Jump to content
Forum Sköldpaddor

Tillfällig "sköldpaddsskötare"


Anne-Li

Recommended Posts

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här .... har läst i forumet så mycket som möjligt samt sökt på nätet all upptänklig information jag kunnat hitta om sköldpaddor - så här är det:

Bekanta till mig har en släkting som varit ägare till en sköldpadda sedan många år (ca 20) - denna sköldpadda har fått sämre och sämre skötsel - och man har uppmanat ägaren att lämna ifrån sig sköldpaddan för paddans eget bästa - nu helt plötsligt och mycket på grund av att ägaren ska vara bortrest en längre tid så lämnade han ifrån sig "Fodis" som är "hans" namn. Mina bekanta blev överrumplade och skulle själva resa på fjällsemester en vecka därav erbjöd jag mig självklart att rycka in som "fostermamma". En kille som har ett mycket stort sköldpaddsintresse och som sedan tidigare har fyra stycken (vet ej vilken sort) har lovat att ta hand om fodis men även han är bortrest så detta blir om någon vecka eller så.

Okey - det var lite bakgrund.... den info vi hade var att det var en "vattensköldpadda" .... ja jag vet hur det låter.... men iallafall jag har sökt och letat för att försöka få reda på vad Fodis är för en krabat och kommit fram till att det troligen är en Malaysisk dossköldpadda (Cuora amboiensis) - rätta mig om jag har fel - har lagt in bilder i albumet. I mina ögon sett (som inte vet något om sköldpaddor som sagt) tyckte jag att han verkade vara i ett bedrövligt skick - ovandelen på skalet var mjukt och sunkit - svamp/röta?? Har nu tvättat med jodlösning varje dag och det ser mycket bättre ut. Det mjuka är borta, det "sjuka" verkar ha flagat bort och under detta ser det ut att vara ett friskt skal. Han är också tycker jag väldigt mager (ska dom vara det??). Misstänker att han också lider av kalkbrist - har skaffat sköldpaddsfoder som ska innehålla extra mycket kalk.

Jag har honom nu i mitt badkar - vi skojar lite om att han är på SPA (ha ha) - har byggt upp en del med stenplattor där han kan gå upp och lägga sig under vanlig lampa samt UV - ljus och han kan simma dyka m.m. UV - ljus samt tillgång att simma har han vad jag fått berättat för mig aldrig tidigare haft möjlighet till. Jag har även en värmfläkt i badrummet för att hålla det så varmt som möjligt - jag har bytt vattnet och gjort rent varannan dag. Vad jag kan se så verkar han trivas - han äter bra av "sköldpaddsfodret" han simmar runt, ligger och "solar" m.m. verkar väldigt nyfiken. Jag misstänker dock med anledning av det jag läst mig till att det kan vara en hona - tycker att den har väldigt kort svans och underdelen (har säkert nåt fint ord som inte jag kan) av skalet är plant - eller hur könsbestämmer man dessa??

Så... vad mer bör jag tänka på .... har jag gjort något fel??

Måste säga att det är väldigt lätt att falla för denna charmiga krabat - trodde inte att sköldpaddor var såna små "individer". Det känns också väldigt bra att kunna göra en insats för någon som man vet farit illa - och jag hoppas att jag göra det så bra som möjligt för honom den tid han är hos mig - så snälla ni experter här på forumet hjälp mig så det blir så bra som det kan för Fodis.

Här kommer en länk till albumet med några bilder - kanske inte så bra tagna men hoppas ni ser.... kan ta fler om det är till hjälp... http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...m&album=135

Tack snälla ni som orkat läsa så här långt!

Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

En både sorglig och lycklig historia. Bra att paddan har fått det bra hos dig. Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av sump- och vattensköldpaddor. Hoppas någon annan kan hjälpa dig.

PS. Förälskade mig direkt i den underbara bilden i din direktlänk, vilken skön krabat!

Link to comment
Share on other sites

Fodis verkar ha haft tur som fått komma till dig. Jag är ingen artbestämningsexpert tyvärr. Hoppas du får hjälp med det. Helena PB har "ambisar". Men jag undrar, vad får den för mat?

Link to comment
Share on other sites

Det är en C.Amboinensis men det är svårt att på dessa bilder se om det är en hona eller hane. Men du säger att plastron/underskölden är plant.

För att kunna könsbestämma dem ser man till:

- svansen, hona kort och "stubbig" samt hane lång och ofta liggande åt sidan.

- Plastron(under/magskölden), Hona platt samt hane konkav, dvs innåtbuktande.

Kan du få fram bilder på svans och hur plastron ser ut så ska vi nog kunna könsbestämma den.

Så som du har inrett åt den duger bra som tillfällig bostad.

