nyttig information, du har även gjort en av det snyggaste sköldpaddssidorna på nätet! Kanonval av namn till sidan också!! :) Sträck på dig du har en supersida! :)

Link to comment
Share on other sites

Något jag tänkt men definitivt inte har belägg för är att min Skalman har vuxit så mycket sedan slutet av maj, är att han helt enkelt har vuxit ikapp sin ålder?!

Vet du hur sköldpaddan blivit matad tidigare?

Varannan dag tycker jag låter ofta, hur mycket matar du?

Mina får animalisk föda tre gånger per vecka samt har de konstant tillgång till vattenväxter i akvariet.

Någonstans läste jag också om att knölar på skölden kan vara ett tecken på att sköldpaddan har vuxit förfort.

Jag vet inte hur du menar med knölar, är det pyramidisering du menar?

Du kan läsa mer om det här

http://landskoldpaddor.se/fukt.htm

och här http://www.chelonia.org/Articles/whatcausespyramiding.htm

Din sida är inte bara intressant och med nyttig information, du har även gjort en av det snyggaste sköldpaddssidorna på nätet! Kanonval av namn till sidan också!! :) Sträck på dig du har en supersida! :)

Många tack, kul att den uppskattas och används.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur sköldpaddan blivit matad tidigare?

Varannan dag tycker jag låter ofta, hur mycket matar du?

Mina får animalisk föda tre gånger per vecka samt har de konstant tillgång till vattenväxter i akvariet.

Jag vet inte hur du menar med knölar, är det pyramidisering du menar?

Nu blev det flera frågor på en gång :)

Ja, tyvärr vet jag hur han/hon hade det innan. Han blev matad på fredagar med McDonadsskinka. Hur mycket han fick vet jag inte. Personen som hade den ägde sköldpaddan ungefär 6 månader enligt uppgift. Det kan vara längre tid, men inte mer än ett år. Han hade inget inget uv-ljus, ingen solplats endast en mindre ständigt blöt sten som landdel. Akvarievattnet såg ut som en grön sörja Han hade mjukt och angripet skal och hela paddan var sumpbrun i färgen och mager. Ålder på sköldpaddan är okänd, men ägaren fick honom som "liten" från zooaffären.

Av mig får han sköldpaddspellets som basfoder och annat mellan varven. Han får mat som motsvarar storleken på hans huvud. I början fick han mat varje dag, sedan såg jag att han blivit ganska tjock och började ge honom varannan dag. Då viktminskningen inte infann sig efter en månad och han fortfarande såg tjock ut började jag ge honom var tredje dag. Då han nu har avstannat i viktökning ser normalviktig ut (= får in huvud och bakben samtidigt), har jag börjat ge honom mat varannan dag. Han är en ungpadda och ska ju växa. Med mat var tredje dag har viktökning och växandet stannat upp. Jag vet ju inte om detta är rätt eller inte, därför mina frågor om tillväxttakt. Om han nu vid nästa månadsvägning och mätning ser normalviktig ut kommer han fortsätta att få varannan dag. Börjar han bli tjock igen, kanske jag ska ge med ytterligare ett annat intervall?? Eller bör jag redan nu ge honom var tredje dag redan nu? Mina enda referenser i detta är endast Skalman själv och hur han ser ut. Den månaden han fick mat var tredje dag gick han upp bara några gram och växte endast någon millimeter, i mina ögon avstannade tillväxten.

Knölar och pyramidisering låter båda två som saker som min Skalis inte ska råka ut för. Knölarna som jag refererade till har jag endast läst om på annan plats på nätet, så jag vet inte vad som avses riktigt och kan inte besvara din fråga av den anledningen. Jag förmodar att det var pyramidisering som avsågs.

/Sangrid

Link to comment
Share on other sites

En sköldpadda ska växa långsamt. Att se en ökning på bara en månad kan vara OK om det rör sig om en unge men inte en mer vuxen padda. Så länge inte ökningen är för stor. Hur gammal är den och hur mycket väger den? Längd? Jag skulle övergå till mat var tredje dag.

