Jump to content
Forum Sköldpaddor

Byte av lysrör


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Jag undrar hur ofta man egentligen behöver byta lysrör? Är det någon skillnad mellan olika märken, uv- dagsljusrör?

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig jag har läst ett år, eller är det ett halvår? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att P-A gjort mätningar av uv-rören och kommit fram till ett år, men att zooaffärerna säger ett halvår. Är lite nyfiken på dagsljusrörens hållbarhet också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att P-A gjort mätningar av uv-rören och kommit fram till ett år, men att zooaffärerna säger ett halvår. Är lite nyfiken på dagsljusrörens hållbarhet också.

dom i djuraffären sa ett år till mig.

Link to comment
Share on other sites

På exo-terra.com(hagen) så skriver de så här

Your bulb will need to be replaced in 8-12 months, depending on usage. Fluorescent bulbs lose their UV radiation and about 50% of their lighting output quality within one year.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Halloj alla glada. Länken ovan funkar inte - hur ofta behöver man byta UV-lysrör?

Link to comment
Share on other sites

Halloj alla glada. Länken ovan funkar inte - hur ofta behöver man byta UV-lysrör?

Det beror på:

-hur mycket UV man vill ha

-vilket avstånd man har mellan rör och djur. T ex kan ett rör som är ett år ge mer UVB på 25 cm än ett nytt på 40 cm.

-om man har en reflektor. En reflektor gör att strålningen koncentreras.

-om man har någon form av galler. Ett nät/galler filtrerar bort strålning.

-vilket fabrikat det gäller. Vissa fabrikat håller förmodligen längre.

-vilken styrka det gäller. Ett fabrikat kan ha olika typer av rör t ex 5.0 och 10.0

-vilken längd på röret (effekt) det gäller. Jag misstänker att ett längre rör med högre effekt kan ge mer strålning.

Jag använder Solar Raptor 100 W kombinerad värme-/UV-lampa och kör dom så länge dom lyser. Dom ger i slutskedet mer UVB än ett nytt rör så då behöver man inte fundera över hur ofta man bör byta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...