Köp gärna seipa, finns på fågelavdelningen i zooaffärer eller varuhus, och bryt i mindre bitar och låt en flyta i vattnet. Eftersom den förmodligen har kalkbrist är det bra om den knaprar på seipaskalet.

Du kan borsta skölden med en gammal tand- eller nagelborste. Bitar på skölden som börjat flagna kan du försiktigt pilla på, lossnar de är det ingen fara. De kommer att lossna såsmåningom i alla fall.

Bilder på några av mina C.Amboinensis. Skalman & Ludde - Honor Helge & Kåre - Hanar

C.Amboinensis

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla NI för era svar! Jag har nu lagt till några fler bilder som kanske kan ge lite mer...

Den mat Fodis får nu är "SERA" - raffy mineral - sedan har jag en hmmm.... ja vad heter det - typ kalk/mineralbit som ligger i vattnet. Försökte att ge "honom" lite sallad men han verkade inte bry sig om det..... När jag ger maten på land hämtar han det och äter i vattnet - när jag lägger det i vattnet äter han såklart i vattnet. Salladen lade jag på land.

Skalet borstades när han lämnades (jag var inte med då) man sade att det då hade varit ca 1 cm tjockt, klibbigt lager som dom borstade bort - nu när det har torkat så har jag gjort precis som du sade Helena tagit bort torra bitar - som lossnat mycket lätt när jag pillat på dem.

Åhh... vilket sköldpaddsparadis du har Helena - underbara bilder .... och nu när jag tittar på dem så har jag verkligen ingen aning om ifall Fodis är hane eller hona - men jag har tagit några till bilder så kanske du kan se vad det är.

Jag vill verkligen göra det så bra som jag kan för honom ... och visst är det en härlig "krabat" - tar emot ALL råd och hjälp jag kan få!

Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

... och förresten.... jag kan se på dina bilder Helena att Fodis verkligen är mager - hoppas att han äter upp sig fort! ... vad mer kan han behöva när det gäller maten??

//anne-li

Link to comment
Share on other sites

Mattips

Följande gäller ang. den vegetabiliska delen av födan för Terrapenearter, jag ska mejla och fråga om det även gäller för Cuora, någon som vet annars?

Söta bär och säsongsfrukt konsumeras vanligtvis med stor aptit, liksom gurka, melon och tomat. Några blommor som de av maskrosor (Taraxacum spp.) på våren och nattljus (Oenothera biennis) på sommaren och hibiscus senare under året. Det måste ha gått mer än ett år sedan hibiscusen inköptes p g a tillsatta gifter. Man kan försöka med klöverblommor exv också. Bladen av maskros, romansallad och endive accepteras väldigt klart under högsommaren. Även vattenväxter som andmat kan accepteras. På workshopen rekommenderades det att överförse dossköldpaddorna med grön mat eftersom de resulterande komposterna attraherar sniglar och andra smådjur som kan jagas och konsumeras av dossköldpaddorna.

Utfodring av dossköldpaddor

Helena, vad ger du dina ambisar för växter?

Link to comment
Share on other sites

Min Ludde är lite väl stor. Hon kan inte helt komma in i utan har antingen framben eller bakben ute när hon försöker gömma sig. De bör kunna stänga helt om sig.

De brukar vara lite svåra att få att äta grönt men prova med nysått gräs, de slukar mina. Fast de nu även äter PAT, som är till för landsköldpaddor. De äter hellre i vatten men kan, som till skillnad mot vattensköldpaddor, även äta på land.

Tips på mat:

Maskar - Finns att köpa i sportfiskeaffärer, eller i rabatten hemma

Ogräs - Maskrosor, groblad osv. Kan vara lite svårt att få tag på ännu men små spräda skott kan man hitta

Vattenväxter - Andmat, vattenpest, gaffelmossa osv.

Posthornsnäckor - Finns ofta i akvarier. Kan fås eller köpas för en billig penning i akvarieaffärer, ses som ohyra.

Sniglar - Finns att plocka på sommarhalvåret, kan ätas direkt ute när paddan vistas utomhus.

Små hela fiskar - Fiskas med fördel själv

Blötlagd torrfoder till katt - Inte för ofta och en av de "finare" sorterna = inte den billigaste

Pudra maten med foderkalk och vitamin (Nutribal el. Multivitamineral)

Link to comment
Share on other sites

Helena, vad ger du dina ambisar för växter?

Mina formligen älskar nyklippt fint gräs. Inte det i trädgården utan nysått inne nu på vintern.

Vattenväxter: andmat, vattenpest, vattenhyasint - inget får vara ifred

Tom uppblött PAT äter de.

De äter mycket växter och även gärna maskrosor, groblad, vinbärsblad, klöver, ruccola. Ibland får de vinbär (sommar), tomat och gurka. Kaktusfikon får de nån gång. Hibiskusen är sen läge uppäten :)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om kattorrfodret, det är ofta fel Ca:P-balans. Det skulle jag skippa. Jag vet inget om det torrfoder Anne-Li ger, Sera raffy mineral. Vad står det att det innehåller på burken? Eller har vi haft det uppe någon gång tidigare på forumet?

