Jump to content
Forum Sköldpaddor

Svartkämpe


P-A

Recommended Posts

Jag har aldrig sett svartkämpe i våra trakter men nu finns det en planta i vår gräsmatta en meter från växthuset och jag har inte planterat den :D

Link to comment
Share on other sites

vad är det? låter som en svamp. :blink::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

jaså. är det såna. :) såna har vi i småland. :P eller vetlanda i alla fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett svartkämpe i våra trakter men nu finns det en planta i vår gräsmatta en meter från växthuset och jag har inte planterat den :D

Den kanske har frösått sig från de svartkämpar du plockade söderut nå´nstans. Hoppas den klarar vintern, och frösår sig.

Link to comment
Share on other sites

Den kanske har frösått sig från de svartkämpar du plockade söderut nå´nstans. Hoppas den klarar vintern, och frösår sig.

Eller från Tortoise mix som jag sått i hagarna men där finns inget som jag känner igen därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Den bör finnas där uppe någonstans, så här skriver dom i den Virtuella floran,

Utbredning. Svartkämpar växer på snart sagt alla torra marker, som berghällar, torrbackar och ängar. Den är vanlig upp till södra Norrland, men förekommer också sparsamt längre norrut. Första fynduppgift. Arten är känd sedan medeltiden (Nordstedt 1920).

Däremot är den vanligar ju närmare kusten du kommer eller gränsen mot Norge. Så det kan vara en frö som färdats med vinden från trakter närmare kusten och landat i din gräsmatta som för att tala om för dig att vi finns här uppe :P

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett svartkämpe i våra trakter men nu finns det en planta i vår gräsmatta en meter från växthuset och jag har inte planterat den :D

På öland har vi massor i gräsmattorna, det enda som växer när det är torka.

Då har man hittat en växt till som paddorna kan äta.

Link to comment
Share on other sites

Den bör finnas där uppe någonstans, så här skriver dom i den Virtuella floran,

Utbredning. Svartkämpar växer på snart sagt alla torra marker, som berghällar, torrbackar och ängar. Den är vanlig upp till södra Norrland, men förekommer också sparsamt längre norrut.

R/P

Jag har plockat ogräs åt sköldpaddor i 11 år men har aldrig träffat på den i Västeråsområdet. Kollar alltid växtbeståndet även när jag inte plockar aktivt t ex när jag är ute i naturen och slår på en liten vit boll som har en speciell förmåga att söka sig utanför det finklippta område där den hör hemma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...