Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpaddsdumpning i Malmö


ohlson10

Recommended Posts

Har ni läst Aftonbladets nätbilaga ang. folk som ledsnar på sina vattensköldpaddor och dumpar dem vid Malmö slotts vattengravar. Om vintern blir kall så kommer dessa inte att överleva... :angry::angry:

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre är det relativt vanligt att folk dumpar sina rödörade när de växt sig stora. :(

Link to comment
Share on other sites

:angry:

Ja, jag har också läst det. :angry: :angry: Det är hemskt!

Nu över till en gladare nyhet! ;) Min paddis har fått rent & fint i sin bur idag! Nu fattas bara gräsplätten! Själv är paddan ute och motionerar i sin stora hage! :P

Link to comment
Share on other sites

Att dom skulle dö när det blir vinter har jag svårt för att tänka mig, jag tror att dom överlever eftersom vallgraven är full av dy där dom kan övervintra och det är väl det som är problemet.

Låt säga att det nu finns 3 eller 4 paddor i vallgraven om dom överlever och det fylls på med några varje år så blir det många paddor till slut. Då kanske dom går över vallen och ner i Malmö kanal därefter in i parkernas dammar som ligger i anslutning till kanalen, då tror jag att det kan bli problem eftersom dom inte hör hemma i våra vatten. Jag hoppas att komunen fångar in dom och det låter hårt men avlivar dom.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Även här i Stockholm finns rödörade i en liten insjö/damm. Jag har själv inte sett dem fast jag bara bor 15 min med bil från dem, Bromma. Vad jag vet har de funnits dör några år, men det kan ju också vara så att det tillkommit nya. Vem vet?

Link to comment
Share on other sites

Även här i Stockholm finns rödörade i en liten insjö/damm. Jag har själv inte sett dem fast jag bara bor 15 min med bil från dem, Bromma. Vad jag vet har de funnits dör några år, men det kan ju också vara så att det tillkommit nya. Vem vet?

Det dyker säkert upp nya då och då, så at populationen hålls vid lika fast några dör. Tyvärr är det ju hela tiden ägare som vill bli av med sina. :(

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att de som ledsnat på sina djur inte ger bort eller skänker sina djur till folk som faktiskt vill ha dem.

Sen finns ett stort utbud av vattensköldpaddor som är mycket små till en början men som kan bli ganska så stora....

Jag tror att djuraffärerna/säljarna måste ta sitt ansvar och informera att dessa djur blir så stora som de blir.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara så att man var tvungen att söka tillstånd för att få köpa sköldpaddor. Så folk förstår vad det innebär att ha sköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Vattensköldpaddor är väl ganska billiga? Jag tror det skulle vara bra att ta mer betalt för dom. Då kanske folk tänker efter mer innnan de köper sköldpadda.

/Stina

Link to comment
Share on other sites

:huh: Om jag inte minns fel så sa P-A att vattensköldpaddorna hade svårt att föröka sig ute i det fria i vårt klimat eftersom somrarna inte är tillräckligt varma, eller för korta. Om så är, är det ju bra för då blir det ju inte ännu flera i vattendragen. :mellow:
Link to comment
Share on other sites

Vattensköldpaddor är väl ganska billiga? Jag tror det skulle vara bra att ta mer betalt för dom. Då kanske folk tänker efter mer innnan de köper sköldpadda.

/Stina

En vattensköldpadda kostar i runda slänger 300 medan en landsköldpadda ca 2000 och däröver. Sumpisar nånstans mittimellan.

En vattensköldpadda kan man mycket väl köpa utan att "tänka sig riktigt för" eftersom det inte är så stora pengar. Inte alltid affären informarar om hur de ska skötas, UV, mat osv. Allra minst hur stora de blir som vuxna och vad de då kräver för ytor.

En landsköldpadda som är så pass mycket dyrare är inte lika lätt att "bara köpa så där". Köper men den hos uppfödare får man info om hur den ska skötas med i butik få man dessvärre helt fel skötselråd, undantag finns, ZOOAB i Löddeköpinge där du får info.

Link to comment
Share on other sites

:huh: Om jag inte minns fel så sa P-A att vattensköldpaddorna hade svårt att föröka sig ute i det fria i vårt klimat eftersom somrarna inte är tillräckligt varma, eller för korta. Om så är, är det ju bra för då blir det ju inte ännu flera i vattendragen. :mellow:

Det är helt rätt, de är inte anpassade för vårt klimat.

Det som gör att det blir fler varje år är människan, djurägare som ledsnat och släpper ut dem i naturen där de kanske överlever eller dör en plågsam död, i brist på föda och värme.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Malmö museer som ligger innanför den aktuella vallgraven är ett av landets två godkända Rescuecenter för sådana här djur så är det ju inte så långt till dem som ska ta hand om problemet.

Måste nog säga att jag förvånas lite över att svenska kommuner och länstyrelser inte brryr sig mer än de gör om denna typ av djurdumpning.

/A

Link to comment
Share on other sites

ett av landets två godkända Rescuecenter

Andreas: Vet du var det andra ligger?

Här på Mälaröarna har vi en viltjour som bla fick ta om hand om alla de svanar polisen beslagtog av en kvinna i hennes lägenhet i centrala stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Andreas: Vet du var det andra ligger?

Här på Mälaröarna har vi en viltjour som bla fick ta om hand om alla de svanar polisen beslagtog av en kvinna i hennes lägenhet i centrala stockholm.

Skansenakvariet.

Link to comment
Share on other sites

:unsure: En annan sak jag funderar över, kan dom sprida salmonella?
Link to comment
Share on other sites

Skansenakvariet.

Borde jag kanske listat ut själv ;)

Vet ju att de bla tar emot djur som tullen tagit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...