Sera Raffy I pellets innehåller bara naturlig animalisk mat: gammarus (små kräftdjur), ansjovis och räkor. Det innehåller tyvärr inga växter.

Link to comment
Share on other sites

Så här svarade Andreas på en liknande fråga.

Jag ger under inomhussäsongen ungefär 60% vegetabilisk kost och 40% animalisk.

Den vegetabiliska delen utgöra av frukt, grönsaker, bär, musli, mm. Den animaliska delen utgörs av musungar, insekter, mask, fisk, sniglar, musslor, räkor, kycklinginkråm/hela dagsgamla kycklingar mm.

Jag ger även emellanåt uppblött katt eller hundtorrfoder.

Under sommaren när djuren går ute matar jag väldigt lite och det jag ger är då enbart vegetabiliskt. Detta pga att de hittar mycket mask, sniglar och insekter i utomhushagen.

Det som finna att köpa i djuraffärer av ovan nämnda är väl Katt/Hundmat, musungar, insekter, mask mm.

Raffy och liknande produkter kan nog användas någon gång ibland det också det får dock inte utgöra någon stor del av kosten.

/A

Precis som han ger jag det nån gång ibland. Alltid med kalk pudrat på och uppblött i kalkberikat vatten.

Link to comment
Share on other sites

.... oj - de verkar äta det mesta - tack för bra länkar och råd! Ska ta en tur och fixa lite mer varierad kost i morgon.

En annan fråga - (dyker upp så många frågor) - skulle den kunna vara i en utedamm sommartid?? Funderar lite på hur vi ska lösa det ifall han som lovat ta hand om Fodis inte kan göra det (vet ju som sagt ännu inte vilken typ av sköldpaddor han har tidigare). Kan de vara tillsammans med guldfiskar eller äter de upp dem?? Vi har guldfiskar i vår damm + grodor, salamandrar o s v. Guldfiskarna övervintrar i damman (de är ganska stora) och de får yngel varje år - gör ju inget om den skulle äta upp ynglen - det räcker med de fiskarna vi redan har - men de stora vill vi inte att de kommer till skada..... Dammen är ca 3.5 m X 2 m och ca 1 m. djup där det är som djupast sedan är det "trappor" upp till ca 30 cm. Jag förstår att man behöver ha någon staket runt samt se till att den kan ta sig lätt upp på land ... men förutom det ... skulle detta vara bra för den och isåfall vid vilken vatten/lufttemperatur kan den tas ut och när ska den tas in??

Oj, oj... vad frågor jag överöser er med... och Helena - hann du titta på korten och ev. kan se om det är en hona eller hane... förlåt om jag är tjatig.

//anne-li

Link to comment
Share on other sites

Om man ger katt¨eller hundfoder tycker jag man ska välja ett märke med svensk köttråvara, eftersom det inte är tillåtet med antibiotika eller hormoner i svenskt kött. Detta har vi diskuterat tidigare och alla håller inte med.

Om ni har vilda grodor o salamandrar i dammen så är det ju fridlysta djur. Inte bra om en sköldpadda äter upp rommen eller ynglen. Ni kanske kan göra en separat damm till sköldpaddan?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan säker på att det är en hane. Den har konkav plastron/buksköld och svansen liknar mina hanars väldigt mycket. Honorna har mer trubbiga svansar som inte lägger sig åt sidan så mycket. Den står mer utåt/bakåt på honor.

Den dammen kan den mycket väl vara i på sommaren. Hur stora är guldfiskarna? Som karpar på chinarestauranger? Då är det nog ingen fara att den jagar dem.

Soliga dagar kan den vara ute och hela dygnet om nattemperaturen inte understiger 15 grader. Finns växthus som den kan gå in i och som håller högre värme, över 15 grader, om natten kan den även vara ute då.

Link to comment
Share on other sites

Mimmi - ja, det är vilda grodor och salamandrar - de har flyttat dit själva och förökar sig hejdlöst på vår/sommar ... fast jag tror ju inte det spelar någon roll om vi gör ny damm.... de lär nog hitta dit oxå... det är ju svårt att hindra ... hmmm... hur gör ni andra som har utedammar kan ju inte bara vara jag som har massa hyresgäster. Åh - andra sidan så äter ju guldfiskarna grod och salamanderyngel så egentligen vad skulle skillnaden vara om en sköldpadda åt dem??

:) Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle göra en till damm där grodornas och salamandrarnas rom och yngel inte äts upp av våra husdjur. Det går ju tyvärr inte att förhindra de fridlysta djuren att fortplanta sig i de dammar som finns, men om man åtminstone erbjuder en fisk- och sköldpaddsfri damm till groddjuren så hjälper man dem på traven.

