Jump to content
Forum Sköldpaddor

Rödfotad


Johannes

Recommended Posts

Källa och fotograf till bilderna?

Link to comment
Share on other sites

Källa och fotograf till bilderna?

Rödfotad

R/P

Link to comment
Share on other sites

Med Cherry Head menar jag den form ("underart") som blir 25-30 cm.

Menar ni att alla rödfotade av denna form (25-30) har rött huvud?

Eller finns det en annan form som också blir 25-30 som inte har rött huvud?

Den form som blir 25-30 cm och har vissa andra egenskaper som skiljer den från andra former kan ha varierande huvudfärg, som sagt även gul och orange. Detta enligt Carl May som var med tillsammans med Pritchard när denna form började dyka upp i USA via en exportör i Paraguay.

Cherry heads är inget vetenskapligt begrepp. Alla rödfotade med rött huvud kallas i sköldpaddshandeln för cherry heads - det betyder $$$$

Link to comment
Share on other sites

En annan sida där det går att läsa om cherry head. Man skriver b.l.a. att det som är karakteristiskt för dom är den marmorerade undersidan och att dom generellt är rödare på huvudet än andra former. Men generellt är motsatsen till specifikt d.v.s. att det i dom allra flesta fall är så men dock inte alltid.

Jag tror lite som P-A var inne på i ett annat inlägg, vad är en cherry head? är det en form av rödfotad som är mycket röd på huvudet och inte blir mer än 30 cm eller är det alla som endast blir dom 30 cm man talar om. Men om nu så är fallet, att det endast är dom med ilsket röda huvud vad är då dom andra för form? trots att dom håller samma mått men är lite mindre röda och ibland även orange.

Cherry head

R/P

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att alla rödfotade av denna form (25-30) har rött huvud?

Eller finns det en annan form som också blir 25-30 som inte har rött huvud?

Den form som blir 25-30 cm och har vissa andra egenskaper som skiljer den från andra former kan ha varierande huvudfärg, som sagt även gul och orange. Detta enligt Carl May som var med tillsammans med Pritchard när denna form började dyka upp i USA via en exportör i Paraguay.

Cherry heads är inget vetenskapligt begrepp. Alla rödfotade med rött huvud kallas i sköldpaddshandeln för cherry heads - det betyder $$$$

Jag går bara efter Holger Vetters bok Terralog vol. 3 och de former av Chelonoidis carbonaria han presenterar där. Den enda formen som blir 25-30 cm - alla övriga former blir större - är Cherry Head form. Och den menar Vetter kan endast ha röda huvuden, det finns bara bilder på cherry head form med röda huvuden (eftersom den med gult huvud på sid 75 inte är en cherry head).

Det blir spännande att se vad jag får för svar av Pritchard. Förvirringen är total?????

Link to comment
Share on other sites

Mimmi jag är glad att du tog bort att alla carbonariaungar är röda från början, annars skulle jag känna mig förvirrad :blink::D

R/P

Link to comment
Share on other sites

Mimmi jag är glad att du tog bort att alla carbonariaungar är röda från början, annars skulle jag känna mig förvirrad :blink::D

R/P

Hmmm. Det kan jag inte minnas att jag skrivit. Däremot skrev Stefan Kundert:

De flesta Carbonariabebisar har bara rött på huvudet. Några förblir röda (Cherry Heads), andra förändrar färgen på huvudet till gul eller röd och gul.

Link to comment
Share on other sites

I natt har det mailats mellan Paraguay (Sabine Vinke) och Florida (Carl May) för att hjälpa oss.

Carl answered, just in the second I wanted to go to sleep. He is sure, that the picture in Schildkroeten im Fokus ("lemon-head") is a real Cherry head wild caught and he has seen more of other colors, recently with an apricot colored head.

Hope I was helpful

Sabine

Link to comment
Share on other sites

I natt har det mailats mellan Paraguay (Sabine Vinke) och Florida (Carl May) för att hjälpa oss.

:D

Holger Vetter skriver att i samtliga fall verkar det som att fjällen har samma färg, aldrig mixade.

Holger Vetter tror inte att cherryheads är enbart ett kommersiellt koncept, formen uppvisar några särdrag...

Och nu väntar jag på mejlsvar vilka dessa särdrag är. Det kanske du, P-A kan få reda på av Carl May. Kan man lita på mönstret på plastron eller varierar det också mycket?

Jag ska mejla Stefan Kundert och Mike Pingleton Carl Mays svar.

Link to comment
Share on other sites

Holger Vetter skriver att i samtliga fall verkar det som att fjällen har samma färg, aldrig mixade.

Holger Vetter tror inte att cherryheads är enbart ett kommersiellt koncept, formen uppvisar några särdrag...

Och nu väntar jag på mejlsvar vilka dessa särdrag är. Det kanske du, P-A kan få reda på av Carl May. Kan man lita på mönstret på plastron eller varierar det också mycket?

Jo, han ger med sig lite efter att jag påminnt honom om artikeln i S i F men han ifrågasätter om det verkligen är cherry heads vilket jag nu meddelat honom om att May är säker på.

Särdragen för cherry heads finns beskriven i artikeln av May. Jag har varit inne på det i denna tråd. Man ser inte skogen för alla träd :)Här är inlägget

Vid försäljning av rödfotade i USA är man mycket mån om att det ska vara cherry heads, de har högre status och troligen högre priser. Även om Pritchard myntat begreppet har det ocks blivit ett kommersielt koncept "Dwarf cherry head tortoise".

