Jump to content
Forum Sköldpaddor

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Mimmi

Hibiscus och retarderingsmedel

Recommended Posts

Mimmi

Nu har jag fått reda på att alla hibiscusar egentligen har ljusgröna blad. De hibiscusar som säljs i affärerna är mörkgröna beroende på att de är behandlade med retarderingsmedel, ett tillväxthämmande medel som är skadligt för sköldpaddorna. Det kan ta uppemot ett år innan retarderingsmedlet är borta och hibiscusen ljusgrön.

Så man kan alltså se när retarderingsmedlet är borta genom att hibiscusen då är ljusgrön. Det går fortare verkar det som att fröså hibiscusar. Impecta säljer frön. Eller att ta sticklingar från retarderingsmedelsfri hibiscus.

P-A
Så man kan alltså se när retarderingsmedlet är borta genom att hibiscusen då är ljusgrön. Det går fortare verkar det som att fröså hibiscusar. Impecta säljer frön. Eller att ta sticklingar från retarderingsmedelsfri hibiscus.

Vi har mycket gamla hibiskusar som är mycket mörkt gröna, några är lite ljusare men ingen är ljusgrön

Mimmi
Vi har mycket gamla hibiskusar som är mycket mörkt gröna, några är lite ljusare men ingen är ljusgrön

Jaha, då föll det. Vilken sorts hibiscus är det som är mycket mörkt gröna? Vilken sort har lite ljusare blad?

Kom att tänka på att kvävegödning påverkar ju bladfärgen, mycket kväve ger mörkare blad. Är det någon skillnad i gödning mellan era hibiscusar?

P-A

De flesta 10 st kommer från samma moderplanta som i sin tur kommer från ett mycet gammalt ex och har stora blad och enkla blommor. Vi har också 5 som kommer från en planta som köptes för fera år sen med mindre blad och dubbla blommor. De bladen är också mörkgröna.

De ljusaste (minst mörka) exemplaren är de som får mest solljus.

Det kan vara så att de som inte omplanterats på länge är mindre mörka tror Irene.

hibiskus.jpg

Ronnie
Nu har jag fått reda på att alla hibiscusar egentligen har ljusgröna blad. De hibiscusar som säljs i affärerna är mörkgröna beroende på att de är behandlade med retarderingsmedel, ett tillväxthämmande medel som är skadligt för sköldpaddorna. Det kan ta uppemot ett år innan retarderingsmedlet är borta och hibiscusen ljusgrön.

Mimmi, vilken källa är detta hämtat ifrån?

R/P

Mimmi
Mimmi, vilken källa är detta hämtat ifrån?

Några odlingsintresserade människor

LouiseGustafsson

mina är också rätt mörka, och dom är i alla fall 5 år gamla. blev lite orolig där i början. :ph34r:

(hur gör man när man tar sticklingar?) :wacko:

Mimmi
(hur gör man när man tar sticklingar?):wacko:

Jag vet inte riktigt, men man tar en kvist och sticker ner den i jord som hålls fuktad. En del trär plastpåse med lufthål över. Irene kanske vet?

Ronnie
Jag vet inte riktigt, men man tar en kvist och sticker ner den i jord som hålls fuktad. En del trär plastpåse med lufthål över. Irene kanske vet?

Ronnie också :P

Sticklingar

LouiseGustafsson

fy sjutton vad ni är bra. :lol:

• Create New...