Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvalning av ryss


fridolf

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu börjat läsa på ordentligt om dvalningen, och om jag lyckas hitta all info. som behövs så ska jag dvala min ryss i år. Vad jag undrar är om själva platsen där han ska "sova". Vi har ju naturligtvis ett kylskåp :D, men det skulle nog ta alldeles för mycket plats.

Sen har vi ju också en ytterkällare, men där blir det alldeles för varmt under varma vintrar här nere i Skåne.

Vi har ju också ett garage, men det är inte frostskyddat.

Vad är bäst? Ska jag köpa ett begagnat kylskåp endast för sköldpaddan, det är kanske bäst? Har ni som är vana vid att dvala några tips?

Jag hittade en väldigt massa bra info på Maritas sida, http://www.horsfieldii.com så jag tror att jag egentligen har all information jag behöver, sen måste man ju bara klura ut var man ska ha dem när man gradvis sänker temperaturen runt dem.

Min ryss är en hane på tio centimeter. Jag fick inga papper eller så när jag köpte honom men jag skulle gissa att han är tre-fyra år och jag är också nästintill säker på att det är en hane. Dels så sa dem det i affären och dels ser jag själv tydligt hur svansen viker sig åt sidan. Men könet är ju inte det viktiga här. Alltså, han är troligtvis tre-fyra år och tio centimeter, hur länge bör jag dvala honom?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Ingen?

Nu har jag några nya frågor. :P Vi åker bort två-tre dagar över nyår och en vecka i februari. (Sportlovet.) Kan jag lämna honom de perioderna?

Jag tänkte första gången dvala honom ung. tre månader, det känns ju lite pirrigt... :D Sen väcker jag honom innan vi åker över sportlovet. (Ung. en vecka innan), och vem som ska se över honom får vi ta lite närmre framåt i tiden.

Kan man lämna dem ensamma i kylen i två-tre dagar om man har en luftpump?

Jag är mycket tacksam för svar! B)

Link to comment
Share on other sites

Om paddan är ca 10 cm bör du kunna dvala den i en glasslåda (typ GB) i kylen. Jag har mina två iberor tillsammans i en 5-liters glasslåda i vår kyl när de dvalar. Några dagar kan ni vara borta om du bara ber "blomvakten" öppna kylen för att släppa in syre.

Jag var borta två veckor i under dvalan 2004. Jag bad då min man (då hade jag nyss träffat honom, 2½ vecka tidigare) att komma hem till mig och öppna min kyl varannan dag för att släppa in syre. Han tycke jag var lite knäpp men han gjorde det i alla fall. Nu är vi gifta och han tycker fortfarande jag är lite knäpp som har 13 paddor hemma. Men det är en annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Tack så mycket för svaret. Pappa städade i vår matkällare häromdan och då hade han sådana små trälårar (?) att ha vinflaskor mm. i. Dock rensade han ur dem på alla flaskor och annat. Jag bad honom spara två, eftersom jag troligtvis kommer att skaffa en till padda i framtiden. De är ju i trä och har "lock". Är det något att ha, eller bör den vara i plast?

Ska man alltid ha lock på lådan och ev. borra lufthål?

Link to comment
Share on other sites

Sen väcker jag honom innan vi åker över sportlovet. (Ung. en vecka innan)

Bättre att låta honom sova över sportlovet. Alternativet är att väcka honom flera veckor innan. En vecka är för lite om han skulle vara seg i starten.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Vågar man lämna honom en vecka? Antingen låter man någon komma och öppna eller så installerar man en luftpump, alltså? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Om paddan är ca 10 cm bör du kunna dvala den i en glasslåda (typ GB) i kylen. Jag har mina två iberor tillsammans i en 5-liters glasslåda i vår kyl när de dvalar. Några dagar kan ni vara borta om du bara ber "blomvakten" öppna kylen för att släppa in syre.

Jag var borta två veckor i under dvalan 2004. Jag bad då min man (då hade jag nyss träffat honom, 2½ vecka tidigare) att komma hem till mig och öppna min kyl varannan dag för att släppa in syre. Han tycke jag var lite knäpp men han gjorde det i alla fall. Nu är vi gifta och han tycker fortfarande jag är lite knäpp som har 13 paddor hemma. Men det är en annan historia.

Ja, min man han suckade och undrade: -Vad skall du med en landsköldpadda till? (när jag kom hem med en liten ryssunge (du vet, Knubbis) som var 3 mån då.) -Du kan ju knappast sitta och gosa med den, fick jag till svar. Jaja, vi får se, sa jag. Vem är det nu som inte kan låta bli att stoppa ner handen och plocka upp och klappa på huvet?????? :lol: Lite kul är det. Man skall inte ha förutfattade meningar om våra små paddor, eller hur? ;)

//Flisan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag ska oxså på semester 1 vecka i februari och tänker hellre låta dem sova än att väcka dem tidigare...

Vad är lämplig tid att lägga i dvala ? från slutet av december till mitten av mars, eller ?

Ska de som är 2 år dvalas kortare tid? Hur länge dvalar du ungar resp. vuxna PA?

Tänkte ha mina i matkällare eller i angränsande förråd men ska nog hellre använda kylskåp för att kunna hålla en bra temp under hela dvalan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...