Jump to content
Forum Sköldpaddor

Konstig annons


Johannes

Recommended Posts

Hur går det här ihop :blink:?

Annons

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Ägaren har troligen insett att hon har det för litet för dem och inte kan/vill ha större akvarium. Dessvärre verkar det som de inte har en ordentlig landdel med värmelampa nu, inte heller UV-ljus. Men man vet ju inte, står lite kryptiskt i annonsen. Hon kanske vill behålla nuvarande akvarium och lampor till kommande fiskar eller så... vem vet.

Link to comment
Share on other sites

Men att det står lansköldpaddor är väl lite fel, eller :blink:?

Link to comment
Share on other sites

Det är vattensköldpaddor

Trachemys scripta scripta - skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Utan att överdriva kan man väl säga att det förekommer väldigt ofta att ägare till sköldpaddor inte har en aning vad som finns i deras terrarium eller akvarium. Detta är tror jag många gånger ett uslag av att föräldrar har inpulsköpt paddor till ungarna utan att egentligen veta vad dom gör. Jag har själv hört vid ett bord på mässan i Kristianstad en vuxen som sagt nej till en tjatande unge som ville ha en vattenpadda för att i nästa sekund säga att om du lovar att städa ditt rum så köper vi ett par. Vad tror samtliga som läser detta att ungen svarade?

naturligtvis och vi fick ännu en familj som inte visste vad dom gav sig in på eftersom försäljaren lovade att det var en baggis att sköta vattenpaddor samtidigt som han räknade ut vad paddor och tillbehör kom att kosta.

Ett lysande exempel på hur detta ska skötas är om man tittar in till Andreas, vid karen där det finns vattenpaddor så finns det även tydliga skyltar som talar om att detta är ett djur som lever länge och att dom blir stora och kräver en hel del, någoting som det kanske skulle vara lag på även vid mässor?

R/P

Link to comment
Share on other sites

Hmm...nu var det ändrat till vattensköldpaddor :P

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Och nu är hela annonsen tagit bort.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har mailat till och fått svar från en som satt in en annons på Blocket om en ryss till salu, det är bara det att sköldpaddan inte såg ut som en ryss utan en Morisk, och mycket riktigt så fick jag svar att i citesintyget står Testudo Gracea men på skötelpappren stod skötselråd för rysk sköldpadda!!!

Man har alltså skött denna som en ryss alla år! Otroligt att man inte kollar bättre både på zooaffärerna samt som köpare....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad säger ni om skalet på den här paddan? Jag har mailat o ställt lite frågor om denna sköldpadda. Hur den är skött mm.

Rödfotad

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om skalet på den här paddan? Jag har mailat o ställt lite frågor om denna sköldpadda. Hur den är skött mm.

Rödfotad

//Johannes

Jag såg annonsen men orkar snart inte med alla dessa människor som börjar med att skaffa djuret och sedan försöker ta fram information om hur man sköter det :(

Om det nu är så att den nyligen blivit köpt i en butik är det bara att konstatera följande, antingen så är den inlämnad i butiken till försäljning och tidigare ägare tillhör den kategorin som jag skrev om i början av inlägget eller så drivs även denna butik av en ägare som nog borde gå en och annan kurs :angry: eller på annat sätt vilja/orka skaffa sig nödvändiga/grundläggande kunskaper.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag såg annonsen men orkar snart inte med alla dessa människor som börjar med att skaffa djuret och sedan försöker ta fram information om hur man sköter det :( R/P

Ja, visst kan man bli trött MEN hur tror du det känns för en som gjort det misstaget att läsa inlägg med en sån fördömmande atityd? Jag vet mkt väl att jag skulle varit mer påläst o att min padda inte fått den ultimata skötseln men jag försöker ju ändra på det o bättra mig genom att samla på mig information nu för att inte göra fler misstag. Hur tror ni då att det känns?

Jag kan säga att min glädje över att ha hittat detta forum grummlats en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag har sårat dig, mitt inlägg var absolut inte riktat mot någon personligen :(

Däremot kvarstår min personliga åsikt (jag blir så trött) om pesoner som först skaffar sig ett djur och sedan försöker skaffa sig dom mest elementära kunskaperna om djuret som gör att det mår bra och får en uppväxt som får till följd att det kan utvecklas som det ska. Denna åsikt tänker jag inte be om ursäkt för eftersom den är personlig och har inte med forumet i övrigt att göra och som jag hoppas du har överinseende med, samtidigt hoppas jag att du inte dömer ett helt forums medlemmar för min personliga åsikt. Jag tycker att du ska känna dig hjärtligt välkommen hit och föra intressanta diskussioner samtidigt som det kommer att dyka upp andra personliga åsikter i andra sammanhang vilket gör det än mer intressant, skulle alla tycka samma så skulle det inte vara någon mening med ett sådant här forum.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Som jag sa så mailade jag annonsören. Hon hade köpt paddan för bara bågra månader sedan o en djuraffär. O som vanligt hade hon fått helt fel skötselråd. Detta är inget jag skyller på henne eftersom jag vet att djuraffärerna ( dock inte Andreas) ger ut fel info o samma sak har hänt för mig. Det jag gjorde var att erbjuda mig att hjälpa henna om hon valde att behålla paddan. Jag har ännu inte fått svar på hur hon ska göra.

Det tycker väl inte jag känns helt dumt, eller?

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Som jag sa så mailade jag annonsören. Hon hade köpt paddan för bara bågra månader sedan o en djuraffär. O som vanligt hade hon fått helt fel skötselråd. Detta är inget jag skyller på henne eftersom jag vet att djuraffärerna ( dock inte Andreas) ger ut fel info o samma sak har hänt för mig. Det jag gjorde var att erbjuda mig att hjälpa henna om hon valde att behålla paddan. Jag har ännu inte fått svar på hur hon ska göra.

Det tycker väl inte jag känns helt dumt, eller?

//Johannes

Absolut inte, jag tycker att du gjorde helt rätt. :)

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått svar o dom har lite beslutsångest känns det som. Dom verkar vara väldigt måna om att padda ska ha det bra men dom vet inte om dom klarar att ge honom ett bra liv o överväger därför att sälja till någon som kan lite mer. Personligen tycker jag inte blocket är någon bra sida att sälja den på då :mellow:

Men men, dom frågade också vad jag tyckte, om du skulle behålla eller inte. Jag berättade lite om att det är ju jobb med dom men att jag mer än gärna hjälper dom. Väntar nu på svar...igen :)

//Johannes

Link to comment
Share on other sites

Dom valde att inte behålla paddan ändå :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ot: vill bara be om ursäkt för att jag överreagerade men det kan göra hemskt ont när nån kliver på en öm tå...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...