Jump to content
Forum Sköldpaddor

Odling Av Foderdjur


Guest stefan

Recommended Posts

Guest stefan

Hejsan, skrev just ett PM till Mimmi ifall hon tror jag får i levande föda i min padda men vilket fall som helst så har jag lite frågor..

Om man skall odla posthornssnäckor, kan man odla guppys i samma akvarie eller blir det dåligt för någon art av djur? Och än mera, kan man odla ännu mera akvariska foderdjur i ett akvarium? Vore rätt schysst att ha ett 25l akvarie eller så med bara foderdjur..

Link to comment
Share on other sites

Jag har både posthornssnäckor och guppysar i samma akvarium. Det går hur bra som helst. Har inte märkt att guppysarna tar skada av att jag hällt kalk i vattnet. De äter dessutom sama foder förövrigt. Jag ger dem bla sköldpaddspellets. De är som vilda när de får det. Massor av ungar blir det också. Fast mina Cuora och Mauremys har inte fattat att de ska äta dem. Det är bara min Graptemys som äter snäckorna. Jag har sett honom en gån äta en guppy, men jag tror den slank med av bara farten. De åt på samma matbit.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Ger du levande? Annars borde man ju kunna mosa ihop en sörja med guppies/posthornssnäckor/morötter osv.. ?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Anna så är det absolut inga problem för henne att äta levande föda, hon verkar dras till det. Kanske har att göra med att hon troligen är vildfångad och van vid att äta levande föda. Hon får sniglar, snäckor och daggmaskar som levande föda. Ska få gråsuggor i små mängder, läste på Repti att de tyvärr är bra på att lagra tungmetaller, om det stämmer så bör man vara försiktig.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Försökte få honom att inse att det finns mat utomhus idag (skalbaggar+daggmask), han trampade över dom.. Kanske går det att få i honom det om jag handmatar (handmatad sen vi fick honom som bebis), men jag vet inte..

Du tror inte du kan ta en bild på posthornssnäckor som "mat" ? Skulle vara kul att se hur dom ser ut.. Har bara sett på tecknad bild och utan skala så har svårt att se hur stora dom blir och hur skalet är osv (äter sköldpaddorna dom hela utan problem eller krossar man/sköldpaddorna dom innan dom får svälja det osv?).

Går i tankarna på att skaffa ett akvarium endast för att föda upp lite foderdjur så vore kul o veta om det är värt det :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kanske var för kallt, eller för torrt ute för honom att äta. Eller så kanske han var ute för kort tid, så han inte hann varva ner, stressa av, m fl anledningar.

Är det ngt jag inte kan göra så är det att ta en bild på posthornssnäckor. Har än så länge bara en kamera som får grekungarna att se ut som prickar.

Posthornssnäckorna är bara några millimeter stora, brukar finnas bland många zooaffärers akvarieväxter. Inga problem för Anna att äta dem som de är. Vi har gott om större snäckor och sniglar i omgivningarna, inga problem att äta dem heller (men hon får inte de allra största). Man vet ju inte i förväg vilka foderdjur som ens sköldis gillar, det verkar kunna skilja sig en hel del i tycke o smak, perioder etc. Anna har i a f visat sig gilla sådana småkryp som finns i fuktiga miljöer (snäckor, sniglar, snäckor).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...