Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jojo åt grus. Bulor bredvid svansen!


JennyPenny

Recommended Posts

Hejsan!

Jag sa i en tidigare tråd att en av mina kartsköldpaddor ätit grus, nu har hon två bulor bredvid svansen, en på vardera sida. Jag är så orolig över att hon kanske ska få nåt fel så hon dör! Snälla hjälp, ska hon tas till veterinär?!

Jag är jätteorolig. :unsure::ph34r::mellow:

Hon har ätit idag, ska jag bara ringa en veterinär?

MVH Jenny

Link to comment
Share on other sites

Om man vet var du bor kan någon rekommendera en sköldpaddskunnig veterinär.

Några exempel:

http://www.landskoldpaddor.se/veter.htm

Ring först och tala om problemet så avgör de om och hur snabbt du behöver komma till veterinär.

Tips för att minska behovet av grusätning:

UVB-ljus så att kalk bättre kan tas upp, fiberrik föda som vilda vatten- och landväxter, grövre, hel föda. Grov, hel föda ger mer näringsämnen.

Kalktillskott: sepiaskal, hela posthornssnäckor exv, hela räkor (blötlagda innan för att avsaltas) - skalen mkt kalkrika.

Det är svårt att veta hur mycket mat sköldpaddan bör ha, men vid svält ökar grusätning - därmed inte sagt att de är utsvultna.

Odling av posthornssnäckor

Hur ofta får sköldpaddorna mat och hur mycket? Får de bara pellets och mygglarver?

Link to comment
Share on other sites

Ja, han i djuraffären sa att man kunde få igång dem med det.

Kan jag ge dem köttfärs och fiskbullar? + räkor.

Jag har fått en tid hos veterinären imorgon. De ska undersöka Jojo, så de kan se vad det är för något.

Ska kolla om vi har lite mat jag kan ge redan imorgon.

Men kan de äta imorgon, innan Jojo ska till vet.? Hon (?) ska dit 14.40. Eller ska de äta efter? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Svarta och vita mygglarver, gammarus=torkade små kräftdjur med skal, blötlagda, avsaltade hela räkor med skal delade i mindre bitar, posthornssnäckor, guppyyngel (eller yngel av annan akvariefisk) och vattenväxter skulle jag ge sköldpaddsbebisarna.

Fri tillgång på vattenväxter skulle jag ha, så väljer de förhoppningsvis att äta dem i stället för gruset. Fri tillgång på vattenväxter rekommenderas av flera experter.

Matvattenväxter

Insekter är jag dålig på, någon som kan rekommendera lämpliga insekter för små sköldpaddsbebisar?

Fiskbullar är inte direkt bra. Det är precis som pelletsen gjort av mjöl = för finmalen, lättsmält föda. Dessutom tror jag att de är saltade. Köttfärs är inte naturlig föda för dem. Om man ger köttfärs ska den defintivt vara kravmärkt. Det bästa är hela naturliga bytesdjur (man kan hjälpa sköldpaddorna när de är små och dela de hela djuren i lämpliga bitar, men inte utesluta någon del då de kan innehålla olika typer av värdefull näring) och vattenväxter.

Jag vet inte vad du ger för pellets men Sera Raffy I pellets kan man ge som en liten del av den animaliska födan (innehåller gammarus, ansjovis och räkor - inga tillsatser) men obs att man måste ge växter eftersom dessa pellets inte innehåller några växter (man ska oavsett pellets utfodra med riktiga växter).

Eftersom veterinären inte sa något om fasta innan så får man anta att den inte ska fasta innan. Dessutom kanske den blir så utsvulten då att den sätter i sig ännu mer sten.

Link to comment
Share on other sites

Jag ger Nutrafin åt dem.

Okej, då vet jag :)

Tackar så mycket :D

Link to comment
Share on other sites

Jag ger Nutrafin åt dem.

Det är väl ett fiskfoder? Jag vet inte vad det innehåller. Det bör stå på burken.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ett fiskfoder? Jag vet inte vad det innehåller. Det bör stå på burken.

Ja, det också, men jag ger för sköldpaddor. ;):P:)

Ska kolla innehållet.

Link to comment
Share on other sites

"Fish meal, gammarus, corn flour, wheat flour, soy flour, oat meal, shrimp meal, calcium phosphate, dried yeast, fish liver meal, kelp, calcium lactate, citric acide. Vitamin Supplements. Ethoxyquin (as a preservative)."

