Jump to content
Forum Sköldpaddor

Odlingstips: Frilandshibiscus


Mimmi

Recommended Posts

Buskhibiscus, även kallad frilandshibiscus, ser ut att höra hemma i tropiska länder, men de klarar faktiskt temperaturer på ned till –15°C. För kyligare delar av landet rekommenderas vinterförvaring i kruka inomhus. Blommorna är lika vackra som på tropiska hibiskusar, även kallade kinesiska rosor, som är väldigt fina krukväxter.

från http://www.pph.nl/Media/download/61200/Def...nieuwsbrief.pdf

Härdighet till zon 3 enligt denna länk:

http://www.alltomtradgard.se/gaRDENINGLIST...a&section=H

Trädgårdshuset i Skarpnäck, Stockholm säljer frilandshibiskus

Plantmarknaden i Lindesberg säljer också f.h. samt

Rångedala plantskola

Rosenhagens plantskolor

(Men dessa är ev. behandlade med pesticider, i så fall bör det gå mer än ett år innan de ges till sköldpaddorna.)

Det är inte säkert att alla sorterna klarar zon 3, kolla med plantskolan för varje sort.

Link to comment
Share on other sites

det ska jag genast kika mer på! :D tackar för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en stickling av frilandshibiskus ( fri från pesticider ) på nätet för 20:- / st. Kolla på ex. odla.nu och klicka på handla.

Det blir billigare än plantskolorna men kanske man får börja med en lite mindre planta, övervintra plantan och sen kan man ta egna sticklingar året därpå...

P.s Jag tänker ta in min över vintern då jag bor i zon 4. Alt. övervintra den i mitt växthus...

Link to comment
Share on other sites

Har du några länkar till näthandel? Jag hittar inga frilandshibiscusar på odla.nu.

Virtuella floran

Link to comment
Share on other sites

Det finns privatpersoner som säljer. Jag köpte av en som sålde privat. 20:- /st. Helt OK. Skickades rotad.

Jag skrev fel, klicka på köp & sälj på odla.nu så kommer du in på annonser privatpersoner satt in.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har köpt min frilandshibiskus på Plantagen i Barkaby, (Stockholm). Och den har överlevt vintern här i Mälardalen. Nu var det ju visserligen inte den kallaste av vintrar, men några köldtoppar hade vi ju ändå.

Ha det!

Matz

Link to comment
Share on other sites

Vår hibiskus (frilands) har stått 4 år i växthuset. Har också en mindre som stått två år.

post-706-1181122664_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som jag tidigare sagt, man ska inte göra saker och ting svårare än det är. Känner ni någon som har frilandshibiscus så fråga efter ett par grenar och sätt dom i en kruka med jord under hösten, låt dom stå ute under dagen men se till att det inte blir alldeles för kallt och ta in dom under natten, och ni ska se att till våren har dom satt rötter och det kommer blad och blommor.

Detta gjorde jag på balkongen med 6 grenar och alla har slagit rot och fått blad och blomknopppar :)

R/P

Link to comment
Share on other sites

ingen som bor i närheten så att jag kan komma och hämta några skott? :P eller kanske helt enkelt skicka? :):D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna skicka men min är fotfarande så liten ännu. Kanske nästa år!

Link to comment
Share on other sites

det låter bra. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vår hibiskus (frilands) har stått 4 år i växthuset. Har också en mindre som stått två år.

Nu blommar det.

Opuntian blommar också.

post-706-1182588612_thumb.jpg

post-706-1182588663_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu förutom sköldpaddorna även flyttat ut mina Opuntia till växthuset.

Link to comment
Share on other sites

Nu blommar det.

Opuntian blommar också.

Så sen får paddorna egenodlade fikon att mumsa på...

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar; på min opuntia så finns mindre runda lilafärgade "bollar", är det fikonen? Annars när det blir nya blad så är de ju platta!

post-1347-1182850549_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar; på min opuntia så finns mindre runda lilafärgade "bollar", är det fikonen? Annars när det blir nya blad så är de ju platta!

