Jump to content
Forum Sköldpaddor

Magsjuka eller vad?


mialotta

Recommended Posts

Vår padda har kräkts idag. Först en lång "korv" och sen en liten hög med lösare maginnehåll. Kan paddor få magsjuka eller vad kan det vara? Det han har ätit idag är en salladsblanding av romansallat, rosésallat och rucolasallat.

Vi var hos Bo på blå stjärnan häromveckan och då var vår padda ok enligt honom. Han sa att vår padda har antagligen haft en förkylning eller liknande och detta var orsaken till ögonproblemen. Vi fick ingen behandling för ögonen då vår padda ej har de problem just nu. Så nu när ögonen är bättre kommer detta! Suck!

Jag har kikat runt på nätet men ej hittat ngt. Självklart ska jag ta kontakt med Bo på måndag men tänkte kolla om det är någon här som vet vad det kan vara.

Tacksam för svar!

Mialotta

Link to comment
Share on other sites

Det är ovanligt, vi har sett det i samband med medicinering.

Några möjliga orsaker enligt Stuart McArthur:

förgiftning

parasiter

främmande föremål

störningar i kemin i matsmältningen

Jag skulle skippa salladen och i stället ge vilda växter.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde ett tag att min ena sköldapdda hade spytt. Pratade lite om det på forumet, men det var nog Urinsyra som Ronnie gissade på. Tråden

Men jag är inte säker på vad det kan ha varit. Han mår iaf bra nu...

Såg ni att den kräktes eller gissar ni att den gjorde det?

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Det han har ätit idag är en salladsblanding av romansallat, rosésallat och rucolasallat.

Inte någon bra mat. Särskilt inte om det är konventionellt odlad sallad som är behandlad med pesticider och konstgödning. Hela naturen är ju full av vilda växter nu som man kan ge. Sallad ger man inte så här års. Se denna länk för tips på vilda växter:

Sommarmat

Ge en variation av vilda växter.

Link to comment
Share on other sites

Inte någon bra mat. Särskilt inte om det är konventionellt odlad sallad som är behandlad med pesticider och konstgödning. Hela naturen är ju full av vilda växter nu som man kan ge. Sallad ger man inte så här års.

Nog är det väl bättre att ge "butikssallad" än ogräs utifrån om man tex bor i en storstad där bilavgaserna förorenar allt grönt. Mina alla sköldpaddor har tidvis ätit bara butikssallad då det inte funnits andra alternativ. Och ingen har kastat upp av det. Alla sköldpaddsägare bor ju inte på landet med tillgång till rent ogräs.

Link to comment
Share on other sites

Nog är det väl bättre att ge "butikssallad" än ogräs utifrån om man tex bor i en storstad där bilavgaserna förorenar allt grönt. Mina alla sköldpaddor har tidvis ätit bara butikssallad då det inte funnits andra alternativ. Och ingen har kastat upp av det. Alla sköldpaddsägare bor ju inte på landet med tillgång till rent ogräs.

Jag bor själv i en storstad, men det finns massor med möjligheter att med kollektiva färdmedel ta sig ut till naturområden som inte ligger intill bilvägar.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det är lättare att få tag i färskt ogräs om man bor på landet, o om man bor i stan ska man väl ändå sträva efter det även om det inte alltid gåt.

Sen skulle jag gärna vilja höra av hur det har gått för Mialotta och den lilla krabaten...

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Att salladen skulle vara så besprutad att den ger kräkningar tror jag inte på. Att det sen finns bättre mat i naturen är ju helt klart...men, vintertid ger vi väl alla då och då sallad till sköldpaddorna, mina sköldpaddor har aldrig kräkts av detta.

Parasitangrepp kan ge symtom som kräkningar, rinnande ögon och snorig näsa.

Du kanske skall ta och avmaska sköldpaddan?

//HASSE

Link to comment
Share on other sites

Du kanske skall ta och avmaska sköldpaddan?

Vågar man avmaska innan man lämnat in avföringsprov till veterinären? Om det är något annat som är problemet, kanske njurarna?, så verkar det inte alls bra att utsätta sköldpaddan för en giftbehandling.

Jag skulle iaf besöka sköldpaddskunnig veterinär först innan jag avmaskar. (och lägga om kosten)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att det drjöt med mina svar men helgen har varit fullt uppbokad.

Jag såg när paddan kräktes och trodde då först att det var en mask men när jag plockade upp spyan höll det ej ihop och då kunde man se lite av salladen. Sen såg jag han kräkas en gång till. Nu är paddan pigg men han verkade matt samma dag som han kräktes men å andra sidan är man själv inte så pigg efter magsjuka.

