Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kompis till Max

Guest morgan

Recommended Posts

Hej alla,

Passar på att inviga denna sektion i nya forumet med några nybörjarfrågor.

Vi har en gulbukad vattensköldpaddshane som heter Max. Han är ca 4-5 år gammal. Vi tror att han känner sej ensam och behöver sällskap. Kan man köpa en yngre kompis av samma art, eller kommer han att försöka bita ihjäl den?

Är det i så fall bättre att försöka hitta en jämnstor kamrat? Går det att ha två hanar ihop, eller måste det vara hane/hona?

Det blev många frågor på en gång, men vi är nybörjare på sköldpaddor. Max har bara bott hos oss i ett halvår.

Mvh

Max's husse

Jag har ingen erfarenhet om vattensköldpaddor men jag försöker ändå ge ett svar.

En yngre icke könsmogen hane kan kanske gå bra. Då är rangordningen klar från början. En könsmogen hane till kan bli svårare, det kan skilja mellan olika individer hur stridslystna eller underdåniga dom är.

En hane tillsammans med en hona kan innebära att honan blir stressad av ständiga uppvaktningar.

Vi gör så med våra landsköldpaddor att hanarna får träffa honorna under några veckor två ggr per år.

Någon med vattensköldpaddor kanske ger et bättre svar. Alla har nog inte hittat hit än.

Det är vanligt att könsmogna vattensköldpaddor börjar att fajtas :/ - även om de har tillräckligt stor akvaterrariet. Det beror inte så mycket om deras kön. Jag föreslår att du ska vana vid en padda eller vara beredd att ha ett eget terrarie till den annan också.

• 2 weeks later...

Det är ju svårt att veta hur de kommer att reagera på varandra. Jag har precis lämnat bort en av mina sköldpaddor som blev väldigt aggressiv mot de andra. Han är ett exempel på en sköldpadda som måste hållas enskilt, medan de andra funkar bra ihop. Man får chansa lite. Om du ändå bestämmer dig för en hona, så ta hellre en som är lite större än hanen så kanske hon kan sätta han på plats om det behövs. Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...