Jump to content
Forum Sköldpaddor

Chinemys reevesii (Reeves kärrsköldpadda)


Anne-Li

Recommended Posts

Hej igen... har varit här tidigare i vår och fått väldigt bra hjälp från er när jag en kort period var "tillfällig sköldpaddsskötare". Nu är det dags igen... min bror och hans familj har två "Reeves kärrsköldpaddor" inomhus i ett akvarium och eftersom jag har en utedamm i vår trädgård så tyckte vi att det kunde passa att dessa två skulle kunna få tillbringa sommaren där. Därför har jag sökt så mycket information jag kunnat angående vad som krävs och så har jag snickrat litet hus, inhägnad o s v. Har gjort en "landgång" där de ska kunna ta sig upp till landdelen och huset. Huset är väl isolerat (väggar/tak) med frigolit skivor samt även tjocka skivor är nedgrävda längs väggarna och en bottenplatta ca 50 cm under huset som sedan täckts med jord.

Vad tror ni om det här?? Detta borde väl funka bra för "sköldisarna" - har förstått att just Reeves kärrsköldpaddor lämpar sig väl för utedammar har läst lite angående temperaturer m.m. på denna länk http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpreevesthierfeldt.html . Funderar även lite på om de eventuellt skulle kunna övervintra i "huset" - det är ju isolerat och de kan gräva ner sig - man kanske även skulle kunna gräva ner en fukttålig värmematta under isoleringsskivan ... vad tror ni?? Finns det någon på forumet som har sina sköldpaddor ute på vintern??

Kanske ska nämna att vi har guldfiskar i dammen - de övervintrar mha en syreslang och en liten akvariepump - för att få ett syrehål när det blir is på dammen. Måtten på dammen är knappt 3 X 4 m och botten är i trappor där djupaste är ca 1.10 och grundast ca 40 cm.

Här kommer några bilder på mitt bygge runt dammen bilderna finns också i större format i mitt galleri:

med_gallery_1673_148_93284.jpg

med_gallery_1673_148_690651.jpg

Är tacksam för tips, hjälp och kommentarer!

MVH

Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket bra ut. Kanske en sten i vattnet som de kan klättra upp och sola på.

Ang. värmematta så bör du inte ha en sån. Värmen ska komma uppifrån. Däremot kan du, om du har tillgång till el, ha en värmelampa i huset så värmen hålls kyliga dagar.

Andmat är bra vattenväxter som förökar sig snabbt och även är föda. Trivs bra i dammar.

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket bra ut. Kanske en sten i vattnet som de kan klättra upp och sola på.

Ang. värmematta så bör du inte ha en sån. Värmen ska komma uppifrån. Däremot kan du, om du har tillgång till el, ha en värmelampa i huset så värmen hålls kyliga dagar.

Andmat är bra vattenväxter som förökar sig snabbt och även är föda. Trivs bra i dammar.

Mycket fin damm, skulle ju vara rena paradiset för Reeves om dom kom dit:). Skulle vara fint om det var någon form av fint/smått grus någon stanns på botten då dom även gillar att gräva i vatten. Vattenväxter är bra men är skeptiskt till om Reeves äter det dom föredrar mer fisk enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

Här kan man se bilder på solplatser i vattnet. En stock verkar mycket bra. Eller några stora stenar. Sköldpaddorna måste kunna torka helt.

http://www.schildkroetenteiche.de/freilandanlage.htm

Vattenväxter måste man ha i dammen, även om Reeves sällan äter av dem, de ska ha fri tillgång.

Tips på vattenväxter

Staketet ser lite lågt ut på landdelen, risk att de klättrar ut?

Hur stor är öppningen på huset?

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket bra ut. Kanske en sten i vattnet som de kan klättra upp och sola på.

Ang. värmematta så bör du inte ha en sån. Värmen ska komma uppifrån. Däremot kan du, om du har tillgång till el, ha en värmelampa i huset så värmen hålls kyliga dagar.

Andmat är bra vattenväxter som förökar sig snabbt och även är föda. Trivs bra i dammar.