Jag har funderat på om det kan ev vara mask men avvaktar och ser vad Bo (vetrinären)ger för svar.

Vad det gäller maten ger jag även paddan ogräs och annat vilt från trädgården men vid det här tillfället fick han av vår blandsallad som vi hade hemma. Om det finns några gifter/besprutningsämnen framgår ej av påsen.

I dagsläget är paddan piggare och äter av maskrosor och kirskål just nu.

// Mialotta

Link to comment
Share on other sites

Att avmaska med Axilur är varken farligt eller kräver avföringsprov.

Om vi ska skicka in avföringsprov innan alla avmaskningskurer vi gör på våra djur, dränker vi snart SVA i skit. ;)

//HASSE

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller maten ger jag även paddan ogräs och annat vilt från trädgården men vid det här tillfället fick han av vår blandsallad som vi hade hemma. Om det finns några gifter/besprutningsämnen framgår ej av påsen.

Giftresterna står inte i innehållsdeklarationen:

Under år 2004 analyserades i Livsmedelsverkets stickprovskontroll 2 280 prov av

färska, frysta eller bearbetade frukter, grönsaker, spannmål och spannmålsprodukter

på rester av 239 olika bekämpningsmedel. Gränsvärdena överskreds av 80 prov

(3,5 %).

Färska eller frysta frukter och grönsaker innehöll rester i 50 % av de 1 760 undersökta

proven. Halter över nationella eller EU harmoniserade gränsvärden påträffades

i 4,4 % av dessa prov. Andelen överskridanden har minskat jämfört med föregående

år och uppgick till 6,7 % i proven från tredje land respektive 4,0 % i proven från EUländerna

exklusive Sverige. Inga prov av inhemskt odlade produkter innehöll halter

över gränsvärdet.

från http://www.slv.se/upload/dokument/Rapporte...edelsverket.pdf

Link to comment
Share on other sites

Att avmaska med Axilur är varken farligt eller kräver avföringsprov.

Om vi ska skicka in avföringsprov innan alla avmaskningskurer vi gör på våra djur, dränker vi snart SVA i skit. ;)

//HASSE

I och med att det gäller kräkning som tydligen är ovanligt och även kan orsakas av förgiftning skulle iaf inte jag vilja utsätta min sköldpadda för ytterligare gift om det inte behövs.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fortfarande väldigt intresserad av hur det gick för den lille, så du kan väl skriva nån rad här "mialotta" när du fått svar av vet.

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Jag är fortfarande väldigt intresserad av hur det gick för den lille, så du kan väl skriva nån rad här "mialotta" när du fått svar av vet.

//Johannes

Det går inte så bra! Paddan har ej kräkts mer och har pigga dagar men rätt som det är blir han slö och får problem med ögonen igen. Han är inte bra.

Vi har ej fått svar från Bo. Vi har mailat honom som han sa att vi kunde göra men han har ej svarat på mailen. Ev har han semester.

Det hela verkar konstigt eftersom att paddan är pigg vissa dagar och slö andra dagar.

Vi har kvar paddan i terrariet då Bo sa att denna arten ska vara i ett terrarie och jobbar hårt med att hålla uppe fuktigheten. Vi har lagt in mossa i bohålan enl Bo´s rekomendationer. Allt för att göra det bättre men just nu känns det som att paddan endast har en vecka kvar att leva.

Vi har till och med pratat om att åka i väg och ge en "sista" spruta eftersom jag tycker så synd om paddan. Ibland är den bra och i bland dålig. På måndag ska vi ringa och höra efter varför Bo ej hör av sig och kolla med han hur vi ska gå tillväga.

Lite deppigt! Därav att jag ej varit inne på forumet så mycket för man känner sig så frustrerad då nästan allt gått fel sen vi köpte paddan.

Men om denna ej klarar sig är vi övertygade om att skaffa en ny fast hos en privat uppfödare fast antagligen en annan art.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min ena Marginata från ett zoo så hade hon både parasiter och var förkyld. Efter en avmaskning och ögondroppar!! i näsan varje dag i drygt en månads tid så är hon nu frisk som en nötkärna.

Har hört att en sköldpadda blir sjuk under en lång tid och det tar lång tid att bli frisk.

Eftersom den är pigg vissa dagar och inte de andra så har den väl en chans!!

Lycka till, jag vet hur ledsen jag var när min var sjuk.

