Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kommer troligtvis en liten padda snart...


fridolf

Recommended Posts

Det tråkiga är att vi inte har plats till att sära dem åt. Buren är nästan 2 kvm, och det känns så fel att låta dem ha bara en kvm var. :huh: Som jag upplevde det när vi hämtade paddan var att de hade lite bråttom, det var bara att hämta paddan, betala och fort iväg. Jag kan naturligtvis maila henne. :)

Men hon blev uppvaktad av den förre, Bertil, jag fick en bild på det. Nu har de lugnat sig och paddorna har varit ute, då gick Fridolf och sov en stund och Bodil gick runt lite i uteburen.

Även inne var det lugnt, de var jättesöta när de låg bredvid varandra under värmelampan. Fridolf vilade huvudet mot Bodils skal, det såg ut som om han var hennes lille beskyddare! :blush:

Och vi MÅSTE skaffa en våg och se om vi kan ordna med temperaturminskningen gradvis. Alltså ta reda på vart vi ska ha dem när vi sänker och hur vi ska sänka mm. allt det får pappa hjälpa till med! ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sänglåda av plast stående i ett förråd som kan användas om man måste sära på eller isolera ett djur pga. ex förkylning eller annat. Sen har jag lampor osv till denna.

Vill man göra det enklare kan man dela av befintlig låda med en planka som Gunveig sa. Då kan man fixa så de delar sollampa osv. Sen att de får det lite mindre är bara som det är...

Håller med om att man oroar sig inför sin första dvalning...

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas ju att allt går bra under dvalningen!

Vi har faktiskt en sänglåda som jag kanske kunde använda. Men vad menar du med samma lampa? Sätter man den på "mitten" mellan plankan då eller? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde så i början när jag hade avdelat i min bur. Satte då plankan som en "BigBrothervägg" och såg till att sollampan kom på mitten. Det funkade jättebra. ( Man får ta en tunn planka typ playwood)

Man får mäta så båda sidor får en bra soltemp, annars så måste båda sidor få en varsin sollampa.

post-1347-1190637545_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde så i början när jag hade avdelat i min bur. Satte då plankan som en "BigBrothervägg" och såg till att sollampan kom på mitten. Det funkade jättebra. ( Man får ta en tunn planka typ playwood)

Man får mäta så båda sidor får en bra soltemp, annars så måste båda sidor få en varsin sollampa.

Jag blir ju verkligen avis när man ser hur fint dina paddor bor! :rolleyes: Nu kommer det dock inga pipljud så det verkar inte vara något fel på henne.

Link to comment
Share on other sites

Den sk. "BigBrother väggen" är upp igen eftrsom hanen är på kärlekshumör och glömmer att äta så här före dvalan.

Bra att ha grejer hemma om man behöver isolera pga. förkylning, kärleksbekymmer :wub: eller vad som kan vara problemet.... :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...