Ja, det är frukten.

Link to comment
Share on other sites

Då kan man ge denna som godis alltså!!

Link to comment
Share on other sites

Så här ser vår blåblommiga frilandshibiskus ut på sommaren, den står mot södersidan av växthuset.

Inne i växthuset finns även en med rosa och en med vita blommor, dessa är inte alls lika kraftiga.

//HASSE

post-769-1182889719_thumb.jpg post-769-1182889732_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som jag har berättat tidigare så fick vi förra hösten sex hibiscusgrenar av en kompis som har en stor buske i trädgården. Jag stack ner dom i en kruka med jord och där fick dom stå under hela hösten och vintern ute på balkongen. Under våren så kom det blad och dom senaste fjorton dagarna har det kommit knoppar, men vi har ju som bekant inte någon sommar här nere i skåne men i går så lyste solen med sin närvaro och DÅ ÄNTLIGEN. Dom första dubbla blommorna visade sig :D är jag glad eller är jag glad???

R/P

post-1039-1184136614_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ronnie,

jag skulle så gärna vilja ta sticklingar på vår vita hibiscus som står i friland i rabatten. Hur stora var de sticklingar du fick, var det endast blad i toppen, stack du bara ner dem, kan man göra det nu mm. Nu bombaderar jag dig med frågor, men jag vill så gärna ha det i paddans bur. :wub:

Man kan ge både blommor och blad, va? :wacko:

Om någon skulle vilja ha sticklingar, så kan jag nog skicka, om ni bara berättar var och hur! :rolleyes:

Är nybörjare med att skicka sticklingar. Det blir kanske i så fall max till tre - fyra st., beroende på hur många och hur stora själkar/grenar som jag ska skicka till var och en. :lol:

Ah, vilken underbar sommaaar, paddorna myser i reeeegn... :angry::ph34r:

Tacksam För snabba svar!

Link to comment
Share on other sites

Vi fick våra i början på Augusti och det var grenar 6 st ca 40-50 cm långa( klippta ordentligt med sekatör) med blad som jag endast stack ner i jorden i en vanlig lerkruka fylld med vanlig jord. Sedan vattnade jag rikligt under hela hösten och ibland på under vintern eftersom vi fick en mild vinter. 5 av grenarna sköt blad då våren kom, nu ska det bli intressant att se vad som kommer härnäst eftersom jag misstänker att mina vänner har skojat med mig :P och blandat in en annan sort också, jag kan se det på bladen eftersom det inte är samma gröna färg på två av grenarna.

R/P

Link to comment
Share on other sites

haha. spännande. :P

Link to comment
Share on other sites

Tack Ronnie! Haha, jo, det blir kul att se vad det är. :rolleyes:

Idag fick paddan lite fint, en härlig "grön hörna" med en rejäl grodbladsplanta, maskros och gräs. Av en konstig anledning är grodbladsplantan mycket bladlös nu, hmm... :lol:

Sen fick han en stor mysig jordgrotta också, och lite PAT. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte frön till Hibiscus, inte frilandshibiscus, från Impecta. Av 15 frön grodde endast tre, men det räcker. De växer nu så det knakar, särskilt en planta :) Sorten heter Hibiscus lasiocarpus, Rosenhibiscus och har ljusgröna blad. Det blir mums för de framtida sköldpaddorna :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte frön till Hibiscus, inte frilandshibiscus, från Impecta. Av 15 frön grodde endast tre, men det räcker. De växer nu så det knakar, särskilt en planta :) Sorten heter Hibiscus lasiocarpus, Rosenhibiscus och har ljusgröna blad. Det blir mums för de framtida sköldpaddorna :)

Så att du ska skaffa paddor i framtiden? :) Landisar, vatten eller sumpisar? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...