Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bekymrad för liten reeves


Leisha Camden

Recommended Posts

Hej alla, jag har en liten reeveshane som jag är bekymrad för, hoppas att få lite hjälp. Eller om nån kan lugna mej att det inte är nåt fel, det vore ju bäst av allt. Problemet är följande:

Min lille Hadrian har just varit ensam hemma en vecka, från förra lördags morgon till i går ungefär nio på kvällen. Ja, inte bara han så klart, utan alla fyra var ju ensamma. Inga tvåfotingar. Jag var på semester i en stad typ två timmar härifrån. Allt var bra med alla fyra när jag åkte för en vecka sen. Dom tre vuxna mår bra även nu. Lillen kanske också mår bra, men jag är orolig, han är inte sej själv. Jag har haft en kompis som har kommit hit och tittat till dom och matat. Hon var her måndag och onsdag. Måndag var allt bra, dom mådde bra alla fyra, var precis som dom brukar, åt bra. (Hon gav dom bara torrfoder, vilket jag instruerat henne att göra för att det skulle vara enklast möjligt. Det er ReptoMin dom får, alla får pellets i vuxen storlek.)

Sen på onsdag mådde dom också bra, men hon textade mej om att en sak var konstig: lille Hadrian åt inte all sin mat. Han brukar vara mycket interesserad av maten ... han får inte så mycket, för han är för tjock, därför är han ju än mer interesserad av det han får. Han fick två bitar torrfoder. Men han åt bara den ena. Han nosade på den andra men ville inte äta den. I övrigt var han sej själv, lika aktiv och så som han brukar. (Min kompis och hennes kille som var här och matade känner paddorna väl, dom kommer ofta hit och hälsar på. Djuren känner dom och är vana vid att träffa dom och bli hanterad av dom.) Jag var inte så orolig för det har nog hänt nån enstaka gång tidigare att han inte velat äta allt. Men sen i går kväll när jag kom hem låg han och sov. Det var konstigt för han brukar mycket sällan sova när ljuset är på i tanken. I dag också har han sovit nästan hela dagen. Varje gång jag tittar till honom ligger han där på solplatsen och sover. (Vad jag såg så sov han hela natten. Jag var uppe sent ...) Jag tog ut honom ur tanken, då gick han omkring lite (men mindre än han brukar göra) och somnade sen i min hand. Sov där et litet tag och gick omkring lite igen, men verkade inte ha mycket energi. Jag tycker inte han är sej själv i dag. Jag har inte matat men skall göra det snart. Blir interessant att se hur han reagerar. Men vad kan denna slöhet bero på??

Lite info: han är ungefär 7.5 cm om man tar mått med mätband över ryggskölden. Det är nog fel sätt att mäta dom när dom är så här små tror jag? Han väger 56 gram. Är tyvärr överviktig, det ser man på honom. Han har ca 30-32 grader i sitt vatten och typ 38-40 grader på solplatsen. Han äter ReptoMin, kött (brukar få räka) och lite grönt då och då (blandning av mycket olikt som jag gör til min vuxna rödörade). Jag försöker ge mat i en mängd som er ungefär lika med storleken på huvudet, i regeln mindre än så.

Fråga bara om ni behöver mera information. Jag hoppas nån kan säja nånting vettigt om detta. Jag är orolig för lillen, han brukar aldrig vara så här slö ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har ingen aning om vad det kan vara. Men jag får en del tankar: svält. En växande sköldpadda som bara får två pelletsar varannan dag borde väl svälta? Pellets är ingen fullvärdig föda. Jag tycker du ska ha fri tillgång till andmat - det blir han inte tjock av - och mata varje dag eftersom han är så liten med mer varierad, föda, mer riktig mat och mindre pellets.

Mattips

Ska man ha så varmt i vattnet som 30-32 grader?

Det var lite tankar jag fick till varför Hadrian är så trött. Men det kan ju vara andra orsaker. Parasiter? Det konstiga är att han inte ville ha den andra pelletsen, därför vore det bra att testa med varierad riktig mat. Fri tillgång på andmat skulle jag snabbt ordna.

