Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ny i hemmet


lurvas

Recommended Posts

HEJ alla hjälpsamma paddaägare!

Nu har jag och min sambo äntligen hämtat våran lilla reeves RAGS (sambon fick välja namn) ;)

Han kom hem igår och det var så otroligt kul att se honom i sitt nya hem, han for runt som en tok och utforskade. Tyvärr så glömde jag att sölja gruset. Sikten blev inte den bästa. Så idag la jag honom i sin "matlåda" gav honom uppblötatd pellets tänkte att han skulle få äta medans jag gjorde om akvariet, har sköljt hur mycket som helst nu men det är tyvärr fortfarande lite grumligt, hoppas att det lägger sig. Om det inte lagt sig måste jag skölja det igen då?

Han åt inget, tänkte att han kanske fortfarade känner sig lite vilsen, men hur ska jag göra om han inte vill äta i morgon? Vill ju att han ska vänja sig vid att äta i matlådan.

För övrigt verkar han må toppen, han klättrar i växterna och forsrännar, han verkar älska att åka med i strömmen som bildas av pumpen =) har en rätt stark pump som blåser vatten och han är där väldigt mycket och strömmar =).

Hoppas bara att han ska börja äta snart. Sen hur mycket ska han äta, han är mellan 4-6 månader.

Jag mosade till pelletsen så att den skulle bli ´lätt att äta, har även köpt kite fryst räkcoktail, fryst pure.

La i like mycket mat i dag, en tsk.

Tacksam för alla svar.

<<<<<<<<<Mvh Linda och Rags>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!

Jag är också nybliven sköldpaddsägare, till två kartisar. Men i vilket fall som helst;

Det tog ett tag för dem att vänja sig vid matbaljan också. Men de äter helst inte där. Men de måste vänja sig vid det, så kör bara på.

Lycka till!

MVH Jenny

Link to comment
Share on other sites

Hej hej!

Jag är också nybliven sköldpaddsägare, till två kartisar. Men i vilket fall som helst;

Det tog ett tag för dem att vänja sig vid matbaljan också. Men de äter helst inte där. Men de måste vänja sig vid det, så kör bara på.

Lycka till!

MVH Jenny

Tack för ditt svar.

Okej då får han ligga där en halvtimme, sen får jag prova igen i morgon han måste ju äta nån gång =( stackaren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar.

Okej då får han ligga där en halvtimme, sen får jag prova igen i morgon han måste ju äta nån gång =( stackaren.

Var så lite så.

Men har ni testat med att inte låtsas om honom/henne när den ligger i matbaljan, funkade för mina. De åt jättemycket då och alla mygglarver var borta! Så städa akvariet eller gör något annat, bara han inte kan kravla sig ur baljan.

MVH Jenny

Link to comment
Share on other sites

Var så lite så.

Men har ni testat med att inte låtsas om honom/henne när den ligger i matbaljan, funkade för mina. De åt jättemycket då och alla mygglarver var borta! Så städa akvariet eller gör något annat, bara han inte kan kravla sig ur baljan.

MVH Jenny

jag provade det, men icke han bra simmade förbi maten. =( Nåväl han äter väl när han blir hungrig, vill inte ge honom mat i akvariet, då kommr han aldrig att äta i matlådan. Vad har du för matlåda? Jag har en vanlig plastlåda som jag fyller med vatten så att det precis täcker skalet. Ska man ha något annat i den?

MVH Linda

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för matlåda? Jag har en vanlig plastlåda som jag fyller med vatten så att det precis täcker skalet. Ska man ha något annat i den?

Du kan lägga i lite vattenväxter, då kanske han känner sig tryggare. Samt att det är bra mat :)

Link to comment
Share on other sites

jag provade det, men icke han bra simmade förbi maten. =( Nåväl han äter väl när han blir hungrig, vill inte ge honom mat i akvariet, då kommr han aldrig att äta i matlådan. Vad har du för matlåda? Jag har en vanlig plastlåda som jag fyller med vatten så att det precis täcker skalet. Ska man ha något annat i den?

MVH Linda

Vad för pellets har du köpt?

För att vara specifik så avråder jag från alla sortsers pellets till Reevesii.

Däremot matar jag bla med Sera raffy I

Link to comment
Share on other sites

Vad för pellets har du köpt?

För att vara specifik så avråder jag från alla sortsers pellets till Reevesii.

