Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testudo Hermanni


ohlson10

Recommended Posts

Hej alla. Undrar vilken underart min hona har?

Citesintyget från Imazoo i Vara är skrivet 2004-01-19. Fick transponderpå Roslagstull 06-01-12., och såldes senare till mig.

Fråga 1. Kan man på 2 år bli 10 cm från det man föddes eller är hon äldre än vad intygen säger?

Fråga 2. Vilken underart kan hon vara?

Hon är född på farm i Slovenien. Hon är 11 cm lång. Väger 400 g. Hon har en liten gul fläck på båda kinderna ( Hermanni hermanni?)

Kan inte se men det verkar inte som hon har ingualplåtar.

Bifogar grusiga bilder:

post-1347-1184696638_thumb.jpg

post-1347-1184696757_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Boettgeri, hercegovinensis eller blandning av dessa.

De slovenska farmerna grundar sig på sköldpaddor som beslagtagits på väg ut ur Jugoslavien när det fanns. Slovenien var då en del av Jugoslavien. Djuren kommer förmodligen från olika delar av det gamla Jugoslavien och jag tror inte att man har koll på vilka som kommer från den dalmatiska kusten och i så fall skulle kunna vara hercegovinensis.

Intygets datum säger bara vilket datum SJV utfärdat intyget. Ingen vet när den är född och ingen vet vid vilken ålder den lämnade farmen. Det man vet är att den nådde Imazo någon gång i början på 2004.

Link to comment
Share on other sites

Kan man storleksmässigt säga något om åldern eller är det svårt pga hur mycket mat, miljön, individuellt osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade den här informationen på ett engelskt forum:

On T. h. boettgeri almost 100% of the time they have both inguinals, very rarely just one and never none.

Hos Testudo hermanni boettgeri har nästan 100 % båda inguinalerna, väldigt sällan bara en och aldrig ingen.

från http://forums.shelledwarriors.co.uk/viewtopic.php?t=3264

Stämmer den informationen? Jag har trott att boettgeri generellt har två inguinalplåtar.

Link to comment
Share on other sites

Hon har heller ingen hornnagel på svansen om det är till hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Kan man storleksmässigt säga något om åldern eller är det svårt pga hur mycket mat, miljön, individuellt osv.

Mycket svårt, dels finns det individuella skillnader, dels kan det variera otroligt mycket beroende på mängd mat, typ av mat och ljus- och temperaturförhållanden.

Med tanke på datumet på intyget skulle jag tippa på att den är kläckt sommaren 2003.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Gerhard Eger har Testudo hermanni boettgeri inguinalplåt/plåtar? - Inguinalschilde vorhanden)

Villa Testudo

Enligt Gerhard Eger saknar Testudo hermanni hercegovinencis inguinalplåtar.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Gerhard Eger saknar Testudo hermanni hercegovinencis inguinalplåtar.

Enligt Vinke & Vinke kan hercegovinensis ha inguinalplåt (S i F nr 1)

Enligt Hans-Dieter Philippen är inget kännetecken 100%-igt utan man får gå på en kombination av flera olika kännetecken.

Enlig poliskommisarie Gerhard Eger i Schildkröten im Fokus Sonderband saknas inguinalplåtarna i regel.

Mario Scweiger i Marginata nr 10 om inguinalsköldarna:

Hercegovinensis - saknas oftast, ibland ensidig, tvåsidig kan förekomma.

Hermanni - nästan alltid dubbelsidig.

Boettgeri - nästan alltid dubbelsidig.

Link to comment
Share on other sites

Måste man ha tillgång till DNA eller röntgen för att underartsbestämma Testudo hermanni? Hur säker kan en morfologisk underartsbestämning bli?

Link to comment
Share on other sites

Måste man ha tillgång till DNA eller röntgen för att underartsbestämma Testudo hermanni?

Jag tror inte att det har gjorts någon DNA-undersökning för att skilja underarterna.

Röntgen kan vara ett sätt. Perälä som väckt liv i arten Testudo hercegovinensis WERNER 1899 har i sin artikel med en bild på ett monterat skelett från en T hercegovinensis där han skriver: The forked inguinal buttress is clearly visible.

Det är en motsvarighet till vårt bäcken som nertill ser ut som en gaffel med två spetsar.

Vi amatörer får nog gissa oss till vad vi har och inte bry oss så mycket ;) . Inte ens två ledande experter på Testudo graeca som namnsatt nya underarter kan underartsbestämma våra T graeca. Experterna hamnar t o m i olika världsdelar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det har gjorts någon DNA-undersökning för att skilja underarterna.

Det verkar som att det har gjorts i ett mejlsvar jag fått från Holger Vetter.

yes, hermanni and boettgeri are genetically distinguishable.

ja, hermanni och boettgeri är genetiskt urskiljbara.

Däremot verkar det som att man inte kunnat urskilja hercegovinencis med DNA. Men tydligen med röntgen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i alla fall nöjd med svaret att det troligen är en korsning mellan ex. boegetteri och hercegovenisis eller nåt av detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i alla fall nöjd med svaret att det troligen är en korsning mellan ex. boegetteri och hercegovenisis eller nåt av detta.

Det går bra att få fram ungar från hybrider av dessa underarter eller om det är former. Vår första generation tre har en mamma som är en blandning boettgeri/hercegovinensis.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att det spelar nån roll för framtidens skötsel eller så men jag tycker det är kul att veta och kunna jämföra när man läser i böcker osv. ( Tur man kan tyska! Dåligt med böcker på svenska men det finns ju massor på tyska)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...