Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sumpsköldpadda, levt som landsköldpadda


Johannes

Recommended Posts

Hej. Jag har pratat lite med en på zoonen vars moster har en sköldpadda. Dom har hela tiden trott att det var en landsköldpadda men det visade sig att det var en sumpsköldpadda. Den har under tio års tid levt som en landsköldpadda.

Jag har ingen aning om hur det går med dom om detta händer o hon har nu frågat mig om råd, men jag sänder frågan vidare till er: Vad bör dom göra med den?

Link to comment
Share on other sites

Vet de vad för sumpis det är? Det skiljer en del mellan dem. Cuora Amboinensis är mest vattenlevande av de vanliga sumpisarna här i landet. Den ska kunna simma. Däremot Cuora Flavomarginata behöver "bara" en katttoalåda med vatten. De brukar vanligtvis inte simma.

Försök ta reda på vilken art det är.

Link to comment
Share on other sites

Har bett om en bild. Tänkte mest höra vad ni tror om det. Men som sagt, ska försöka få tag i en bild =)

Link to comment
Share on other sites

Skulle framföra ett tack från "rexi20" på zoonen :)

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj. Efter att ha pratat lite mer nu så blir jag bara oroligare o oroligare. Har fått veta att paddan bor i en låda, vet inte storleken, under sängen!?!?! Den har ingen belysning o ingen värme. Vad jag har förstått så har den inget vatten att simma i heller. Hon som äger den påstår att hon inte har råd att köpa nya saker till den.

Rexi20 funderar på at ta hand om den, men är inte säker på att hon kan det. Vet inte vad jag ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Som läget är nu är det djurplågeri. Ägen vet att den far illa men vill/orkar inget göra. Har inte råd är inte försvarbart när man skaffar sig djur. De behöver inte ha "ett slott " men acceptabel miljö ska man kunna ge dem.

Att ta fram lådan från sängen kostar bara en ansträngning - inga pengar. Flytta den närmare ett fönster för att få det ljusare och en lampa/spot som strålningsvärme/solplats har de flesta redan hemma. Som vattenbad kan man ta en gammal GB-glasslåda - vilket är bättre än inget vatten alls. JOrd och gräs kan tas in utefrån - kostar heller inga pengar. Blomfat till dricksvatten har nog alla hushåll.

Detta är en början. Man behöver inte köpa ett helt zoo för att förbättra miljön för paddan.

Link to comment
Share on other sites

Hon som jag har pratat med ska försöka få tag i ett akvarium o själv ta hand om paddan. Hon hade tydligen ringt sin moster men bara fått skit tillbaka o det hade slutat med att moster slängde på luren mitt i samtalet.

Fick en bild, dom påstår att den ser lite konstig ut baktill. Inget som jag kan säga, kan så lite om sumpsköldapddor.

post-1398-1187273569_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sköldformen påminner om min Svea. Hon omplacerades hos mig efter många år som "landsköldpadda". Den ser ut att ha växt för fort.

Av svansen att döma är det en hona, den är liten och kort. Men den ser svullen ut. Kan vara vinkeln på kameran som gör det. Finns fler bilder? Gärna underifrån på svansen också.

Link to comment
Share on other sites

Stackars sköldis!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, stackarn. :( Fantastisk att du gör detta, Johannes. Hoppas rexi20 lyckas hjälpa paddan nu då ...

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag beundrar alltid din ork, Johannes. Du försöker alltid göra det bästa för alla sköldpaddor, sumpisar som landisar, vatten som leopard. :lol::rolleyes: Även fast att du kanske inte vet ett dyft om ägaren eller om den kanske bor mil från dig. Så fantastiskt! :D

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha :). Jag gör så gott jag kan, även om jag vet att det finns många fler paddor som lever helt fel så kan jag ju försöka ändra livet för den här. Väntar nu på att Rexi ska bli godkänd av P-A här på forumet så att hon själv kan skriva o berätta. Hon har lite fler bilder tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Så bra! :) Vi får hoppas att sköldpaddan får det bättre sen. Bo under en säng, huh. :huh:

Link to comment
Share on other sites

hej hej nu har dom godkännt mej.

vill tacka johannes för all hjälp det var verkligen jätte snällt.

är det någon som kan mycket om sumpisar som kan hjälpa mej hur jag ska göra och

vad den behöver??

mvh jessika

Link to comment
Share on other sites

hej ja jag tror att det är något fel på svansen ser se ut iaf. den är blå lilla och väldigt stor

visst ska det inte se ut så.

jag har fler bilder men inte på svansen tyvär.

jag vet inte vad man ska göra för att det ska bli bättre??

visst kan em sköldpadda ha förståpning??

Link to comment
Share on other sites

ja jag såg det.

tack för tipsen på mat.

har du några sköldpaddor?? isf vilken sort??

mvh jesssika

Link to comment
Share on other sites

har du några sköldpaddor?? isf vilken sort??

