Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äng i trädgården?


fridolf

Recommended Posts

Hej!

Vi har en "äng" i trädgården. alltså, för många år sen sådde/planterade mamma och pappa prästkragar på ett ställe i gräsmattan, ganska många kvadratmeter för att vara i en trädgård. :rolleyes: i denna har vi då naturligtvis prästkragar och sen har vi också åkervinda, säkert tusenskönor, brunört, tistlar, ängsyra, penningört, sånahär gula klöver, jordklöver eller vad det nu heter samt maskrosor och gräs.

Denna skall vi dock snart slå, och jag undrar om dessa växter är ok att ge till paddan, eller bör jag undvika det?

Sen tänkte jag att jag kunde kontrollera de växter som jag har i lådan/terrariet. Det är:

Yuccapalm,

Agave,

gräs, gräs och åter gräs,

strandkastanj,

crassula/paradisträd,

maskrosor,

groblad

samt kirskål.

Allt detta ska väl vara okej efter vad jag har hört och sett. :)

Tack så mycket på förhand! :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi har en "äng" i trädgården. alltså, för många år sen sådde/planterade mamma och pappa prästkragar på ett ställe i gräsmattan, ganska många kvadratmeter för att vara i en trädgård. :rolleyes: i denna har vi då naturligtvis prästkragar och sen har vi också åkervinda, säkert tusenskönor, brunört, tistlar, ängsyra, penningört, sånahär gula klöver, jordklöver eller vad det nu heter samt maskrosor och gräs.

Denna skall vi dock snart slå, och jag undrar om dessa växter är ok att ge till paddan, eller bör jag undvika det?

Sen tänkte jag att jag kunde kontrollera de växter som jag har i lådan/terrariet. Det är:

Yuccapalm,

Agave,

gräs, gräs och åter gräs,

strandkastanj,

crassula/paradisträd,

maskrosor,

groblad

samt kirskål.

Allt detta ska väl vara okej efter vad jag har hört och sett. :)

Tack så mycket på förhand! :D

Dett torde funka om du tar bort Ängsyran eftersom den anses som giftig för sköldpaddor detta p.g.a att den innehåller mycket oxalsyra.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack så mycket. Men om det skuulle slinka med ett eller annat blad, så är det väl inte farligt för paddan, eller? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det var Mimmi som skrev detta för en tid sedan, ett råd som man bör respektera.

Undvik helt grönsaker rika på oxalsyra, t ex persilja, spenat och rabarber, eftersom detta binder kalk i fodret och hindrar kroppen att använda detta.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det var Mimmi som skrev detta för en tid sedan, ett råd som man bör respektera.

Undvik helt grönsaker rika på oxalsyra, t ex persilja, spenat och rabarber, eftersom detta binder kalk i fodret och hindrar kroppen att använda detta.

R/P

Det är hämtat från Agrias hemsida

Jag är osäker på hur pass farlig oxalsyran är. När det gäller människor så sägs det att man bör inta rabarber (oxalsyrerik) tillsammans med mjölk eftersom mjölken är kalkrik och kalk sägs neutralisera oxalsyran. Men i annan information sägs att kalcium och oxalsyra bildar svårlösta kristaller som skadar njurarna, så jag vet inte vilket som är rätt.

Om ängssyra är en vanlig vild växt i naturen, så undrar jag om det gör någonting om det slinker ner en och annan i höet? Jag vet inte i vilken omfattning ängssyra äts av vilda sköldpaddor. Jag vet inte heller om torkning förstör oxalsyran, (att hälla hett vatten på ängssyran minskar oxalsyrehalten). Ängssyran innehåller högst halt av oxalsyra under blomningstiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på hur pass farlig oxalsyran är. När det gäller människor så sägs det att man bör inta rabarber (oxalsyrerik) tillsammans med mjölk eftersom mjölken är kalkrik och kalk sägs neutralisera oxalsyran. Men i annan information sägs att kalcium och oxalsyra bildar svårlösta kristaller som skadar njurarna, så jag vet inte vilket som är rätt.

Jag fick svar från en nutritionist ang. oxalsyra när det gäller människor, det kanske kan vara intressant:

Hej! Båda påståendena är rätt. Det ena handlar om vad som händer i maten/tarmen. Oxalsyran bindes till kalcium vilken gör den mycket svårare/omöjlig att absorbera (oftast är man mer bekymrad över att oxalsyran hämmar upptaget av kalcium). Den oxalsyra som ändå absorberas ställer oftast inte till med några problem. Dessutom bildas en hel del oxalsyra naturligt i ämnesomsättning. Men ibland, hos vissa individer, så bildas oxalatstenar i urinen, exakt varför är vad jag vet inte klarlagt. Det kan bl a bero på urinens sammansättning, kanske också på upptaget av oxalsyra från maten. Därför uppmanas gärna personer som haft oxalatstenar i njuren att inte äta mat som innehåller oxalsyra. Om det verkligen gör någon nytta vet jag inte. Om vi inte har några problem med njursten så är det fritt fram med spenat och rabarber. Gärna tillsammans med mjölk/vaniljsås så att vi slipper ta kalcium från emaljen (bli sträva om tänderna).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...