Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ömsa Skal?


Guest Marita

Recommended Posts

ni som har vattenskldpaddor ömsar dom skalet? den yttre kanten. jag trodde inte att dom gjorde det men har läst att någon påstår det på repti.net och blev lite nyfiken hittar ingen info om det. trodde dom kunde ömsa lite på ben och hals som en del landsköldpaddor gör. eller ömsa kanske inte är det rätta ordet. men ni kanske vet vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, vattensköldpaddor kan tappa det yttersta lagret och det växer fram nytt under.

Link to comment
Share on other sites

det var det jag va osäker på trodde det inte riktigt är det bara vissa arter eller kan alla vattensköldpaddor göra det?

Link to comment
Share on other sites

Tror att det är alla arter som gör det, men är inte säker. Det är viktigt att paddan har möjlighet att ömsa skalet och dom borde ha ett ställe där de kan 'gnida' skalet för att göra den ömsa bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag svarase en tjej på repti om att ömsa skal , har en rödörad vattensköldpadda o den ömsar skal. Inte hela skalet på en gång utan bitvis har så gjort sedan vi fick henne . Tror att det har att göra med att de växer om jag inte är helt ute o cyklar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Varje gång jag byter vatten på min rödörade så hittar jag skalbiter. ömsar rutvis Vet ej om det har med åldern att göra o hur gamla dina är. vet ej hur gammal min är men hon är ca 20-25 över skalet. Men det gör väl lanssköldpaddor oxå ????

Hoppas snart få besked ifrån Skåne om de fått några ungar , har tänkt att köpa en landsköldpadda nu under våren. Längtar verkligen dit. MVH Pia

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Jag har läst att de "ömsar" eller "byter ut" skalbitar, eftersom att de växer och när de tappar dem så låter de lagret av pansarplåtar komma fram.

Om skalet är alganbripet "byter" de också......

Kram Linda

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det bara är vattensköldpaddor i fångenskap som "ömsar" skal, eller om de gör det i vilt tillstånd också. Skulle vara intressant med länktips ang. detta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...