Så stog det under rubriken Ingredienser, fanns inget på svenska. Vissa saker har jag ingen aning om vad det betyder :huh::P

Link to comment
Share on other sites

"Fish meal, gammarus, corn flour, wheat flour, soy flour, oat meal, shrimp meal, calcium phosphate, dried yeast, fish liver meal, kelp, calcium lactate, citric acide. Vitamin Supplements. Ethoxyquin (as a preservative)."

Så stog det under rubriken Ingredienser, fanns inget på svenska. Vissa saker har jag ingen aning om vad det betyder :huh::P

Jag skulle inte ge Nutrofin. Det innehåller ett konstgjort konserveringsmedel - Ethoxyquin - som inte är bevisat ofarligt:

De senaste åren har det varit en hel del skriverier om att Ethoxyquin skulle vara farligt. Bland annat har det anklagats att ge problem med fertiliteten, avkomma, beteendestörningar, autoimmunastörningar och/eller alla sorters cancer. Andra rapporterade symptom är försämrad lever-, njur- och sköldkörtelfunktion, samt hud- och pälsproblem. Det är osäkert om korrelationen mellan dessa symtomer och Ethoxyquin stämmer, då det rör sig om enstaka fall utan kontrollgrupper. (Holmberg, 1996) På grund utav dessa anklagelser har många fodertillverkare slutat använda Ethoxyquin då köpare har valt bort dessa foder i rädsla.

SLUTSATS: Inga vetenskapliga studier har funnits som styrker påståendena om Ethoxyquin. Men enligt mångas åsikter och erfarenheter, samt indirekt av FDA, är Ethoxyquin inte helt ofarligt. Sammanfattningsvis kan vare sig myten förkastas eller styrkas. Det får bli upp till hundägaren att avgöra vad denna anser lämpligt. Om man önskar undvika Ethoxyquin är detta inte helt okomplicerat då innehållsförteckningarna på fodersäckarna ofta bara uppger ”av EU godkända konserveringsmedel” och inte specificerar vidare. Det finns dock vissa foder som är helt Ethoxyquin fria dvs. de som deklarerar att de inte innehåller artificiella konserveringsmedel.

Från: http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=1832503

Link to comment
Share on other sites

Ojdå... :o:mellow::blink:

Ska jag alltså sluta ge det då? Vill ju inte att paddorna ska ta någon skada! :unsure:

Jag ska fråga pappa om vi kan åka å köpa lite lämplig sköldpaddsmat de kan få imorgon. Nu måste de börja vänja sig vid matbaljan också :P. Sån här "kladdig" mat vill jag inte ge i akvariet, så det får bli matbaljan!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle iaf inte ge Nutrofin. Jag skulle ge Sera Raffy I, men nackdelen med det är att det bara innehåller animalier så det är oerhört viktigt att man ger växter. Tortoise Trust rekommenderar Tetrafauna Reptomin.

Du kan läsa om pellets i dessa trådar:

Jakten på ett acceptabelt vattensköldpaddspellets

Tetrafauna Reptomin

Det bästa är att huvudsakligen ge dem varierad, riktig mat. Och få igång en odling av vattenväxter, gärna tillsammans med posthornssnäckor (de är väldigt små) och guppys.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle iaf inte ge Nutrofin. Jag skulle ge Sera Raffy I, men nackdelen med det är att det bara innehåller animalier så det är oerhört viktigt att man ger växter. Tortoise Trust rekommenderar Tetrafauna Reptomin.

Du kan läsa om pellets i dessa trådar:

Jakten på ett acceptabelt vattensköldpaddspellets

Tetrafauna Reptomin

Det bästa är att huvudsakligen ge dem varierad, riktig mat. Och få igång en odling av vattenväxter, gärna tillsammans med posthornssnäckor (de är väldigt små) och guppys.

Tack för länkarna! :)

Jag var och tittade efter växter idag på djuraffären, de hade en massa Hygrophil(i?)a, men inte den där Polysperma. Kan man ta en annan, förökar de sig lika snabbt i den familjen och är alla lika bra för paddorna att äta?

Nutrafinpelletsarna har de fått hela deras livstid, men det har inte märkts något på dem. Men är det farligt, så kanske man skulle byta pelletssort.

Det finns ju någon som heter Sera Raffy Baby, som ska ges med Sera Raffy Reptilin. Kan det funka som basfoder åt dem?