En sten är inga problem att fixa - värmelampa låter också bra - har ju el framdragen till dammen. Har sett att det finns en typ av väremesten som man tydligen har till reptiler... kanske en sådan - eller är det bättre med lampan - tänker främst på höstkanten när temperaturen sänks. Andmat har jag heller inga problem att få tag på - det kan jag kasta i hur mycket som helst.

Jacke - smått sten och grus finns en del på botten där växterna är - så risken är väl kanske stor att dom "stökar" till i mina "planteringskorgar" - ja - ja får väl ta det problemet när det kommer... i så fall.

Mimmi - Staketet på landdelen är högre än vad det ser ut på bilden har inte måttet i huvudet men om det skulle vara så att de försöker ta sig ut där kan jag lätt höja det. Det är den högre sortens "staket" jag satt runt landdelen och det är nedslaget ganska djupt i jorden tänkte att om de gräver så de inte kan gräva under staketet. Öppningen till huset är också vad jag tror väl tilltagen ca 25/30 X 35/40 - nånting sånt kommer inte ihåg exakta måtten - kan mäta under dagen. När det gäller solplatser så var min tanke också att de kanske använder sig av träkanten runt samt går och lägger sig på träplattorna i hörnen - nu står det ju div. blomkrukor samt trädgårdsdekorationer där men jag ska se till att sköldisarna har plats där också.

Tanken är att de ev. ska flytta in i nästa vecka ... de heter Tisse och Blixten och vad vi tror så är det en hane och en hona. De införskaffades från Zoo för drygt ett år sedan den ena är ca tre gånger så stor som den andre. Det är "brorsbarnens" sköldpaddor och lillebror som var ett år när familjen skaffade dem tyckte då att allt som rörde sig var "Tisse" (Kisse) och likaså den nya sköldpaddan så det fick bli dens namn - storebror som tyckte att lillebror skulle blivit döpt till Blixten (då sex år) fick nu chansen att döpa den andra sköldpaddan till sitt favoritnamn - mamma och pappa tyckte också att Blixten var ett mer lämpligt namn på en sköldpadda än på lillebror :P

Eftersom min bror och hans familj bor grannar med mig så lär jag förmodligen få än mer besök av två små "sköldpaddskötare" det är fortfarande deras sköldpaddor bara det att de får bo i min damm i stället för i ett akvarie - iallafall under sommaren - sen får vi se hur det går.

Tack för era råd och tips - kom gärna med mer synpunkter om det är något ni kommer på. Jag ska försöka hålla tråden uppdaterad med hur det hela fortlöper - ska ta lite bilder när vi släpper i dem o s v.... ja förresten - det måste väl vara bäst att först låta dem vara på landdelen för att själva ta sig ned till vattnet - i stället för att lägga dem i vattnet direkt... eller??

Många nya frågor lär säkert dyka upp!!

MVH

Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Har sett att det finns en typ av väremesten som man tydligen har till reptiler... kanske en sådan - eller är det bättre med lampan - tänker främst på höstkanten när temperaturen sänks.

En värmesten ska du inte använda till sköldpaddor. Sätt hellre upp en värmelampa. Om du inte vill ha ljuset så använd infraröd lampa som bara ger värme.

Link to comment
Share on other sites

En sten är inga problem att fixa - värmelampa låter också bra - har ju el framdragen till dammen. Har sett att det finns en typ av väremesten som man tydligen har till reptiler... kanske en sådan - eller är det bättre med lampan - tänker främst på höstkanten när temperaturen sänks.

Mimmi - Staketet på landdelen är högre än vad det ser ut på bilden har inte måttet i huvudet men om det skulle vara så att de försöker ta sig ut där kan jag lätt höja det. Det är den högre sortens "staket" jag satt runt landdelen och det är nedslaget ganska djupt i jorden tänkte att om de gräver så de inte kan gräva under staketet. Öppningen till huset är också vad jag tror väl tilltagen ca 25/30 X 35/40 - nånting sånt kommer inte ihåg exakta måtten - kan mäta under dagen. När det gäller solplatser så var min tanke också att de kanske använder sig av träkanten runt samt går och lägger sig på träplattorna i hörnen - nu står det ju div. blomkrukor samt trädgårdsdekorationer där men jag ska se till att sköldisarna har plats där också.

det måste väl vara bäst att först låta dem vara på landdelen för att själva ta sig ned till vattnet - i stället för att lägga dem i vattnet direkt... eller??