Jag har haft Cuora flavomarginata, en sumpsköldpadda, dossköldpadda precis som Cuora amboiensis men mer landlevande och Testudo hermanni, grekisk landsköldpadda. Pga bostadsrenoveringar så har jag inga sköldpaddor nu, ska troligen skaffa sköldpaddor nästa år.

Som jag fattat det har du ont om pengar? Sköldpaddan måste snabbt få tillgång till en vattendel. Du kan börja med att lägga den i en balja i badkaret samtidigt som du duschar ljummet vatten på den några stunder per dag. Det kommer den att uppskatta :)

Du kan försöka hitta ett begagnat akvarium, så stort som möjligt. Akvariet ska inte vara täckt, det kan vara delvis öppet. I akvariet kan du lägga en diskbalja fylld med ljummet vatten och med ramp så att sköldpaddan kommer i och ur den. Vattnet måste bytas dagligen. Samt en landdel i resten av akvariet med jord/sandblandning, med en planterad gräsplätt som vattnas så att den hålls grön. Detta är en tillfällig lösning tills du kunnat spara ihop till bättre utrustning eller bygga en låda med större vattendel (och landdel). Det bästa är att ha ett separat landakvarium och ett separat vattenakvarium där sköldpaddan kan simma. Dessa akvarier förbinds med en övergång, ramp. Landdelen kan också vara en låda, men vattentålig eftersom substratet ska vara delvis fuktigt.

En värmelampa måste den ha så att den kan sola. Samt dagsljusrör och uv-ljus.

Detta var lite inledande tips.

Edit: Jag ändrade till att flavvon är mer landlevande än ambisen, hade skrivit tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

det är så att det inte är min sköldpadda, det är min mosters men jag tycker så himmla synd om den och vet inte vad jag ska göra alls och det känns jätte jobbigt.

och vi har inte riktigt plats för hon, vi bor bara i en etta och vi har redan fyra

ödlor.

men något ska jag nog komma på iaf.

men vad har dom för personlighet??

mvh jessika

Link to comment
Share on other sites

men vad har dom för personlighet??

mvh jessika

Nu har jag inte haft ambisar, men en flavvohona (Cuora flavomarginata) som jag övertog efter en ägare som haft henne i ca nio år. Den gillade att bli kliad på huvudet av fd ägaren. Väldigt nyfiken. Tyckte mycket om att bada och bli duschad. Men beroende på temperatur och luftfuktighet och ljus tyckte den även om och hade behov att gräva ner sig helt i jord/sandsubstrat.

Alla sköldpaddsarter är vilda djur och bör få tillåtas vara det. De blir mer aktiva om de mår bra, om man skapar en bra miljö för dem, så lik den vilda miljön som möjligt. Alla sköldpaddor oavsett art är beroende av yttre faktorer för att uppnå optimal temperatur. De får den temperatur som omgivningen har, alltså inte som vi människor som har en inre temperaturreglering. Det är väldigt viktigt att de kan flytta sig mellan olika temperaturer alltefter behov. Exvis sola under en värmelampa, gräva ner sig i jord/sandsubstrat, eller bara vara i den svalare delen av lådan/akvariet. Vilken mat de får påverkar också beteendet. Samt vilket ljus de får. Dagsljusbelysning och uvljus behövs.

Cuora amboiensis är en tropisk art som inte ska dvalas. Jag hoppas du får överta sköldpaddan eller kan ordna en bra miljö för den på något sätt. En koll hos en reptilkunnig veterinär kan behövas. Annars kan du anmäla mostern för vanvård till kommunen tror jag det är, men det kanske inte är det lättaste.

Edit: Jag tror man får anmäla anonymt.

Link to comment
Share on other sites

men du som har lite koll på sumpisar vilken temperatur ska vatnnet vara. och hur stort akvarium ska dom ha???

räker det med ett som är 120långt och 40brett eller ska det vara större??

och vad ska jag ge den att äta???

mvh jessika

Link to comment
Share on other sites

Här är det nog bäst att Helena svarar. Hon har amboiensis.

Har du ett akvarium som är 120x40?

Här kan du få

mattips

Link to comment
Share on other sites

men du som har lite koll på sumpisar vilken temperatur ska vatnnet vara. och hur stort akvarium ska dom ha???

räker det med ett som är 120långt och 40brett eller ska det vara större??

och vad ska jag ge den att äta???

mvh jessika

Jag har ca 27-28 grader i vattnet. Till mina fem vuxna har jag 120x120 varav vattendelen är 60x80 och 20 djup. Hade jag plats skulle de få strörre men tyvärr har jag inte det.

De äter gäran groblad och maskrosor. En favorit bland växter är nyklipps nyått gräs. Jag brukar så lite gräs i fönstret och klippa av och ge dem. I vattnet har jag andmat, finns kvar ett par timmar i alla fall... innan det är uppätet. Små sniglar och även vinbärssnäckor äter de. Gråsuggor om jag hittar några. Torrfoder för hund ibland. Urvattnade räkor utan huvud men med skal är mums.

Läs lite mer om dem här C.Amboinensis

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...