Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggläggningsplats?


missAnnis

Recommended Posts

Hej!

Jag har tre vattensköldpaddor (en hona och två hanar) och jag har kommit fram till att honan behöver ett ställe med sand på där hon kan gräva ner ev. ägg.

Jag undrar om det är någon som skulle vilja tipsa mig om hur man skapar en landdel med sand. Kommer inte sanden att hamna i vattnet? Det kan väl inte vara så bra för pumparna? Vad ska man ha för typ av sand/jord och kan man ha det i en plastbytta eller liknade?

Du kanske har någon bild på hur din landdel ser ut, det skulle kunna hjälpa mig en hel del...

Akvariet är på ca 300 liter (125x50x50cm) och just nu har jag två flytande landdelar i det. De flytande landdelarna tycker jag är toppen, för de ger sköldisarna mer vatten att simma i :)

Tack på förhand // Anna-Maria

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har tre vattensköldpaddor (en hona och två hanar) och jag har kommit fram till att honan behöver ett ställe med sand på där hon kan gräva ner ev. ägg.

Jag undrar om det är någon som skulle vilja tipsa mig om hur man skapar en landdel med sand. Kommer inte sanden att hamna i vattnet? Det kan väl inte vara så bra för pumparna? Vad ska man ha för typ av sand/jord och kan man ha det i en plastbytta eller liknade?

Du kanske har någon bild på hur din landdel ser ut, det skulle kunna hjälpa mig en hel del...

Akvariet är på ca 300 liter (125x50x50cm) och just nu har jag två flytande landdelar i det. De flytande landdelarna tycker jag är toppen, för de ger sköldisarna mer vatten att simma i :)

Tack på förhand // Anna-Maria

Här har du en sida på forumet som diskuterar just det du undrar över.

Terrarier

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det är någon som skulle vilja tipsa mig om hur man skapar en landdel med sand. Kommer inte sanden att hamna i vattnet? Det kan väl inte vara så bra för pumparna? Vad ska man ha för typ av sand/jord och kan man ha det i en plastbytta eller liknade?

Jag har inte hört att det skulle vara skadligt för pumparna. Det vore intressant att höra andras erfarenheter av sand på äggläggningsplatsen, hur mycket hamnar i vattnet? Kan man återanvända det, suga upp sanden från botten och lägga tillbaks på äggläggningsplatsen, eller hur gör ni?

Som jag tänker mig så kommer alltför fin sand, eller jord, att grumla vattnet. Det borde vara bättre med kanske mellanfin till grov sand, sådan kornstorlek att den snabbt sjunker till bottnen. Det var lite funderingar.

En plastlåda borde funka.

Edit: Man kan ha ett separat landakvarium med ramp emellan (vatten- och landakvariet) som beskrivs i trådlänken.

Link to comment
Share on other sites

Sand är inget problem ur pump synpunkt.

Biltemas blästersand tex, används flitigt i vanliga fiskakvarium utan att ställa till allt för stora problem.

Man får bara se till att inte ha insuget till filtret allt för nära botten.

Däremot kommer ju sand ovilkorligt att hamna i vattnet så det får man ju lägga tilbaka vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Håller med heeke,

Det sand som tar sig ner i vattnet från landdel lägger sig på botten.

Jag har numera en stor mängd sand på botten i vattnet. När jag la i det grumlade det ordentligt ett par dagar och det har inte varit några problem med pumpen.

Man kan hålla koll på oljud från pump, då kan det vara dags att montera isär pumpen och göra rent.

För övrigt så är jag själv en förespråkare för att han landdelen separat från vattandelen, tycker det är många fördelar med det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...