Däremot matar jag bla med Sera raffy I

Minns inte vad det hette men ska kolla, sen köpte jag en form av räkcoktail, mixad mad av räkor och lite småt och gått, han e ju så liten så jag vet inte riktigt vad jag annars kan ge honom.

Ska prova idag igen, hoppas han äter då...

Link to comment
Share on other sites

Du kan lägga i lite vattenväxter, då kanske han känner sig tryggare. Samt att det är bra mat :)

Ska jag lägga väter i hans matlåda?

Link to comment
Share on other sites

Ska jag lägga väter i hans matlåda?

Vattenväxter är också mat även om små Reevesii inte äter speciellt mycket växter.

Men det kan som Mimmi sa ge ett lugn åt sköldpaddan.

Låt sköldpaddan va i lådan 40 minuter - en timme och vistas inte i närheten så blir den nog lugn och hittar maten så småningom.

Frysta mygglarver(upptinde i vatten innan) får nog igång sköldpaddan.

Pellets skulle jag som sagt hoppa över, är nog också lite stort och svårätet för små reeves-paddor.

Vad innehåller räkcocktailen?

Glömde nog att säga grattis så jag gör det nu.

Grattis till nytillskottet!

Link to comment
Share on other sites

sen köpte jag en form av räkcoktail, mixad mad av räkor och lite småt och gått, han e ju så liten så jag vet inte riktigt vad jag annars kan ge honom.

Du kan förutom mygglarver även prova med olika stora bitar av exv fisk, kokta musslor (ej råa pga risk för bakterier/virus), räkor som legat i blöt innan för att saltas av, posthornssnäckor, jag skulle nog även ge KRAV-märkt köttfärs lite och sällan. Sera Raffy I. Samt viktigt med växter: vattenväxter, vilda landväxter exv maskrosblad. Bitar av sepiaskal får flyta i akvariet.

Kort sagt en variation av den uppräknade maten, men mer finfördelad, växterna bör kunna ges hela. Men jag tror att det är bra att de även får större bitar av maten.

Fler mattips

Pellets undrar jag också vilken sort du ger och vad det står på burken att de innehåller, samt vad räkcocktailen innehåller, den är troligen för salt.

Marie, vad skulle du ge en sköldpaddsbebis för mat?

Link to comment
Share on other sites

Du kan förutom mygglarver även prova med olika stora bitar av exv fisk, kokta musslor (ej råa pga risk för bakterier/virus), räkor som legat i blöt innan för att saltas av, posthornssnäckor, jag skulle nog även ge KRAV-märkt köttfärs lite och sällan. Sera Raffy I. Samt viktigt med växter: vattenväxter, vilda landväxter exv maskrosblad. Bitar av sepiaskal får flyta i akvariet.

Kort sagt en variation av den uppräknade maten, men mer finfördelad, växterna bör kunna ges hela. Men jag tror att det är bra att de även får större bitar av maten.

Med tanke på hur små Reevesii oftast är i butikerna så tror jag inte på svårtuggade och stora saker.

Mina kunde äta mygglarver men hade svårt med pellets(som ändå inte var stora).

Sera raffy I tror jag skulle funka bra.

Vattenväxter går nog också bra men jag tror inte att de är särskilt intresserade av växter. Nån som har en annan erfarenhet?

Sen vill jag kolla med dig Mimmi, fryst räkmix görs ofta med mycket spenat och jag har undvikit just spenat.

Läste detta som du skrivit om spenat i en annan tråd:

Highfield och Senneke räknar upp en massa olika mat som man kan variera med. Men undvik spenat=spinach - innehåller mycket oxalsyra vilket försämrar kalkupptaget.

Vad säger du om spenat?

Link to comment
Share on other sites

Sen vill jag kolla med dig Mimmi, fryst räkmix görs ofta med mycket spenat och jag har undvikit just spenat.

Läste detta som du skrivit om spenat i en annan tråd:

Vad säger du om spenat?

Jag skulle undvika det, särskilt till växande sköldpaddor vars skal och skelett växer.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur små Reevesii oftast är i butikerna så tror jag inte på svårtuggade och stora saker.

Mina kunde äta mygglarver men hade svårt med pellets(som ändå inte var stora).

Sera raffy I tror jag skulle funka bra.

Vattenväxter går nog också bra men jag tror inte att de är särskilt intresserade av växter. Nån som har en annan erfarenhet?