Link to comment
Share on other sites

OK, det ska jag försöka. Inte säker på vad det heter på norska men det går vel att klura ut. :) Jag tänkte också på att han kanske var så hungrig att han inte har nån energi över. Men att det blir så så där snabbt ... ? Två pellets är vad han fått till varje måltid den här veckan då jag har varit borta. Till vanligt brukar han få mat varannan dag och då 1-2 pellets + kött, og typ var fjärde måltid nåt grönt. Så här har han ätit sen jag haft honom, över ett år nu, och i hela den tiden har han varit pigg och aktiv. Så var han också på måndag. Det är sen tidigast tisdag eller onsdag han blivit så här slö. Nej, min kompis sa att han var inte slö på onsdag, han var pigg, men ville bare ha halva sin mat.

Är inte det konstigt också, om han är så hungrig, att han inte ville äta när han då fick mat? Sen är det ju även så att han är så tjock, han går inte ner nåt i vikt utan bara håller samma vikt. Jag har tänkt att det måste betyda att han i alla fall inte kunde få för lite mat ... ?

Tack för din hjälp Mimmi!!

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle även ge för en vattensköldpadda naturlig animalisk föda såsom mygglarver, fisk, någon urvattnad räka ibland.

Hoppas lille Hadrian blir sig själv snart igen.

Link to comment
Share on other sites

naturlig animalisk föda såsom fisk, någon urvattnad räka ibland.

Det är det han brukar få som kött - särskilt det sista. Jag har också gett då och då en liten daggmask, när jag hittat det.

Hoppas lille Hadrian blir sig själv snart igen.

Det hoppas jag med! :) När jag matade i eftermiddag var han lite interesserad. Men inte mycket. Matbaljan som brukar göra honom rätt uppjagad tittade han bara på, reagerade knappast. Jag erbjöd olika mat - torrfoder, det ville han inte ha. Nosade inte på ens. Grönt - den här geggan som jag skrev om ovan - den nosade han på men ville inte äta. Sen kött - räka som jag vattnat ut - det åt han till sist. Men nosade länge på bitarna innan han åt. Och ville bara äta ur min hand - jag försökte lägga bitarna på botten av baljan, men då hittade han dom inte ... han letade inte riktigt heller. Men när han fick dom direkt ur fingrarna åt han till sist. Sen lite senare måste jag gå ut, då när jag tittade till honom var han inte på solplatsen :) utan i vattnet. Hade nog simmat lite, men just då vilade han sej mot pumpen. Men var i alla fall vaken och i vattnet. Sen när jag kom hem för bara tio minuter sen var han fortfarande vaken. (Ljuset släcks i hans tank kvart i elva.) Han var i vattnet. Hade nog inte hunnit somna sen det blivit mörkt, för han hade inte precis gått ut i vattnet. (Inga luftbubblar på skalet. :)) Han har mao inte legat och sovit innan ljuset släckts. Så lite mera pigg är han då tydligen.

Får se hur det blir i morgon. Tack igen för svar. :)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering om någon är interesserad.

På söndag verkade Hadrian kanske vara lite bättre, han var i alla fall mera vaken och sov inte lika mycket vad jag såg. Tyvärr var jag inte hemma hela dagen för jag måste i min bästis' födelsedag så jag var bara hemma på förmiddagen och på kvällen. I går morse innan jag gick på jobbet var han slö men vaknade till när jag lyfte upp honom försiktigt. Men på eftermiddagen när jag kom hem hade han dött. Han låg på botten av tanken. Jag fattar ju nu att jag borde inte ha låtit honom vara i tanken, för vattnet är rätt djupt för en som var så liten och han klarade kanske inte av att komma sej upp på land igen om han var svag. (Han var en duktig simmare när han var frisk.) Jag ångrar mej mycket på det nu. Men ... för sent.

Lessen ...

