Jump to content
Forum Sköldpaddor

Terrapene Carolina!


Guest Åsa

Recommended Posts

till nån i eran omgivning som "kanske" har denna Sköldpadds art?

Det verkar inte finns så många av dessa i Sverige "tyvärr" för dom är verkligen söta & inte blir dom speciellt stora heller.

Mina Älskar att bli kelad med,,, vad dom tycker är mysigast är inte svårt att lista ut :P

Men man behöver inte vara rädd att bli biten av dessa iaf.. & skulle dom mot förmodan göra det så kan jag GARANTERA att det gör inte ont. Dom har nämligen inga tänder att bita med! :P

Dom är som en katt, dvs att dom tycker om när man smeker med fingret under hakan på dom och även på sidorna på halsen!

Men man får akta fingrarna så man inte blir fast klämd i skalet,, denna art är ju lite speciella. Eftersom dom har ett så kallat "gång järn" i sitt skal på under sidan - på magen så kan dom stänga in sig helt & du kommer inte åt dom alls.

Blir dom exempelvis skrämda drar dom in sig för att sedan slå igen "dörren helt". Då finns det inte mycket man kan göra, mer än att vänta tills dom kikar fram igen.

Detta är naturligtvis en "liten" nackdel om man måste slipa näbbarna på dessa, då kräver detta en Vetrinär som kan ge lugnande för att kunna arbeta med den. För den drar gärna in sig & stänger för när man skall göra något med dom. Visst är man som jag då van detta, så kan jag slipa ändå. Men det tar sådan tid att det är inte värt det. Sedan vill jag inte gärna hålla fast den.. för trots det är dom mycket starka i hals muskeln.. så du kan inte hindra den att dra in sig i skalet.

Det är dessutom helt onödigt "tycker" jag.

HUr som hellst vet jag av en till förutom mig själv som har en Terrapene och det finns även ett Zoo som säljer dessa små krabater. Men det är dom ända som jag känner till än så länge...

Så kära vänner!! Ni som vet med er att någon i eran vänner krets som har en Terrapene Carolina, hör gärna av er så kan vi "kanske" få kontakt & byta mera erfarenheter om dessa!!!! :huh:

Tack på förhand!!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Åsa

Hejsan Åsza! :wub:

Vad kul att du hittat hit till detta forum! Vad har du för sort hona/hane? Hur gammal är din sköldis? Vart bor du?

Nu vart det många frågor.. Oj vad glad jag är att äntligen hittat nån fler som har denna sort!!! :D:D

Berätta gärna om din sköldis, hur den bor & vad den tycker om osv.. :wub:

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsza

hej!

jag har en hane som är 19 år.

Han bor i ett "glas akvarium" där han har en bad skål nedsänkt i gruset.

Han har bla en rot som han gillar att klättra upp på ibland.

Tidigare hade jag bla jord som botten material men hanfick ju med sig det på fötterna så bad vattnet vart så smutsigt direkt han klev i badet.

Han får även lite växter hos sig ibland men mosar de oftast ganska snart.

vad har du som bottenmaterial?

vad har du för "inredning"?

jag hade tänkt göra om hos honom då han ska få en ny bostad.

Så jag vill också gärna ha lite tips!

Hans absoluta favorit mat är jordgubbar.

Vad gillar dina?

Hur länge har du haft dem?

Jag har haft min sedan han var 2 år.

//Åsza

Link to comment
Share on other sites

Guest Åsa

Ett normal pris på en T Carolina ligger på 1500kr. Men då tillkommer även Terrarie & allt därtill.

Lycka till! :D

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga: FÅR man SÄLJA T. Carolina i Zoo??

Är inte de på Cites listan??????????

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej!

Alla Terrapene utom T. coahuila är om jag fattat saken rätt B-listade vilket innebär att de får säljas utan chipmärkning och Cites-intyg.

Men jag tror det är så att butiken som isåfall säljer dem måste anteckna säljare och köpare och dessa listor skall sedan skickas in till respektive länsstyrelse.

Om jag har fel så blir jag gärna rättad...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det jag fick till svar av P-A var att T Carolina behövs det inget Cites-intyg för.. det finns på hans sida att läsa vilka sköldpaddor som har detta...

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej Åsza!

Jag har haft mina i drygt 2 år och hon jag köpte mina av kunde inte mycket om dessa.. men hon sa till mig att dom var ca 18 år när hon sålde dem. Det skulle då vara 20 år nu? Men med närmare eftertanke så köpe hon dessa när hennes barn var små & hennes äldsta är snart 30 år. Så jag gissar att dom ligger på ca 30 års ålder nu..??

Bottenmatriel har jag som dig småsten med växter & pinnar & stora bark som tak så dom ligger gärna under det. Har vatten skål där dom badar + att jag badar dom i en annan stor balja. Du kan se lite bilder här:

http://www.angelgirl.burken.nu/Paddorna/index.htm

Mina tycker om köttfärs, gurka, tomater, vinbärsblad mm.. Dom äter oxå PAT + Fibrer & vitaminer & foderkalk som jag köpt av P-A + sepia skal som dom alltid har tillgång till nu mera. Har testat mjölmaskar men det ville dom absolut EJ äta.

Fick tips på att ge guppies & räkor, så jag tänkte även prova det och även squash. :unsure:

Just nu går jag & väntar på att honan skall lägga ägg för hon gräver för det. Så jag går med spänning varje dag! ;)

Ha det toppen & hälsa din lilla sköldis! :D

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Tina Jönsson

Hej!

Jag har oxå en "Carolina". Har haft henne i 14 år nu och hon var i tio årsåldern när jag köpte henne.

Jag håller med att dom är så himla gosiga, min älskar också att bli kliad på huvudet och gosa in sig på alla möjliga ställen. Jag håller på att bygga ett nytt terrarium till henne och hade gärna tagit emot tips på växter som kan passa, även om hon lär äta upp dessa...

/Tina

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Tina!

Vad kul att du oxå har en T Carolina :D

Det dyker upp fler & fler som har dessa! *Trevligt* Då är jag inte ensam längre om dessa... *fnissar*

Jag skall oxå bygga om här frammåt Sommaren & tänkte även bygga en utehage, men nui vart det lite förseningar iom att jag fick en till liten sköldis i Lördags morsse. Men jag får jobba på lite så det blir klart ändå. Du ville ha förslag på växter?

Själv använder jag ormbunke & nån till växt som jag inte vet vad den heter, men den kommer dom inte åt att äta av, för den växer på höjden.

Men jag skall köpa fler ormbunkar för dom tycker om att vara under den.

Lycka till!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...