Men det måste väl funka om man mosar maten med gaffel eller mixar grovt?

Link to comment
Share on other sites

Men det måste väl funka om man mosar maten med gaffel eller mixar grovt?

Jo visserligen men de äter så pass lite(och bör) att jag tror att chansen är att större delen av en räka eller en fisk kommer att få slängas.

Men han man några vuxna paddor som kan äta resten så varför inte.

Kan man hitta små vattenlevande insekter, levande mygglarver m.m tror jag också är bra mat åt småpaddorna.

Jag gissar(obs bara gissar) att det är små insekter och kanske grodyngel/rom som de äter den första tiden.

När de växer upp så får de nog tag på dels större insekter och en del fisk och går också över till att äta mer växter(lättare att få tag i?)

Obs bara spekulationer inga observationer.

Link to comment
Share on other sites

Jo visserligen men de äter så pass lite(och bör) att jag tror att chansen är att större delen av en räka eller en fisk kommer att få slängas.

Men han man några vuxna paddor som kan äta resten så varför inte.

Kan man hitta små vattenlevande insekter, levande mygglarver m.m tror jag också är bra mat åt småpaddorna.

Jag gissar(obs bara gissar) att det är små insekter och kanske grodyngel/rom som de äter den första tiden.

När de växer upp så får de nog tag på dels större insekter och en del fisk och går också över till att äta mer växter(lättare att få tag i?)

Obs bara spekulationer inga observationer.

Man kan ju själv äta resten av exv fisken.

Jag tror att sköldpaddsbebisarna även äter små fiskyngel och sniglar. Guppyynglen exv är ju jättesmå, så de borde väl funka. De äter nog döda insekter/djur också i naturen. Att ge dem levande vatteninsekter verkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju själv äta resten av exv fisken.

Jag tror att sköldpaddsbebisarna även äter små fiskyngel och sniglar. Guppyynglen exv är ju jättesmå, så de borde väl funka. De äter nog döda insekter/djur också i naturen. Att ge dem levande vatteninsekter verkar bra.

Ja sniglar har du rätt i såklart, fiskyngel kanske de kan få tag i men jag gissar att det kanske inte händer så ofta.

Men det är också bra mat åt de små.

Tänkte på det förutom att odla posthorssnäckor och vattenväxter separat så kanske det finns andra lämpliga insekter man kan odla för att ha färskt även vintertid?

Det jag vet som finns lättilgängligt i ex dammar är dykare och skräddare.

Vet inte vad de har för vill ha, ska kika lite på det.

Vet inte heller om skräddare är nått som sköldpaddorna käkar?

Link to comment
Share on other sites

Men det måste väl funka om man mosar maten med gaffel eller mixar grovt?

Jag matar min rödöra med en 'gröt' som jag lagar vid att mixa tillsammans olika saker som han bör äta, og sen göra det tillräckligt stelt för att äta med gelatin. Mina tre reeves äter också lite av detta (men mestadels färsk mat som fisk etc.) Dom äter bra av det, även lillen (7,7cm) äter mycket bra av det. Ingen problem att få i sej (och han har deformerad näbb) och verkar smaka mycket gott. :)

Jag tänker så att det är bästa sättet att få i honom många olika saker då han ju är så liten att om man skulle ge dom olika typer mat som finns i 'geggan' till honom direkt så skulle man ju tvingas dela upp i närapå obefintligt små bitar ... :)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag matar min rödöra med en 'gröt' som jag lagar vid att mixa tillsammans olika saker som han bör äta, og sen göra det tillräckligt stelt för att äta med gelatin. Mina tre reeves äter också lite av detta (men mestadels färsk mat som fisk etc.) Dom äter bra av det, även lillen (7,7cm) äter mycket bra av det. Ingen problem att få i sej (och han har deformerad näbb) och verkar smaka mycket gott. :)

Jag tänker så att det är bästa sättet att få i honom många olika saker då han ju är så liten att om man skulle ge dom olika typer mat som finns i 'geggan' till honom direkt så skulle man ju tvingas dela upp i närapå obefintligt små bitar ... :)

Leisha

Vad har du för ingredienser i gröten?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för ingredienser i gröten?