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dig och dina bekymmer men

Vi har till och med pratat om att åka i väg och ge en "sista" spruta eftersom jag tycker så synd om paddan. Ibland är den bra och i bland dålig tänk inte ens tanken, det gäller att inte ge upp. Som någon i tråden skrev så tar det lång tid för sköldpaddor att bli bra från en sjukdom. Vi är också lyckliga ägare till en skogssköldpadda och den har alltid gått i en öppen låda som jag visserligen täcker på kvällen efter att ha duschat substratet och i jordhålan (jag tycker det är bättre än en grotta). Jag täcker numera med en duk som jag blötar och vrider av och på så sätt får jag någonstans mellan 90 och 95 % luftfuktighet under natten. Det jag undrar över är vad får den som föda d.v.s all mat uppräknad? vad menar du med slö, specifisera? våran padda känner sig så hemma nu att den ligger med huvudet ute vilandes på bottensubstratet när den solar, om någon som inte visste såg den skulle den nog gå ed på att paddan är sjuk. När våran padda var ny här i hemmet så låg den ofta undangömd säkert hela det första året, den var i stort sett bara framme och åt samt när vi badade den vilket vi gjorde under det första året samtidigt som paddam lärde sig att det inte var farligt att bli behandlad av våra händer. Nu säger jag inte att eran sköldpadda inte är sjuk eftersom jag inte är någon vet men jag kan bara inte ta till mig tanken att ge upp så länge den visar friskhetssymptom.

Tänker på er

R/P

Link to comment
Share on other sites

Äter sköldpaddan under de pigga dagarna?

Jag kan hålla med veterinären om att ett glasterrarium kan vara en bra miljö för en liten rödfotad men det är nog omöjligt att hitta ett tillräckligt stort täckt terrarium för en fullvuxen sköldpadda på 30 cm. För lite större exemplar får man nog använda de tekniker som Ronnie gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller tummarna för sköldpaddan....

Det är nog säkrast att kolla luftfuktigheten med en hygrometer i terrariet. H-J Bidmon och Gerhard Jenneman skriver om luftfuktigheten i en typ av terrarium:

Hos en handelssedvanlig terrariekonstruktion med ett luftningsgaller framtill under och ett andra luftningsgaller upptill baktill eller upptill i mitten så blir med motsvarande luftcirkulation endast 4 hörn över dagen med något mindre luftcirkulation och därmed samhörigt med något förhöjd/högre luftfuktighet nämligen baktill undre vänster och höger respektive framtill upptill vänster och höger. Då sköldpaddor inte som geckos kan använda de övre hörnen återstår teoretiskt alltså maximalt två hörn för små sköldpaddor i vilka det är möjligt att hålla fuktighetsförlusten inom gränserna.

från http://www.skoldpaddormedmera.se/lskpfukt.html

Link to comment
Share on other sites

Mina äter inte heller varje dag utan kan ligga och vila i någon dag för att sedan vara aktiv och äta järnet!

Som Ronnie sa kan sköldpaddorna ligga med huvudet långt utanför kroppen,helt avslappnad ligga och sola och sova. ( I början trodde man de hade dött!)

Jag fick hålla på i nästan 1½ månad innan min var frisk,( och var då isolerad från andra.)

Ring veterinären påi morgon och även om Bo inte arbetar måste ju nån annan göra det. De kanske inte hinner svara på mail under semestern?

Kanske de behöver ta avf. prov? Ge antibiotika?

Hoppas allt går bra, men som sagt ge inte upp!

Link to comment
Share on other sites

Tack för allt stöd!

Paddan har ätit idag på lite tomat blandat med uppblött PAT men utav gräs/grodblad/klöver/maskrosor som jag gett blandninga av i går åt den inget. Det är väl det röda som lockar men när man ej sett den äta på ngr dagar blir man glad att se att den äter av tomat som visserligen är mest vatten. De dagar som han varit riktigt pigg har han ätit men det har varit dagar då han rört sig endast lite och då har jag ej sett han äta. Han får bla det gröna ovan från trädgården ngn gång per vecka uppblött PAT och på all mat Calcium med Vitamin D3, frukt(ex.äpple, päron, mango).

När den är pigg brukar han gå runt lite i buren men de dagar som han är slö kan han ligga på samma ställe hela dagen och han går ej i i grottan under natten vilket han brukar göra tidigare. Huvudet har han i bland liggandes ute och så benen så att det ser ut som att han solar men han kan också ligga kvar på samma ställe med huvudet inne en hel dag. Lyfter man då upp han sträcker han ut huvudet men öppnar ej ögonen. Man ser att han försöker blinka men det verkar ej gå att öppna om jag inte fuktar dem med lite vatten.