Link to comment
Share on other sites

Oj - Helena - såg inte ditt inlägg. Ok - va bra då vet vi att det är en kille. Guldfiskarna som är några år är ganska stora ... däremot fjolårsungarna är väl bara en sådär 10 cm i år skulle jag tro....

Jaha - då förstår jag - man har dem alltså inte ute dygnet runt om de inte kan få "inomhusskydd" - här kommer länk till bilder på min damm - från ett håll - http://www.odla.nu/album/data/anhv00/1774_p14090.jpg och från ett annat - http://www.odla.nu/album/data/anhv00/1774_p14091.jpg

:) Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Mimmi - nu låter jag kanske lite hård.... men de blir ju uppätna av fåglar och andra djur - rent naturligt. Samt här hos mig är det mängder av dem både grodor och salamandrar - det är ju jättekul tycker jag ju givetvis men det är faktiskt så att jag måste ta bort grodyngel varje år för det blir för mycket..... och det verkar ju vara nyttigt för sköldpaddan med grodor och grodyngel så ur den aspekten är det kanske bättre att de äts upp än att jag tar bort dem med håven.

Det är ju inte sagt alls att jag ska ha sköldpaddan i dammen jag bara tänker olika scenarier för hur vi ska lösa det på bästa sätt för Fodis.

:) Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar ämnet grodor nu, men jag undrar om det är tillåtet att slänga bort yngel av utrotningshotade arter...

Link to comment
Share on other sites

Oj - Helena - såg inte ditt inlägg. Ok - va bra då vet vi att det är en kille. Guldfiskarna som är några år är ganska stora ... däremot fjolårsungarna är väl bara en sådär 10 cm i år skulle jag tro....

Jaha - då förstår jag - man har dem alltså inte ute dygnet runt om de inte kan få "inomhusskydd" - här kommer länk till bilder på min damm - från ett håll - http://www.odla.nu/album/data/anhv00/1774_p14090.jpg och från ett annat - http://www.odla.nu/album/data/anhv00/1774_p14091.jpg

:) Anne-Li

De fiskar som är ca 10 cm tror jag inte heller är något problem, framför allt inte med en så stor damm.

Amboinensis simmar gärna så den kommer att må som en prins med så stor damm. Det ända jag tänker på är att den behöver plats på land där den både kan gräva och söka skydd, samt givetvis sola på. En ramp så den kommer i och ur dammen är ju lätt fixat.

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar ämnet grodor nu, men jag undrar om det är tillåtet att slänga bort yngel av fridlysta arter...

Link to comment
Share on other sites

oj... va inte meningen att det skulle bli en groddtråd - och Mimmi du har ju helt rätt i att grodorna/salamandrarna är fridlysta... och jag är verkligen för att man värnar om vår djur och natur - men faktum kvarstår att de förökar sig mer än vad vår damm klarar, iallafall grodorna/paddorna - vi kör över dem både med bil och gräsklippare oavsiktligt. Ser jag någon i trädgården så bär jag självklart bort den till dammen - det jag gjort tidigare vårar har varit att ta bort en hel del av de grodyngel som lagts när det är som gele - har gått bort med det till ett dike som är i utkanten av tomten - är väl dock tveksam till om de klarar sig efter flytten - men iallafall.

Vi struntar i grodorna nu - det tillhör säkert en annan tråd och ett annat forum (hu - är rädd för att jag skulle fått mycket skäll där) - ber om förlåt för utsvävningen.

Bryr mig just nu mer om den tillfälliga hyresgästen "Fodis" än om grodorna :)

Tack till er ALLA återigen för hjälp och tips!

Anne-Li

Link to comment
Share on other sites

Mattips

Följande gäller ang. den vegetabiliska delen av födan för Terrapenearter, jag ska mejla och fråga om det även gäller för Cuora, någon som vet annars?

Utfodring av dossköldpaddor

Foderrekommendationerna i artikeln gäller för alla dossköldpaddor enligt artikelförfattaren.

Link to comment
Share on other sites

Tack Mimmi & Helena jag har läst artiklarna - jättebra! Har idag varit vid zoo-butiken och fått tag i någon typ av helfoder för vatten/kärr och sumpsköldpaddor står det på förpackningen. "Vitakraft - vita terra - Turtle pellets" Har provat ge honom lite grönsaker men han har inte velat äta något av det - däremot pellets tar han direkt - han kanske endast har fått någon typ av pellets tidigare.

Här även köpt seipa som du tipsade om Helena - samt har ju också ett kalciumblock i vattnet och det ena fodret är extra kalkberikat så nu borde han få vad han behöver i den vägen.

Nu ska jag gå in och ta en pratstund med Fodis och höra hur dagen har varit :)

:) Anne-li

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...