Undvik värmekälla underifrån till sköldpaddor. Om värme underifrån:

Värmemattan gör att sköldpaddan värms underifrån. I bukskölden sker ingen blodcirkulation så det kan lätt bli för varmt. Inte konstigt att han "löper amok" Ryggskölden fungerar som en värmeuppsamlare av solens strålar och i ryggskölden finns vävnad med blodådror under det yttersta skiktet. Därifrån fördelas värmen runt i blodomloppet.
/P-A

För variation av mikroklimatet och sköldpaddornas trivsel är det bäst med landdelar även i vattnet. Sköldpaddorna omges av fuktig luft, maximal solinstrålning. För trivseln är det bra att de lätt och blixtsnabbt kan ta sig upp och ner från landdelen i vattnet. Jag rekommenderar fler stenar än en, men varje sten ska vara så stor att båda kan få plats samtidigt och torka helt. Om sköldpaddorna vill sola var för sig också.

Jag tror också att det är bäst att sköldpaddorna själva får gå i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

När det gällde värmematta så var min tanke mer att man skulle gräva ned den typ 40-50 cm ned i marken inne i huset för att jorden där inne inte skulle frysa till höst/vinter utan att jorden ovanför skulle kunna hålla typ 7 - 10 grader eller nåt sånt.. även om det skulle bli många minusgrader. Tanken var inte att sköldpaddorna skulle ligga på värmemattan utan som sagt mattan skulle värma jorden underifrån... vad tror ni om det?

//anne-li

Link to comment
Share on other sites

När det gällde värmematta så var min tanke mer att man skulle gräva ned den typ 40-50 cm ned i marken inne i huset för att jorden där inne inte skulle frysa till höst/vinter utan att jorden ovanför skulle kunna hålla typ 7 - 10 grader eller nåt sånt.. även om det skulle bli många minusgrader. Tanken var inte att sköldpaddorna skulle ligga på värmemattan utan som sagt mattan skulle värma jorden underifrån... vad tror ni om det?

//anne-li

Jag tycker det verkar riskabelt. Då måste värmemattan funka hela tiden, inga långvariga strömavbrott. Om man förlitar sig på värme underifrån och gräver ner en värmematta vilken hindrar sköldpaddorna att gräva ner sig till frostfritt djup så förutsätter det 100 % garanti att mattan alltid funkar, om de ska övervintra utomhus. Jag skulle hellre satsa på att se till att värmen eller isoleringen kommer ovanifrån, typ lövhög och något mer skydd och med möjlighet för sköldpaddorna att gräva ner sig djupt.

Link to comment
Share on other sites

Staketet ser lite lågt ut på landdelen, risk att de klättrar ut?

Såhär skrev Mimmi och det kan jag hålla med om, men om du lägger en bräda uppe på kanten så skyddar du inte bara staketet utan hindrar även paddor från att rymma. Har lånat en bild från Hasses sida där du kan se vad jag menar.

R/P

post-1039-1178816877.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en annan fråga om reeves nu när vi ändå pratar om den.

När dom fått mat händer det ofta att dom slänger ut hela (som det ser ut som) magsäcken genom svansen(kloak). Det ser väldigt obehagligt ut för dom. Vad är detta?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog deras penisar som du ser. Det är några stora svarta grejer, va? :)

Varför dom gör så när dom fått mat vet jag inte.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Det är nog deras penisar som du ser. Det är några stora svarta grejer, va? :)

Varför dom gör så när dom fått mat vet jag inte.

Leisha

Hmm är du helt säker på det, stämmer ju förvisso att det är stora svarta grejer :lol: men enligt zoo affären skulle det vara en hona?

Link to comment
Share on other sites

Hmm är du helt säker på det, stämmer ju förvisso att det är stora svarta grejer :lol: men enligt zoo affären skulle det vara en hona?

Hur gammal var paddan när dom sa att det var en hona? Om den var en unge när den blev köpt så tror jag inte dom kunne veta det så säkert ...

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...