Den månaden han fick mat var tredje dag gick han upp bara några gram och växte endast någon millimeter, i mina ögon avstannade tillväxten.

Låter som en OK ökning.

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att läsa om en sköldpadda som fått det så otroligt mycket bättre :) Som Jonas beskrev så är fri tillgång på vattenväxter att rekommendera. För honom fungerar det också bra med animalisk föda tre gånger i veckan. Men det vore intressant som Helena skrev att veta längd och vikt på sköldpaddan. Vad ger du för pellets?

Link to comment
Share on other sites

En sköldpadda ska växa långsamt. Att se en ökning på bara en månad kan vara OK om det rör sig om en unge men inte en mer vuxen padda. Så länge inte ökningen är för stor. Hur gammal är den och hur mycket väger den? Längd? Jag skulle övergå till mat var tredje dag.

Låter som en OK ökning.

Nedan klistar jag in statistiken och lite text från Skalis sida på Repti

Denna statistik är inte helt användbar då jag har använt två olika vågar varav den första inte var så exakt, och jag har bytt mätmetod för längdmåttet.

Längdmåttet mätte jag de första gångerna på ovansidan. Absolut första mätningen, var det svårt och hålla i honom. Jag hade aldrig hållt en sköldpadda tidigare och han var så liten och mjuk så när han sprattlade blev väl mätningen inte så exakt. X innebär att ingen mätning är gjord.

24 maj, 50 g, 6,5-7 cm

sumpbrun, mjukt och tunnt skal och med skador i skalet. Matning varje dag. Äter glupskt allt fort!

01 juni, 55 g, x

piggare

10 juni, 60 g, 7 cm

gladare, teckning på halsen tydligare, skalet hårdare, fläckarna/skadorna lika.

10 juli, 85 g, 8 cm

Mycket pigg! Skalet hårdare, ben och huvud ser friska och sunda ut.

12 juli, x, 7 cm

Ny mätning av längd nu, på undersidan. Undersidan är helt platt och mätningen blir exaktare. Matning från nu endast varannan dag. Han ser tjock ut. Får inte in både huvud och bakben i skalet.

12 aug, 124 g, 8 cm

Ny digitalvåg med decimaler, mätning nu fortsättningsvis alltid på undersidan. Skalet börjar släppa flagor och han ser jättefin ut under! Fortsatt snabb viktökning. Ser fortfarande tjock ut. Matning var tredje dag från nu.

23 aug, 128 g, 8,2 cm

30 aug, 130 g, 8,2 cm

04 sept, 137 g, 8,3 cm

Ser normalviktig ut nu, så tillvida att både huvud och bakben får plats under skalet. Tillbaka till varannan dags matning.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, hade inte läst din hemsida på repti:

Han har stadigt gått upp i vikt och väger nu 129 gram och är 9 cm och är hård skalet!:)

04 sept, 137 g, 8,3 cm

En så liten sköldpadda tycker jag det blir för sällan att ge animaliskt var 3:e dag, varannan dag är bättre enligt min mening eller tre gånger i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att läsa om en sköldpadda som fått det så otroligt mycket bättre :) Som Jonas beskrev så är fri tillgång på vattenväxter att rekommendera. För honom fungerar det också bra med animalisk föda tre gånger i veckan. Men det vore intressant som Helena skrev att veta längd och vikt på sköldpaddan. Vad ger du för pellets?

Det är vattensköldpaddspellets från en zoo-affär. Jag vet inte vad det är för märke. Han har fått äggskal, räkor med skal extra och morötter, och så brukar jag lägga ned en sån liten vit sköldpadda som löser upp sig i vattnet så han ska få extra kalk.

Jag har läst olika recept på nätet på sköldpaddsmat. Det är nästa projekt att göra eget käk åt honom. :)

Link to comment
Share on other sites

Sorry, hade inte läst din hemsida på repti:

En så liten sköldpadda tycker jag det blir för sällan att ge animaliskt var 3:e dag, varannan dag är bättre enligt min mening eller tre gånger i veckan.