Dwarf Cherryhead (geochelone carbonaria) - $250.00

Red Foot (geochelone carbonaria) - $125.00

Link to comment
Share on other sites

Vid försäljning av rödfotade i USA är man mycket mån om att det ska vara cherry heads, de har högre status och troligen högre priser. Även om Pritchard myntat begreppet har det ocks blivit ett kommersielt koncept "cherry head dwarf tortoise".

En av de typiska egenskaperna för denna form är som Ronnie skriver mönstret på plastron. Befjällningen på huvudet är en annan skillnad mot de mer nordliga formerna.

Blir de generellt 25-30 cm? Att kalla dem för dvärgsköldpaddor är väl att ta i. Om det stämmer att de blir 25-30 cm förstår jag att de får större efterfrågan. Att hysa sköldpaddor som kan bli 40-60 cm är det nog inte så många som har plats till.

Link to comment
Share on other sites

Dwarf Cherryhead (geochelone carbonaria) - $250.00

Red Foot (geochelone carbonaria) - $125.00

Exempel på marknadsföring

Lägg märke till att föräldradjuren kommer från Granada.

Bilden visar starkt pyramidiserade djur.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått svar från Holger Vetter om vilka särdrag som Cherryheads uppvisar. Huvudfärgen vet vi ju kan variera enligt Carl May. Det kanske gäller alla parametrar Vetter tar upp. Men han skriver att vi definitivt vet för lite om denna form.

cherryheads can be identified by a combination of the following:

*relatively small, most adult animals smaller than 30 cm

*even in adult male specimens sides of the carapace not or only weakly indented

*in most animals plastron black with light areolae, in some cases plastron with light and dark mottling

*head and limb scalation always (or better in most cases ?; see our discussion) red

*lower part of forelimbs with somewhat hooked scale, which seems always to be red coloured

*scalation of forelimbs more rugose and imbricate than in other forms

*nose region more bulbous than in other forms

*eyes are described often as dark orange

Cherryheads kan identifieras genom en kombination av följande:

*relativt små, de flesta vuxna djur blir mindre än 30 cm

*även hos vuxna hanar är sidorna inte eller bara svagt insjunkna

*hos de flesta djur är plastron (bukskölden) svart med ljusa areoler, i vissa fall har plastron ljus och mörk spräcklighet, marmorering

*huvud- och benbefjällning är alltid (eller bättre i de flesta fall? se vår diskussion) röd

*nedre delarna av frambenen har något krökta fjäll, vilka alltid verkar vara rödfärgade

*befjällning av frambenen är mer grov och lagda som tegelpannor än hos andra former

*näsregionen är mer lökformigt uppsvälld än hos andra former

*ögonen är ofta beskrivna som mörkorange

Det skulle vara intressant att veta om Carl May kan nämna fler kännetecken än befjällning av huvudet och mönstret på plastron, eller vad han anser om de kännetecken som Holger Vetter nämnt.

Link to comment
Share on other sites

Om det stämmer att de blir 25-30 cm förstår jag att de får större efterfrågan. Att hysa sköldpaddor som kan bli 40-60 cm är det nog inte så många som har plats till.

Vår största sköldpadda, en iberahona är 22 cm och väger 2,5 kg, det är mycket sköldpadda. Skönt att kuna ha dom ute och i växthua och att dom sover bort en stor del av den svåraste perioden.

Rödfotade på 25-30 cm kanske väger 3-5 kg. En verklig utmaning att hålla stora ytor och att det samtidigt ska vara varmt och fuktigt. Ett uppvärmt uterum är kanske en lösning. Ett uppvärmt växthus fungerar under sommaren.

Jag håller med dem som tycker att sköldpaddor inte är terrariedjur, speciellt de större arterna.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta om Carl May kan nämna fler kännetecken än befjällning av huvudet och mönstret på plastron, eller vad han anser om de kännetecken som Holger Vetter nämnt.

Han tar upp några exempel och säger att det finns fler men eftersom han inte är någon taxonom så överlåter han till dessa att beskriva detaljer.

En intresant sak som han nämner är att hanar av denna form är extremt aggressiva.

Denna form tål lägre temperaturer och är inte lika beroende av mycket hög fuktighet som de nordligare formerna.

Det går att beställa enstaka äldre nummer av S i F eller jag kan kopiera artikeln och skicka till dig.

Link to comment
Share on other sites

*even in adult male specimens sides of the carapace not or only weakly indented

Skulle jag vilja översätta:

Hos vuxna hanar är sidorna av ryggskölden inte eller endast svagt insjunkna.

Alltså. Hanar av denna variant har inte midja (Jordnötsform) som hanar av flera andra varianter har.

Vet inte hur du kan få insjunkna till att bli tandade Mimmi :P

/A

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag vilja översätta:

Hos vuxna hanar är sidorna av ryggskölden inte eller endast svagt insjunkna.

Alltså. Hanar av denna variant har inte midja (Jordnötsform) som hanar av flera andra varianter har.

Vet inte hur du kan få insjunkna till att bli tandade Mimmi :P

/A

Jag ändrar. Genom att kolla i ett gammalt lexikon och när jag kollade på bilderna i Terralog så tyckte jag det var rimligt, men jag litar på dig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...