Beror lite på årstiden, men mycket antingen ruccolablandning eller olika vilda växter om det är en tid på året då det finns att plocka. Gurka, lite paprika, lite tomat, lite druvor (min rödöra gillar druvor och det är inte mycket han gillar, om man säjer så ... så det får han i geggan fast det inte är så bra i större mängder, jag vet :) lite olikt av grönt och frukt, varierar med vad som finns. Nu senast hade jag i några hallon blant annat. :) Lite fisk har jag i och några räkor, och lite annat kött om det är rätt tid på året (daggmasker och så ;)). Sen har jag i mineral/vitaminpulver och krossat sepiaskal (har försökt ge det direkt i tanken men dom äter inte av det då).

Nästa gång ska jag nog ha i några sniglar ... ! :D

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är bra att ha lite varierande storlek på matbitarna, mixningen till sköldpaddsbebisarna. Bra för näbben och kanske för matsmältningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag ger min lille också lite hårdare saker som till exempel gurka med skal, räkskal, pellets (ReptoMin) i vuxen storlek ... Han äter mycket bra även med sitt konstiga näbb. Jag tror att när dom bara har kommit i gång med att äta så mår dom bara bra av att få 'jobba' lite med maten. :)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag ger min lille också lite hårdare saker som till exempel gurka med skal, räkskal, pellets (ReptoMin) i vuxen storlek ... Han äter mycket bra även med sitt konstiga näbb. Jag tror att när dom bara har kommit i gång med att äta så mår dom bara bra av att få 'jobba' lite med maten. smile.gif

Leisha

Din lille är en Reevesii eller hur?

Jag skulle byta ut ReptoMin, ge den till din rödörade, till Sera Raffy I istället.

Jag tror att en sån gröt kan vara en bra del i ex en rödörades diet även nån gång ibland till Reevesii men jag skulle inte ge det som huvuddel i maten av två skäl.

Dels att maten blir för mjuk och inte utgör något tuggmotstånd och dels för att jag tror på att den vegetariska delen till en Reevesii endast ska bestå i vattenväxter som alltid finns i akvariet då de kan bestämma mängden själva. Man kan också lägga i vattenväxter i matbaljan.

Det är stor skillnad i vad än rödörad och en Reeves ska ha i matväg. En rödörad äter upp till 90% vegetariskt och en ung Reeves äter nästan helt animaliskt.

Mimmi får gärna motsätta sig mot det som jag säger. Hon är bättre på det här med foder än mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en sån gröt kan vara en bra del i ex en rödörades diet även nån gång ibland till Reevesii men jag skulle inte ge det som huvuddel i maten

Som jag redan sagt ger jag det inte som huvuddel i maten.

Det är stor skillnad i vad än rödörad och en Reeves ska ha i matväg. En rödörad äter upp till 90% vegetariskt och en ung Reeves äter nästan helt animaliskt.

Jag vet ... ! Det er ju just därför som jag lagar geggan till min rödörade og ger till mina reeves bara då och då. Alla mina reeves äter nästan bara animaliskt, jag sa ju precis det. Rödöran får geggan precis därför att han ska ha 90% vegetarisk. Detta är det enda sätt att få i honom en sån diet, han vägrar äta nästan allt grönt som han fattar är grönt. Dom förra ägarna sa till mej, Han gillar inte grönsaker så det släpper han att äta. Han svälter sej hellre än att äta grönt, därför får han geggan hos mej och räkskal, pellets o.l. för att få användt näbbet ordentligt.

Lite onödigt innlägg ...

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Som jag redan sagt ger jag det inte som huvuddel i maten.

Jag vet ... ! Det er ju just därför som jag lagar geggan till min rödörade og ger till mina reeves bara då och då. Alla mina reeves äter nästan bara animaliskt, jag sa ju precis det. Rödöran får geggan precis därför att han ska ha 90% vegetarisk. Detta är det enda sätt att få i honom en sån diet, han vägrar äta nästan allt grönt som han fattar är grönt. Dom förra ägarna sa till mej, Han gillar inte grönsaker så det släpper han att äta. Han svälter sej hellre än att äta grönt, därför får han geggan hos mej och räkskal, pellets o.l. för att få användt näbbet ordentligt.

Lite onödigt innlägg ...

Leisha

Gör du platta paket av gröten och fryser in? De förra ägarna hade nog inte prövat att ge din rödörade vattenväxter när de sa att han vägrar äta grönt. Tips: ha en vattenväxtodling igång och släng ner vattenväxter efterhand. Som jag skrivit tidigare odling av vattenväxter, vattensniglar med skal och ev. guppies.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...