Jump to content
Forum Sköldpaddor

Blanda djur

Johannes

Recommended Posts

Man mäter i en rak linje.

Små paddor med skjutmått.

Maria%20length%203.jpg

Du missade tydligen detta i Andreas beskrivnin.

Om djuren inte är till salu så krävs istället tillstånd för offentlig förevisning.

I dessa fall skall man ha en godkänd anläggning med knuten veterinär och zoolog.

Kombinationer av olika djurslag är tillåten men då på Zoologens ansvar.

Det är i dessa fall som det krävs fyra kvadratmeter för ryssar.

R/P

Läste i tidningen igår att Skansens nya jordekorrar ska hållas i bur med flera andra djurarter bl a sköldpaddor.

Man mäter i en rak linje.

Små paddor med skjutmått.

Ok! :) Då är sköldisen 10 cm. :)

Har idag i mitt besök i Bollnäs frågat personalen där, snällt och sakligt, varför sköldpaddorna som går med någon typ av vaktlar, inte har något uv-ljus. Hon visste inte varför och jag berättade då att sköldpaddor kan bli sjuka.

Hon skulle vidarebefodra min fråga till ägaren.

Man tycker att då de säljer uv-lampor och annat liknande att det inte är en stor grej att se till...

Hoppas på förändring vid mitt nästa besök ( Då sommarblommorna ska inhandlas :P )

Man tycker att då de säljer uv-lampor och annat liknande att det inte är en stor grej att se till...

Hoppas på förändring vid mitt nästa besök

Dessutom är det ofta så att allt bråte man stoppar in hos butikens djur vill konsumenterna köpa. Det bör alltså vara en rätt god affär att ge djuren rätt förutsättningar.

/A

Ja det har ju ALLA förutsättningar för att fixa med bra grejer, då de säljer lampor, foder osv osv. Dock inte "rätt" sorts foder som jag vill ha men ändå!

Hoppas de tar detta till sig, får rapportera om en månad.

( Tydligen så hade de nu 2 st sköldpaddor i denna bur, en ryss och en grek. Bra blandning va??? :angry)

• 1 month later...

Spånga Djurgymnasium blandar ödlor och sköldpaddor, Tex gulfotade skogssköldpaddor med en stor ödla osv

• 1 month later...

Nu kokar det i mej. Läste en tråd om att blanda olika arter av sköldpaddor på finska sköldpaddsforumet. Där uttalade sej en man som enligt texten jobbar med sköldpaddor på vår djurpark Högholmen (/www.korkeasaari.fi/ruotsi) i Helsingfors. Enligt honom hålls alla olika landsköldpaddsarter förutom Testudo kleinmanni, som har hög status, i samma utrymmen. :angry: Och han såg inga nackdelar varför dom inte skulle kunna bo tillsammans. Jag har inte varit på Högholmen på säkert 15-20 år men nu tror jag att det blir att göra en utflykt bara för att se hur sköldpaddorna har det där.

• 4 weeks later...

Idag har jag varit på Högholmen bara för att titta hur sköldpaddorna hade det. :( Alla bilder blev urdåliga så det blev inget att visa. Men inte hade sköldpaddorna det nåt bra enligt min måttstock. Dom två egyptiska landsköldpaddorna som skulle ha hög status, bodde i en litet mörkt utrymme. Inga platser att gömma sej på och ingen ordentlig belysning. Den större av sköldpaddorna såg eländig ut i skalet, pyramidväxt och den yttersta kanten på skalet vände sej nästan uppåt. En leopardsköldpadda och en sulcata bodde tillsammans ute i en ordentlig hage, men deras utrymme där dom skulle bo inne var under all kritik. 5 cm sand på golvet och inget annat. En mörk håla insprängd i berget. Sen fanns det också två rödfotade skogssköldpaddor (enligt skyltarna Kolsköldpaddor), en hona och en hane som bodde inne på torr sand. Inga gömställen, inga växter, bara en liten värmelampa där dom trängdes på varandra. Utrymmet var nog stort men inte på något sätt inrett för sköldpaddor. Dom delade också utrymmet med vattensköldpaddorna.

Man blir ju så ledsen när man läser sådant. Tur att det verkligen finns seriösa och kunniga uppfödare samt ägare som vill väl om djuren. Såklart villl ju alla ägare sina små väl men man får ju inte alltid den rätta kunskapen...

Idag har jag varit på Högholmen bara för att titta hur sköldpaddorna hade det. :( Alla bilder blev urdåliga så det blev inget att visa. Men inte hade sköldpaddorna det nåt bra enligt min måttstock. Dom två egyptiska landsköldpaddorna som skulle ha hög status, bodde i en litet mörkt utrymme. Inga platser att gömma sej på och ingen ordentlig belysning. Den större av sköldpaddorna såg eländig ut i skalet, pyramidväxt och den yttersta kanten på skalet vände sej nästan uppåt. En leopardsköldpadda och en sulcata bodde tillsammans ute i en ordentlig hage, men deras utrymme där dom skulle bo inne var under all kritik. 5 cm sand på golvet och inget annat. En mörk håla insprängd i berget. Sen fanns det också två rödfotade skogssköldpaddor (enligt skyltarna Kolsköldpaddor), en hona och en hane som bodde inne på torr sand. Inga gömställen, inga växter, bara en liten värmelampa där dom trängdes på varandra. Utrymmet var nog stort men inte på något sätt inrett för sköldpaddor. Dom delade också utrymmet med vattensköldpaddorna.

