Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ger jag Mini för mycket mat?


miniloveyou

Recommended Posts

Hon får på morgonen och på kvällen och hon bajsar ganska mycket, är det nån fara?

Jag vill gärna veta!!!!!

MVH Emelie (emeliie) (^.^)

Link to comment
Share on other sites

Det är den totala mängden mat som räknas, d.v.s hur mycket är det tillsammans och ännu viktigare vad är det den får att äta.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det är den totala mängden mat som räknas, d.v.s hur mycket är det tillsammans och ännu viktigare vad är det den får att äta.

R/P

Hon får ca 5-10 st och då får hon raffy P och ibland får hon raffy I men då får hon det också.

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

För att kunna ge ett svar måste vi veta :)

Vad får den att äta?

Hur mycket får den att äta?

Hur gammal/stor är sköldpaddan?

Link to comment
Share on other sites

För att kunna ge ett svar måste vi veta :)

Vad får den att äta?

Hur mycket får den att äta?

Hur gammal är sköldpaddan?

Jag vet inte hur gammal hon är men hon har haft 2 ägare innan mig, hon är ca 12-15 cm lång och kanske 8-10 cm bred, svårt att säga!

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

Vad får hon att äta?

Hur mycket?

Link to comment
Share on other sites

Vad får hon att äta?

Hur mycket?

Hon får raffy P ca 5-10 st på morgonen och på kvällen, ibland lite raffy I oxå!!

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

idag har hon bara ätit på morgonen och ska få snart, så hon är nog ivrig när jag kommer upp!!

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

Hon får raffy P ca 5-10 st på morgonen och på kvällen, ibland lite raffy I oxå!!

MVH Emelie (emeliie)

Det är alldeles för ensidigt att bara ge pellets. Hon behöver varierad, naturlig mat också.

Du kan få mattips här

Angående mängden så tycker jag att det är svårt att svara på det. Vattenväxter kan man ha fri tillgång på, det gör inget om de äter mycket av dem. Gulbukade från 10 cm längd bör enligt tyska experter äta 90 % vegetariskt! Prova att ge olika vilda landväxter också, tips finns i länk i artikeln. Olika salladssorter är det sämsta alternativet av de nämnda växterna. Pellets bör inte vara den huvudsakliga födan.

Link to comment
Share on other sites

Hon får oxå morot och vindruvor ibland, är det okej?

Det står att man kan ge dom ägg-skal, kan man ge dom ägg också? Eller är det inte bra?

Hon har också smakat osaltade popcorn.

Kan man ha henne ute nu när det är ca 15 grader ute? För hon har alldrig varit ute innan!

Svara gärna!!!!!

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

Hon får andra saker oxå men kan inte komma på mer....

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

Hon får oxå morot och vindruvor ibland, är det okej?

Det står att man kan ge dom ägg-skal, kan man ge dom ägg också? Eller är det inte bra?

Hon har också smakat osaltade popcorn.

Kan man ha henne ute nu när det är ca 15 grader ute? För hon har alldrig varit ute innan!

Svara gärna!!!!!

MVH Emelie (emeliie)

Nej jag tycker inte att du ska ge varket morötter, vindruvor eller popcorn.

Följ råden som Mimmi gett

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tycker inte att du ska ge varket morötter, vindruvor eller popcorn.

Följ råden som Mimmi gett

Men hon gillar morötter!!!

MVH Emeliie

Link to comment
Share on other sites

Det är inte frågan om vad dom gillar utan vilket som är deras naturliga föda. För att paddan ska må bra så måste man försöka att efterlikna eller helst ge den det som den är skapt för att äta och som står på deras naturliga matlista i det habitat som dom kommer ifrån.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det är inte frågan om vad dom gillar utan vilket som är deras naturliga föda. För att paddan ska må bra så måste man försöka att efterlikna eller helst ge den det som den är skapt för att äta och som står på deras naturliga matlista i det habitat som dom kommer ifrån.

R/P

Men kan man ge henne typ äpple och maskrosblad??

MVH Emeliie

Link to comment
Share on other sites

Här är en sida som handlar om Hamilton en gulbukad padda, där kan du läsa vad som är bra som mat.

Gulbukad

R/P

Link to comment
Share on other sites

Maskrosblad och -blommor är bra mat, liksom många andra vilda landväxter. Du kan ge morot och äpple som godis i små mängder ibland enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...