Jag hoppas du observerade att det ena är en mätning på undersidan. Den andra på ovansidan. Det är lättare att mäta på undersidan därför har jag börjat göra det. Han/hon är helt platt på bukskölden.

Link to comment
Share on other sites

Det är vattensköldpaddspellets från en zoo-affär. Jag vet inte vad det är för märke.

Vad innehåller de? Finns det någon fullständig innehållsförteckning?

Kikade på bilderna. Skalman ser fin ut, vilken utstrålning :)

Link to comment
Share on other sites

Vad innehåller de? Finns det någon fullständig innehållsförteckning?

Kikade på bilderna. Skalman ser fin ut, vilken utstrålning :)

Ja, han blivit väldigt fin. Det är en sån skillnad! :)

Ingen innehållsförteckning. De säljs som lösvikt. Dessa har jag köpt på Zoo-affären på Kronobergsgatan(Kungsholmen). Nu har jag hunnit med att flytta till Kristinehamn, så jag kan inte gå dit och fråga. Det har varit stora förändringar i mitt liv under denna sommar och sensommar. Det är först nu jag på allvar har börjat försöka lära mig ordentligt om Skalman. Tidigare har det kännts som jag endast haft tid för att se till att han hade det nödvändigaste (=mat, uv-ljus, hyffsad inredning i akvariet och helt enkelt hålla rent och byta vatten).

Link to comment
Share on other sites

Ingen innehållsförteckning. De säljs som lösvikt.

Då är det bättre att du byter pellets till Tetrafauna Reptomin som Tortoise Trust rekommenderar, Sera Raffy p ska vara likvärdigt. Sera raffy I är också bättre, men det innehåller inga växter men har man fri tillgång på vattenväxter så gör det inget. Sera Raffy I skulle jag ge då det endast innehåller för vattensköldpaddor naturlig föda. Dessa innehåller inga konserveringsmedel eller färgämnen så vitt jag vet. Det bästa tror jag är att göra egen mat. Men jag tror att Reptomin och Sera raffy p är bättre än det som säljs i lösvikt iaf. Och Sera raffy I nummer ett för mig.

Edit: Sera raffy P innehåller färgämnen.

Link to comment
Share on other sites

De säljs som lösvikt.

Låter som Pretty Pets, färgglada pellets.

This food is 35% protein, 13% fat and 4% fiber and is made to float in water.

INGREDIENTS:

Corn, Poultry Meal, Fish Meal, Corn Gluten Meal, Calcium Carbonate, Dicalcium Phosphate, L-Lysine, Choline Chloride, Natural and Artificial Flavors, DL Methionine, Vitamin E Supplement, Ascorbic Acid (Vitamin C), Ferrous Sulfate, D-Biotin, Yucca Schidigera Extract, Zinc Oxide, Manganous Oxide, Niacinamide, Vitamin B12 Supplement, Mixed Tocopherols, Copper Sulfate, Calcium Iodate, Citric Acid, , Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Sodium Selenite, Folic Acid, Riboflavin, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine Mononitrate, Natural and Artificial Colors, Menadione Dimethylpyrimidinol Bisulfite (source of Vitamin K3), Vitamin D3 Supplement, Cobalt Sulfate, Rosemary Extract.

Guaranteed Analysis:

Crude Protein (min) 35%, Crude Fat/Oil (min) 13 %, Crude Fiber (max) 4 %, Moisture (max) 10 %, Ash (max) 10 %, Vitamin A (min) 19,000 IU/kg, Vitamin D3 (min) 1,250 IU/kg, Vitamin E (min) 200 IU/kg, Copper (min) 10 mg/kg.

Link to comment
Share on other sites

Låter som Pretty Pets, färgglada pellets.

This food is 35% protein, 13% fat and 4% fiber and is made to float in water.

