Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg?!


fesoj_92

Recommended Posts

Hej har nu haft två stycken sköldpaddor i drygt ett år... Jag vet ingenting om dem de är antingen vatten eller sump paddor.

De har inte riktigt fenor mer typ ben. (sökte på google och de värkar vara vatten sköldpaddor)

Idag på morgonen var vattnet välldit grumligt och jag skuckade, en sköldpadda åt på ett ägg! ett vitt ägg som var kanske 3-4cm. Ägget hadde paddan lagt på botten av akvariumet.

Jag visste som sagt ingenting om dessa paddor och trodde båda var hanar (enligt förra ägaren).

Vad ska jag nu göra kommer hon att lägga fler? ska jag lägga dem på land? ska jag fixa en större land del åt dem?

ja vad ska jag göra??? :blink: (hur ser man om det är en hona/hane)

tacksam för svar. //josef

Lite bilder

post-1444-1176556729_thumb.jpg

post-1444-1176556734_thumb.jpg

post-1444-1176556740_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Efter en titt på dina bilder så skulle jag nog säga att både den gulbukade och den rödörade är honor. Så de lägger obefruktade ägg.

Du kan se att de är tjejer bland annat på att de har så korta klor på framfötterna. kolla även på svansen, om det hade varit killar hade

svansen varit lång och tjock, men skulle tro att dess har en svans som bara sticker ut ca.1-2cm utanför skalet.?

Men även om inte äggen är befruktade så skulle du ju ha en äggläggningsplats till dem så att de inte lider värpnöd. Då stannar äggen

kvar i paddan och hon dör med största sannolikhet, om inte vetrenären kan göra nåt.

En bra ägglägningsplats är en yta med fin sand tror jag, så att sköldpaddan kan gräva ner sina ägg. Men hur man ska lösa det är jag osäker på.

Om du har en stor landplats kanske du kan ha en låda med sand där på, eller bygga nåt utanför akvariet som EJS har gjort.

Hoppas detta hjälpte lite. Nån får mer än gärna rätta mig om nåt blev fel.

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Kan du skicka bilder på svansen???(på båda) och skriv villken som är villken!!!

Man ser att det är gulbukade vattensköldpaddor!!!

Dom liknar min Mini exakt!! den nedersta liknar mest!!!

MVH emelie:)

Link to comment
Share on other sites

Lite fel hade du med hane och hona!!.... Hanens är lång och smal och honans är kort och tjock!!

Link to comment
Share on other sites

kan man ta sand från närmsta sandlåda? :blink:

är paddor döva?

Link to comment
Share on other sites

Lite fel hade du med hane och hona!!.... Hanens är lång och smal och honans är kort och tjock!!

hur lång är lång och hur kort är kort?

måste veta det där med sanden :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag skulle inte ta sand från en sandlåda med tanke på att det kan finnas kattkiss och annat skumt däri. Det hjälper nog inte hur mycket du än sköljer och tvättar. Det finns väl bra sand att köpa i djuraffärer? Ifall du inte bor i närheten av en sån kan du alltid titta på internet :) .

Har för mej att sköldpaddor hör ljud, och att de hör dova toner bäst. Fast jag är inte helt säker :huh: .

Link to comment
Share on other sites

hur lång är lång och hur kort är kort?

måste veta det där med sanden :mellow:

Nja, det beror på hur stora dom är men på tjej ca 1-2 cm utanför och på killar kanske ca 4-5 cm utanför men jag har bara tjej så jag vet inte riktigt.....

I en annan fråga du ställde... Ja, sköldpaddor är döva men hör vibrationer t ex från dammsugaren mm.

Man kan inte ta sand från en sandlåda!!!

MVH Emelie :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, sköldpaddor är döva men hör vibrationer t ex från dammsugaren mm.

Nej, de är inte döva:

P-A: Sköldpaddor har öron men inte yttre öron och dom har hörsel även om den inte är så bra som vår.

Sköldpaddor hör 100-1000 Hz

Vi hör 20-20000 Hz

(enligt tysken H Kirsche)

Link to comment
Share on other sites

Nej, de är inte döva:

P-A: Sköldpaddor har öron men inte yttre öron och dom har hörsel även om den inte är så bra som vår.

Sköldpaddor hör 100-1000 Hz

Vi hör 20-20000 Hz

(enligt tysken H Kirsche)

Har läst i en bok de iallafall......

Men hon reagerar inte om man skriker....

EMELIE :P 8)

Link to comment
Share on other sites

Har läst i en bok de iallafall......

Men hon reagerar inte om man skriker....

EMELIE :P 8)

Vilken bok?

Varför tror du att de fått öron?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...