Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg Igen

Helena Palén Berggren

Recommended Posts

Ludde la idag tre nya ägg. Dessvärre råkade hon mosa ett när hon grävde över sanden igen. Hon la dem i grottan och där är inte så mycket utrymme. Jag var elak nog att lyfta ut henne så hon inte skulle mosa nåt mer ägg. Hon fortsatte ändå att gräva tills hon byggt upp en stor hög bakom sig. Äggen vägde 20 resp 24 gram och jag hittade dem runt kl. 21.00. Det ena ägget tvättade jag av eftersom det var kladdigt av gulan från det ägg som gick sönder. Så nu ligger det fyra ägg i kläckaren. Kanske dax att köpa en Jäger.

Digging%20eggs.jpg

Här gräver Ludde en kulle över sina ägg, tror hon iallafall. Jag har ju redan tagit äggen.

2%20new%20eggs.jpg

Temp och luftfuktighet är inte som det ska nu eftersom jag öppnat och lagt dit de nya äggen.

min sida om Cuora Amboinensis finns en film där hon gräver. Dålig kvalitet, men jag ville inte störa henne mer.

Guest stefan

Hmm, något som slår mig är.. Har sköldpaddor lyckas kläcka sina ägg "naturligt" i terrarie? Dvs utan äckkläckare.

Guest Lilli-Ann

Instämmer i "grattiskören" :D

Hur har du ordnat den äggkläckare du har nu?

Jag vill ha lite tips, om nu Berta skulle råka lägga ägg vill jag ju kunna ta hand om det på rätt sätt. Även om jag knappt törs hoppas, galbisar verkar vara väldigt svåra att få ägg från :(

Jag har tagit en gammal kakburk som jag lagt vermekulit i. Jag har satt ner en äggkopp med vatten för att hålla luftfuktigheten och sen en termo/hygrometer. Äggen ligger på vermekuliten. Burken står sen i sin tur på sand med en värmekabel under. Har reglerat mängden på sanden för att få rätt temp. Locket sitter inte på helt utan det glipar lite för att kondensen inte ska droppa ner på äggen utan rinna längs sidan.

2%20new%20eggs.jpg

Guest Lilli-Ann

Ok, låter enkelt, antar att största problemet är att "prova in" rätt temperatur... Funkar det även om man har en spotlight eller så för att ge värme uppifrån istället? Eller är det bättre med värme underifrån?

Kanske skulle köpa hem lite vermekulit utifall att, Berta har vandrat runt så oroligt i några dagar nu.

Fast jag var in på yahooformuet för galbisar, och det verkar som om knappt någon lyckas få ägg från sina sköldpaddor, trots att de verkar vara erfarna galbisägare...

Jag vet inte vad som är bäst, värme ovanifrån eller underifrån. Men det här var vad jag kunde fixa när jag såg att hon lagt äggen. Men jag ska nog köpa en Jäger, det kommer ju förhoppningsvis fler ägg så småningom. Jag har ju tre honor och en hane.

Nån som vet var man billigast kan köpa en Jäger?

Guest stefan
Nån som vet var man billigast kan köpa en Jäger?

Tyskland, även ifall spritskatten sänkts i Danmark ;-)

Räcker det med en vattenskål för att hålla luftfuktigheten i en äggkläckare alltså? Låter ju som en enkel sak att bygga ihop en äggkläckare... Synd man bara har en hane.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...