INGREDIENTS:

Corn, Poultry Meal, Fish Meal, Corn Gluten Meal, Calcium Carbonate, Dicalcium Phosphate, L-Lysine, Choline Chloride, Natural and Artificial Flavors, DL Methionine, Vitamin E Supplement, Ascorbic Acid (Vitamin C), Ferrous Sulfate, D-Biotin, Yucca Schidigera Extract, Zinc Oxide, Manganous Oxide, Niacinamide, Vitamin B12 Supplement, Mixed Tocopherols, Copper Sulfate, Calcium Iodate, Citric Acid, , Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Sodium Selenite, Folic Acid, Riboflavin, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine Mononitrate, Natural and Artificial Colors, Menadione Dimethylpyrimidinol Bisulfite (source of Vitamin K3), Vitamin D3 Supplement, Cobalt Sulfate, Rosemary Extract.

Guaranteed Analysis:

Crude Protein (min) 35%, Crude Fat/Oil (min) 13 %, Crude Fiber (max) 4 %, Moisture (max) 10 %, Ash (max) 10 %, Vitamin A (min) 19,000 IU/kg, Vitamin D3 (min) 1,250 IU/kg, Vitamin E (min) 200 IU/kg, Copper (min) 10 mg/kg.

Innehåller konstgjorda färgämnen och smakämnen, en anledning till att jag inte skulle ge det.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske låter konstigt att jag inte vill ge artificiella (konstgjorda) smak- och färgämnen. I detta fall står det inte vilka ämnen det gäller så man kan inte söka info om dem. Det finns färgämnen exvis som varit förbjudna i Sverige eller som Sverige vill förbjuda, men efter EU-inträdet så har vi varit tvungna att tillåta dem. Dessa kan skada hälsan.

Link to comment
Share on other sites

Det är vattensköldpaddspellets från en zoo-affär. Jag vet inte vad det är för märke. Han har fått äggskal, räkor med skal extra och morötter, och så brukar jag lägga ned en sån liten vit sköldpadda som löser upp sig i vattnet så han ska få extra kalk.

Jag har läst olika recept på nätet på sköldpaddsmat. Det är nästa projekt att göra eget käk åt honom. :)

Då är det bättre att du byter pellets till Tetrafauna Reptomin som Tortoise Trust rekommenderar, Sera Raffy p ska vara likvärdigt. Sera raffy I är också bättre, men det innehåller inga växter men har man fri tillgång på vattenväxter så gör det inget. Sera Raffy I skulle jag ge då det endast innehåller för vattensköldpaddor naturlig föda. Dessa innehåller inga konserveringsmedel eller färgämnen så vitt jag vet. Det bästa tror jag är att göra egen mat. Men jag tror att Reptomin och Sera raffy p är bättre än det som säljs i lösvikt iaf. Och Sera raffy I nummer ett för mig.

Sköldpaddspelletsarna kan du kasta i soptunnan på en gång. Håller till stor del med Mimmi här men skulle villja gå ett steg längre, den enda mat mina sköldpaddor får som kommer från zooaffär är Sera raffy I som komplement till annat animaliskt foder som räkor, fisk, vattensniglar, mask och insekter.

Tillgång till vattenväxter i akvariet är också viktigt, odla detta separat i en skål.

Den lilla vita sköldpaddan kan du också skippa, istället skaffar du sepiaskal som sköldpaddan kan äta på. Jag skulle inte ge morötter till Reevesii heller.

Annars vill jag bara säga att Skalman har haft en väldans tur som hittade dig. Vill inte veta vad som hänt om han vart kvar hos förra ägaren fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddspelletsarna kan du kasta i soptunnan på en gång. Håller till stor del med Mimmi här men skulle villja gå ett steg längre, den enda mat mina sköldpaddor får som kommer från zooaffär är Sera raffy I som komplement till annat animaliskt foder som räkor, fisk, vattensniglar, mask och insekter.

Tillgång till vattenväxter i akvariet är också viktigt, odla detta separat i en skål.

Den lilla vita sköldpaddan kan du också skippa, istället skaffar du sepiaskal som sköldpaddan kan äta på. Jag skulle inte ge morötter till Reevesii heller.

