Jump to content
Forum Sköldpaddor

Relativ luftfuktighet i gräsplätt


Mimmi

Recommended Posts

Jag undrar vilken relativ luftfuktighet som råder i en gräsplätt som vattnas regelbundet så att den hålls grön. Jag förstår att den varierar beroende på när vattningen utförts. Någon som skulle vilja vara snäll och kolla vad fuktigheten kan ligga inom för gränser?

Link to comment
Share on other sites

Just nu: 75 % inne (omgivande 55 %, temp 23 C) och 85 % i växthuset (omgivande 70 %, temp 20 C). Mätt med min nya hygrometer.

48184.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är den hygrometern bättre än andra? Var har du köpt den?

Link to comment
Share on other sites

Högkvalitets digital termo- och hygrometer. Mäter med hög precision både luftfuktigheten och temperaturen. Temperatur: -20°C till +60°C (±0,8°C). Luftfuktighet: 0%-100% RH (±3RH). Responstid: hygro - 180 s, termo - 10 s. Min/max och HOLD-funktioner. Fungerer upp till 2000 meters höjd. Levereras med batteri (9V) och instruktionsmanual på engelska. Mått: 240x54x34 mm.

Köpt på Kjell & Company

Pris 599.

En fördel är att det är lätt att mäta i t ex gräs eller i en bohåla genom att sticka in mätaren.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det verkar ju bra. Skulle du kunna mäta luftfuktigheten mitt på da´n också, en solig dag, eller då fuktigheten förväntas vara som lägst så att man vet vad den kan pendla emellan?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det verkar ju bra. Skulle du kunna mäta luftfuktigheten mitt på da´n också, en solig dag, eller då fuktigheten förväntas vara som lägst så att man vet vad den kan pendla emellan?

Kan detta ge svar?

Ett inlägg om mätningar i utehage

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gav svar.

Jag har kollat luftfuktigheten kl 13 i uteburen där vi har våra minsta T graeca, de yngsta kläcktes i mars i år.

I gräset (sol) får jag 24% I gräset skugga 29%

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...