Jump to content
Forum Sköldpaddor

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

fridolf

"Fönster" i plywoodburen

Recommended Posts

fridolf

Hejsan!

Idag fick min padda fint i sin bur, ny placering av växterna och ny gräsplätt. Jag och mamma kom bara att tänka på hur fint det skulle vara med ett litet fönster på ena sidan, precis som på Lars och Ingelas sida. Nu har ju inte min landsköldpadda det än, men skulle man kunna såga ut ett litet fönster och sätta in plast/glas där?

Någon byggkunnig som har några tips? Vad ska man i så fall använda för "glas"? Skulle det överhuvudtaget att funka och bli bra?

Jag tycker att det är så fint i lådan med alla växter osv., det blir ju nästan som en prydnad. För övrigt har sköldpaddan varit extremt pigg idag. Överaktiviteten beror väl på de nya dofterna efter städandet av lådan! :D

Tacksam för svar! :)

EJS

Plexiglas finns att köpa på byggmarknad eller så kan glasmästaren skära till glas i lämplig storlek.

Gör hålet i plywooden lika stort som glaset.

Sätt lister på insidan och utsidan runt hålet så att det håller fast glaset.

Vad ska fönstret vara till för?

Tycker inte att det är nån bra ide om fönstret kommer i höjd så att sköldpaddan kan se ut.

fridolf

Det är ännu inte bestämt om vi ska ha det, det blir ju pappa som får göra grovjobbet. :D Men om vi skulle ha det så är det för att jag tycker att det skulle vara så fint om man kunde se in i buren. Vi har en högre sida på buren för att man skulle kunna göra en kulle eller ett hus där utan att paddan kommer ut, och där skulle man ju ev. kunna sätta det, men ändå ganska så högt upp så att sköldpaddan inte ser ut. :)

Mimmi
Tycker inte att det är nån bra ide om fönstret kommer i höjd så att sköldpaddan kan se ut.

Det verkar fungera bra för många sköldpaddor. Problemet är väl att man inte vet i förväg om det kommer att fungera för den sköldpadda man har. Men i så fall är det ju bara att täcka för fönstret om sköldpaddan blir orolig. Men jag tror att många sköldpaddor mår bra av att kunna se ut och på så sätt få lite berikad miljö och intryck.

fridolf

Så att det verkar som en bra idé? Men om jag ska göra det, sätter man bara in lister på var sida om glaset så att det "hålls kvar" där? Man t.ex. limmar inte fast rutan eller så? :blink:

Ronnie
Så att det verkar som en bra idé? Men om jag ska göra det, sätter man bara in lister på var sida om glaset så att det "hålls kvar" där? Man t.ex. limmar inte fast rutan eller så? :blink:

Gör du som EJS beskriver så förutsätter det att plexiglaset är lika tjockt som skivan du byggt terrariet med, och då räcker det med lister på insidan och utsidan.

R/P

fridolf
Gör du som EJS beskriver så förutsätter det att plexiglaset är lika tjockt som skivan du byggt terrariet med, och då räcker det med lister på insidan och utsidan.

R/P

Ok! Tack så mycket för alla svar. Jag ska prata med pappa om det skulle funka!

• Create New...