Vi ska flytta runt mätaren ang luftfuktigheten. På dagtid kan det variera från 57% - 70 % och mot natten ligger den på 85 -90 % och då sprayar jag runt i buren med vatten innan ljuset slocknar. Mätaren har stått på samma ställe men vi ska testa att flytta runt på den. Vi har i dagarna lagt in mossa i grottan för att öka upp fuktigheten där.

Vi ringer Bo imorgon och ser vad dem säger och självklart är inte sprutan ett första alternativ men som han mår just nu känns det ibland som det är det mest humanaste.

//Mialotta

Link to comment
Share on other sites

Missade att fråga en sak!

När era paddisar är pigga och friska hur beter de sig? Hur ofta ligger de och solar, går runt, gräver och så vidare? Nu ska ni ej svara hur många minuter aktivitet det är per dag men det jag eftersöker är hur stilla är en frisk padda? Är jag kanske lite för schåpig med vår padda? Ska den ha stilla dagar? För som vår beter just nu känns det som att den är för lugn.

Jag kommer ändå ringa vetrinären i morgon för den har problem med ögonen. Men å andra sidan kanske det inte är så konstigt att den ligger stilla om den ej kan se ngt?!

// Mialotta

Link to comment
Share on other sites

Att sköldpaddan äter ibland är ett mycket bra tecken och det finns ingen anledning att ge upp.

Du behöver nu inte fundera så mycket över vad den äter, det är viktigast att den äter och att det är vattenrik föda kan vara bra så att den får bra med vätska.

Sköldpaddor har viloperioder, det kan gå veckor utan att dom äter men i detta fall misstänker jag att det finns något som stör. Problem att öppna ögonen kan bero på en bakomliggande infektion eller uttorkning. Badar du den något? Att den kräkts är ju också ett dåligt tecken. Det är veterinärens uppgift att försöka få fram vad som orsakar symtomen.

Det som är vanligt bland sköldpaddor som kommer via zoohandeln är parasiter och infektioner.

Vilken temperatur har den dag resp natt?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl säga att våran padda ligger ibland hela dagen under sollampan utan att egentligen röra sig, ibland far den runt som om den försökte ta sig ut och ibland går den inte ens ut ur jordhålan på hela dagen. Vissa dagar äter den inte en tugga om jag inte frestar med en daggmask som är favoritfödan.

Så det är väldigt stor variation på paddans betende. Ibland har jag satt ut den på balkongen i lådan när vädret tillåter (inte denna sommar/höst) och då har den grävt ner sig i en grästuva och inte varit framme under hela dagen.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi varit i kontakt med vetrinären och Bo var på semester som vi misstänkte. Tjejen som min sambo pratade med sa att vi skulle avmaska paddan och skölja ögonen flera gånger under dagligen med koksalt. Hon tyckte att vi kunde avvakta nu men att vi ska höra av oss om den blir mycket sämre eller kräks mer. Bo skulle vara tillbaka om tre veckor.

De var mycket svåra att få tag på i dag, Antagligen underbemmanade i dessa regninga semestertider. När de pratade om avmaskningen glömde min sambo fr om vilket medel och hur för de kom in på ögonen och koksaltslösningen då. Är det någon här som kan tala om hur man avmaskar? Tvingar man upp munnen eller försöker man lägga det på maten? Ska det vara pasta eller tablett? Axilur eller är det något annat medel som är bättre samt viken mängd man ska ha? Eftersom att det är så svårt att komma fram till vetrinären tänkte jag att någon här kanske har ett svar på detta.

Jag kommer att göra en mer noggrann undersökning på temp och fuktgrad och återkommer med det. Vi flyttade runt fuktmätaren i går och det varierade mycket mellan olika platser. Allt mellan 47 % till 85 % Vi badar den varannan dag och nu de sista dagarna dagligen. Då får han ligga i vattnet ca 20 min till 30 min.

Idag har paddan ätit lite äpple och tomat. Han har öppnat ögonen en gång utan vår hjälp men annars är det med hjälp av vatten. Han har gått runt lite så hoppet finns. Frisk är han säkert inte men man blir glad när man ser att han rör på sig och äter.

När jag läser om hur Ronnies padda är så kanske jag har för stora krav på hur mycket den ska röra sig. Vår paddan kanske faktiskt njuter av värmen och livet! B)

// Mialotta

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...