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jättesorgligt... Det tråkiga är att det är olagligt att ha vattensköldpaddor i Norge som jag har fattat det, landsköldpaddor får man ha om man har allergi, så man kan ju inte söka veterinärhjälp :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, alla reptiler är olagliga att hålla i Norge. Men dom flesta veterinärer struntar i det. Dom behandlar alla sjuka och skadade djur i alla fall. Problemet är mera att dom flesta är mycket lite kunniga därför att den norska veterinärutbildningen inte innehåller nåt om reptiler. Av uppenbara skäl. Men det finns en mycket reptilkunnig veterinär inte så långt härifrån ... hon jobbar på en klinik här öst i Oslo. Jag har varit där med paddorna tidigare. Så jag hade kunnit ta honom dit. Men när? Jag kom hem sent på fredag kväll. Innan dess trodde jag inte att det var nåt allvarligt. Han var ju ungefär sej själv på onsdag, bara lite dålig aptit. Lördag och söndag tror jag nog att det hade varit rätt svårt ... då har kliniken stängt. Man kan ringa om man behöver 'omedelbar hjälp'. Men jag hade ingen aning vad som var fel och hur allvarligt det kunne vara ... så jag tänkte typ 'vänta och se'. Sen på måndag ... då dog han ju. :( Då fattar man ju at man borde ha sprungit iväg till veterinären med det samma. Men det är lätt att veta vad man borde gjort när man ser tillbaka ... :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Det är inte säkert att veterinären hade kunnat göra något. Det är konstigt att han blev dålig när du var borta. Jag tycker inte du ska lasta dig själv.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tror nog inte veterinären hade kunnat göra nåt, faktisk. För att han var så liten ... vad kan man göra med en kropp på 56 gram? Att behandla en så liten padda måste ju medföra mycket stress och ångest för djuret ... vilket kanske kan göra mer skada än om man bara låter bli. Men när det ändå slutade så här så önskar man ju att man försökt allt. 'Om jag bara vetat' ... :( Till exempel önskar jag ju att jag inte åkt på semester den här veckan. Men hur kunde jag veta att det här skulle hända? Jag var borta en vecka i juli också, samma kompis matade dom och allt gick bra. Och när jag åkte på lördag verkade ju Hadrian må alldeles fint. Då var han alldeles sej själv. Hur skall man veta? Jag följer ju noga med på deras beteende om det är nåt som ändrar sej och så. Men om beteendet inte ändrar sej alls innan dom mår så dåligt att det är typ fyra-fem dagar innan dom dör ... ? Då vet jag inte riktigt vad man kan göra, när man sköter dom så bra man kan och följer skötselsråd från experterna. Jag är så ledsen för min lille vän ... jag försöker att inte lägga skulden på mej själv men det känns lite svårt just nu. :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen tråkigt att lille Hadrian gått bort :( Jag minns det söta fotot där han kikar fram.

Du har nog rätt att det antagligen var mycket dålig chans till bättring även om du hunnit ta dig till veterinär, med tanke på hur fort det gick. Kanske kan det ha varit en infektion. Inte för att jag vet om det kan ha något med saken att göra eller inte, men hade Hadrian en sådan där ljus sköld som vi pratade om på forumet för en tid sedan? Var Hadrian tjock även så att det syntes med mycket gott hull på benen? Ibland när de verkar tjocka för att kroppen putar ut så kan det även bero på att något är förstorat där inne; kanske något organ, tumör, svullnad, förstoppning etc.

Link to comment
Share on other sites

Nej, han hade inte ljus sköld alls. Han var mörkast av alla dom tre reeves som jag har. Men han var tjock lite så som du beskriver. Jag kan nog tro att det hade nåt med övervikten att göra. För jag tror han har varit tjock hela livet ... jag tror att han åt mycket dålig kost hos sin första ägare. Jag tror att han där matades mycket med gammarus, såna där små torkade kräftdjur. Det är ju inte riktig mat. Om dom är tjocka jämt så kan ju knappast dom inre organerna utvecklas normalt ... ? Förstoppning tror jag inte är sannolikt då han jämt sätt ut så där, i fjorton månader i alla fall. Infektion, kanske ... då brukar det ju ofta gå snabbt ... ?