Annars vill jag bara säga att Skalman har haft en väldans tur som hittade dig. Vill inte veta vad som hänt om han vart kvar hos förra ägaren fortfarande.

Jätteroligt att vara på den här webbplatsen! Alla har engagerat sig i min lille Skalis! Det verkar som jag hittat "mitt" forum! :)

I går var jag på Parava zoo i Karlstad och köpte ett sepiaskal. Skalman försöker tugga på det och kämpar med det. Så jag antar att han gillar det!

I min jakt på uppgifter om Skalman har jag redan insett att han ska få annan mat. Nästa delprojekt är att göra honom egen mat. Jag tror det var här på forumet jag såg länkar till recept. Jag har gjort ett antal sökningar på Tetrafauna Reptomin och inte funnit någon återförsäljare alls i Sverige. Däremot finns det one-line återförsäljare i Tyskland. Detta preparat verkar vettigast för mig och Skalman, så jag alltid har ett fullvärdigt foder tillhands. Detta med en separat vattenskål för foderväxter och snäckor låter både vettigt och kul som ett delprojekt längre fram (måste ha tid, pengar och plats för allt). :)

Den här tråden startade jag för att få lite mer aningar angående Skalmans tillväxt. Det verkar som tillväxttakten är hyffsad om jag ger honom varannan eller var tredje dag. Jag kommer att fortsätta att mäta och väga honom en gång i månaden för att hålla koll så han inte blir för tjock även i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske låter konstigt att jag inte vill ge artificiella (konstgjorda) smak- och färgämnen. I detta fall står det inte vilka ämnen det gäller så man kan inte söka info om dem. Det finns färgämnen exvis som varit förbjudna i Sverige eller som Sverige vill förbjuda, men efter EU-inträdet så har vi varit tvungna att tillåta dem. Dessa kan skada hälsan.

Inget konstigt i det alls tycker jag. Är inte reptiler tämligen känsliga för föroreningar och liknande? Kommer med rysning i håg vad som stoppades i katt/hund mat tidigare... lite bättre har dessa foder blivit.

Link to comment
Share on other sites

Låter som Pretty Pets, färgglada pellets.

This food is 35% protein, 13% fat and 4% fiber and is made to float in water.

Beskrivningen passar väldigt bra in på den lösvikts vattensköldpaddsmaten jag har i dag till Skalman. Jag förmodar att det är samma som säljs av de flesta zooaffärer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett antal sökningar på Tetrafauna Reptomin och inte funnit någon återförsäljare alls i Sverige.

Jag har sett Reptomin hos en zoobutik i Västerås, ska kolla nästa gång jag har vägarna förbi.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett Reptomin hos en zoobutik i Västerås, ska kolla nästa gång jag har vägarna förbi.

Nu har jag precis ringt till Parva Zoo i Karlstad (borde tänkt på det i går) det har inte Reptomin, men väl Sera Raffy P! :)

50 g - 55 kr

620 g - 325 kr

Räknade snabbt fram att 50 g burken har ett kilopris på 1100 kr!!!

620 g burken har ett kilopris på 524 kr... vilken skillnad!

De färgglada pelletsarna är billigare (30 kr/hg), men det är försumbart när man tänker på hur lite som faktiskt går åt till en sköldpadda. Priset kan inte vara avgörande för någon.

I morgon ska jag köpa en liten burk och vid månadsslutet ska jag köpa den stora burken.

Link to comment
Share on other sites

Uppgiften att Sera raffy P är likvärdigt med Reptomin kommer från Andreas. Jag har aldrig sett innehållsdeklarationen, men efterlyser det i Diverseforumet.

Link to comment
Share on other sites

Uppgiften att Sera raffy P är likvärdigt med Reptomin kommer från Andreas. Jag har aldrig sett innehållsdeklarationen, men efterlyser det i Diverseforumet.

Jag köper den lilla burken i morgon. Skriver av hela innehållsdeklarartionen då och postar i diverseforumet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...