Tetrafauna Reptomin finns inte här där jag bor.

Men är det någon som vill svara på en bra vitamingrej till sköldpaddor.

Jag var även och tittade efter sepiaskal blandfågelsakerna, då såg jag en stor vit sak, den såg ut som ett stort pumpafröskal, kan det vara sepiaskalet?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Eventuella skador av konserveringsmedlet visar sig i så fall på sikt.

Jag tror att man kan ge alla Hygrophila. Jag tror inte djuraffärerna säljer några giftiga växter eftersom det finns fiskar exv som äter växter. Jag kan mejla en expert och fråga för säkerhets skull, men det lär ta lång tid innan jag får svar.

Jag vet inte vad fodrena innehåller, men Sera verkar generellt vara ett bra märke. Om du kan skriva ner innehållet så kan vi hjälpas åt att kolla om det är bra.

Ja, det är sepiaskalet.

Några exempel på Hygrophila:

Hygrophila difformis:

http://www.tropica.dk/productcard_1.asp?id=051

Hygrophila corymbosa "Siamensis"

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=44

Du kan ge vilda landväxter också, men vattenväxter är vattensköldpaddors naturliga vegetabiliska föda.

Link to comment
Share on other sites

Jag ger min Mini på morgonen och på kvällen mat, är det för mycket eller klarar hon det? Jag har haft henne ca 5-6 månader och först fick hon mycket mer men nu får hon lite mat.

svara gärna!!!

MVH Emelie (emeliie)

Link to comment
Share on other sites

Jag var och tittade efter växter idag på djuraffären, de hade en massa Hygrophil(i?)a, men inte den där Polysperma. Kan man ta en annan, förökar de sig lika snabbt i den familjen och är alla lika bra för paddorna att äta?

Experten har redan svarat! Man kan ge alla Hygrophila-arter. Fråga i affären som säljer vattenväxterna hur snabbt de förökar sig. Eller sök på nätet för resp. art.

Link to comment
Share on other sites

Eventuella skador av konserveringsmedlet visar sig i så fall på sikt.

Jag tror att man kan ge alla Hygrophila. Jag tror inte djuraffärerna säljer några giftiga växter eftersom det finns fiskar exv som äter växter. Jag kan mejla en expert och fråga för säkerhets skull, men det lär ta lång tid innan jag får svar.

Jag vet inte vad fodrena innehåller, men Sera verkar generellt vara ett bra märke. Om du kan skriva ner innehållet så kan vi hjälpas åt att kolla om det är bra.

Ja, det är sepiaskalet.

Några exempel på Hygrophila:

Hygrophila difformis:

http://www.tropica.dk/productcard_1.asp?id=051

Hygrophila corymbosa "Siamensis"

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=44

Du kan ge vilda landväxter också, men vattenväxter är vattensköldpaddors naturliga vegetabiliska föda.

Bra, ska gå in på Zoopet och söka på hygrophila och se efter någon som växer snabbt. ;)

Då ska jag gå och köpa Sera Raffy, men det får jag göra när jag har pengar :)

Bra, då känner jag mig inte helt knäpp då :P. Men äter de verkligen sepiaskalet när det flyter runt där? :huh: Ser ju inte så gott ut ;):blink:.

Tack, ska skriva ner dem och ge mig av, eventuellt idag. Pappa och jag var på djuraffären igår och kollade runt, så jag ska fråga om vi kan inhandla idag :D:).

VH Jenny

Link to comment
Share on other sites

Experten har redan svarat! Man kan ge alla Hygrophila-arter. Fråga i affären som säljer vattenväxterna hur snabbt de förökar sig. Eller sök på nätet för resp. art.

Tack så mycket, ska söka på Zoopet efter arterna :).

Link to comment
Share on other sites

Insekter är jag dålig på, någon som kan rekommendera lämpliga insekter för små sköldpaddsbebisar?

Här är iaf tips på vilka insekter man kan ge till vattensköldpaddor, dina sköldpaddor kanske är för små:

Vatteninsekter och deras larver, t ex vattenloppor. Gräshoppor, kackerlackor, mjölmaskar (svårsmälta), mjöl(skal)baggar, zophobas (svårsmälta), syrsor, hussyrsor, vaxlarver/vaxmallarver, skalbaggslarver, sländlarver.

Jag har uppdaterat mitt inlägg om mat och min hemsida:

http://www.skoldpaddormedmera.se/fodavskpallm.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...