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att han där matades mycket med gammarus, såna där små torkade kräftdjur. Det är ju inte riktig mat.

Mycket tråkigt och jag lider med dig. Kan tänka mig hur det skulle kännas om det var en av mina sköldpaddor.

Däremot vill jag opponera mig lite mot det du säger om gammarus.

Att enbart ge sköldpaddorna gammarus är ju inte bra, ensidig kost är ju inte bra.

Däremot så tycker jag att gammarus är en bra del i kosten till en reevesii, särskilt unga reevesii ska ha

en stor andel animalisk föda.

Kan han ha ätit nått olämpligt av inredningen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, OK, gammarus är ju mat, men jag menar att det är ju inte nåt som dom ska leva på. Dom kom till mej från sin förra ägare via en kvinna som köpte deras tank (lång historia) och då fick hun burken med gammarus och besked om att 'detta är deras mat'. Så som hon förstod det så var det det dom hade matats med. Och det är ju fel, dom kan ju inte leva på bara det. Ja, leva kan dom väl, men om dom kan bli sunna och friska är ju en annan sak. :(

Ätit av inredningen, det har jag också tänkt på. Men vad skulle det vara? Där finns sten på botten, som är typ fem gångar större än hans huvud var. En stor sten. En plastplanta som jag aldri sett honom visa nåt intresse för. En Turtle Dock, + pumpa och värmekolba. Lite alger kan han väl ha ätit då och då, men det har jag aldrig hört att ska vara skadligt ... ?

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Ätit av inredningen, det har jag också tänkt på.

Det var det jag tänkte på när jag skrev förstoppning. Att han kanske satt i sig grus eller något. Men finns det inga sådana möjligheter så verkar det ju osannolikt. Det enda sättet att få svar är nog att låta obducera honom, fast det är förstås inte garanterat att du får svar och det kostar kanske en rejäl slant om du måste skicka iväg prover. En veterinär/patolog kunnig på sköldpaddor vore väl bäst. Men jag vet inte hur pass genomförbart detta är i Norge med tanke på lagen? Kanske kan en lokal veterinär ta en enkel titt på insidan för att se om där syns något uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

En uppdatering om någon är interesserad.

På söndag verkade Hadrian kanske vara lite bättre, han var i alla fall mera vaken och sov inte lika mycket vad jag såg. Tyvärr var jag inte hemma hela dagen för jag måste i min bästis' födelsedag så jag var bara hemma på förmiddagen och på kvällen. I går morse innan jag gick på jobbet var han slö men vaknade till när jag lyfte upp honom försiktigt. Men på eftermiddagen när jag kom hem hade han dött. Han låg på botten av tanken. Jag fattar ju nu att jag borde inte ha låtit honom vara i tanken, för vattnet är rätt djupt för en som var så liten och han klarade kanske inte av att komma sej upp på land igen om han var svag. (Han var en duktig simmare när han var frisk.) Jag ångrar mej mycket på det nu. Men ... för sent.

Lessen ...

Leisha

För ett ca ett halvår sen så dog min systers sköldpadda. vi var bortresta, när mormor rinde och beättade det, hon hade varit hemma och matat dom. jag förstår att du är lessen :(

monni

Link to comment
Share on other sites

Men på eftermiddagen när jag kom hem hade han dött.

jag förstår precis hur du känner. jag hade en underbar liten paddfilur som hette Luni. hon var alltid skyggare än sin kamrat monni och ville alltid gömma sig. hon åt väldigt lite och var väldigt kräsen i maten. sedan en dag när vi var på resa ringde vår paddvakt och berättade att hon var död :( . jag grät minst en hel timme och sedan, flera veckor efteråt kunde jag då och då komma ihåg sogen. det var ett halvår sedan och nu börjar det bli bättre. jag har en ny liten paddis som jag måste se efter ;) .

Link to comment
Share on other sites

jag har en ny liten paddis som jag måste se efter ;) .

Jag har lyckligtvis några andra fyrfota vänner ... Om Hadrian varit den enaste hade jag blivit ännu mycket mera lessen tror jag ...

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...