Det var mycket tråkigt. Vad gör du åt det?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, men nåt måste ju göras. Skall försöka hitta nån mailadress till Högholmen där jag kan säga min åsikt. Men den person som har hand om sköldpaddorna där är aktiv på finska sköldpaddsforumet och anser att Högholmens sköldpaddor har det bra. :angry:

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, men nåt måste ju göras. Skall försöka hitta nån mailadress till Högholmen där jag kan säga min åsikt. Men den person som har hand om sköldpaddorna där är aktiv på finska sköldpaddsforumet och anser att Högholmens sköldpaddor har det bra. :angry:

kan man inte polisanmäla saken? det måste väl andå klassas som vanvård? eller vad heter det? :ph34r:

Tycker också att polisanmälan borde fungera. Det som jag skulle kunna tänka mig att göra om det hände mig är ju att gå rakt in o bara berätta hur fel dom gör. O givetvis berätta hur dom ska göra istället. Har gjort det sj en gång, fast det gick inte som planerat. Det var jag som blev uppläxad pga att jag skötte mina på det "hämska" sättet som jag menade var rätt <_<. Kanske kan vara värt ett försök?

//Johannes

Det där med polisanmälan tror jag inte funkar, eftersom det är en djurpark så har dom nog sett till att djuren har den storlek på bur som lagen föreskriver. Och dom andra omständigheterna som ljus, inredning och bottenmaterial finns det väl inga lagar på. Jag tror nog att det ska skötas på nåt annat sätt. Jag ska skriva på vårt finska forum om min upplevelse, det måste ju finnas andra sköldpaddsägare som har varit där och sett hur sköldpaddorna har det. Kanske vi når längre om vi fungerar som en grupp som säger våra åsikter. Det största problemet är att här i Finland så har informationen om hur sköldpaddor borde skötas inte alls kommit lika långt som i Sverige. Eftersom här inte finns en enda riktig uppfödare (förutom några privatpersoner som har fått fram några ungar var och sålt dem) så är det många skölpaddor som lever enligt djuraffärernas information, med värmematta och på tidningspapper. Har nu hört om flera familjer här i vår lilla by (5000 inv.) som har sköldpaddor, tex en som nog kommer ut på sommaren för den är fast med ett snöre genom ett hål i skalet, snyft. Det är bara en liten bråkdel av alla sköldpaddsägare som hittar till forumet där rätt information finns. Vi lever på sköldpadds stenåldern här ännu.

Hittade också en artikel i gårdagens tidning om att en av kamelerna på Högholmen hade bitit igäl en åsna dagen före vi var där, så det är inte bara sköldpaddorna som far illa. Det stod att dom hade flyttat åsnorna till en annan inhängnad efter händelsen, men igår gick dom nog alla tillsammans igen, två kameler och tre åsnor.

Du kan ju kolla i Jordbruksverkets författningssamling DFS 2005:8 Saknr L 80, kallad L80 kort o. gott. Tidigare var det Djurskyddsmyndigheten som hade dem, men de är ju nedlagda. Dessa gäller nu, har kollat med Jordbruksverket. Kapitel 10 handlar om sköldpaddor.

Jag hittade detta, som djurparken inte verkar leva upp till, ni kanske kan författa ett mejl till djurparken:

Inredning

5 § Landsköldpaddor och sumpsköldpaddor ska ha sådan inredning att de kan söka skydd. Om flera sköldpaddor hålls tillsammans ska alla samtidigt kunna söka skydd.

Allmänna råd till 10 kap. 5 §

En inredning där landsköldpaddor eller sumpsköldpaddor kan söka skydd bör bestå av grottor, föremål, växter eller dylikt som helt eller delvis skyler djuren eller, för grävande sköldpaddsarter, av ett finfördelat bottenmaterial i ett lager med en tjocklek som minst motsvarar höjden på den största sköldpaddans skal och där djuren kan gräva ned sig.

Länk till L80

Du kan ju kolla i Jordbruksverkets författningssamling DFS 2005:8 Saknr L 80, kallad L80 kort o. gott. Tidigare var det Djurskyddsmyndigheten som hade dem, men de är ju nedlagda. Dessa gäller nu, har kollat med Jordbruksverket. Kapitel 10 handlar om sköldpaddor.

Jag hittade detta, som djurparken inte verkar leva upp till, ni kanske kan författa ett mejl till djurparken:

Inredning

5 § Landsköldpaddor och sumpsköldpaddor ska ha sådan inredning att de kan söka skydd. Om flera sköldpaddor hålls tillsammans ska alla samtidigt kunna söka skydd.

Allmänna råd till 10 kap. 5 §

En inredning där landsköldpaddor eller sumpsköldpaddor kan söka skydd bör bestå av grottor, föremål, växter eller dylikt som helt eller delvis skyler djuren eller, för grävande sköldpaddsarter, av ett finfördelat bottenmaterial i ett lager med en tjocklek som minst motsvarar höjden på den största sköldpaddans skal och där djuren kan gräva ned sig.

Länk till L80

Dessa bestämmelser kan väl inte gälla i Finland??

R/P

Tack Mimmi! :P Nu ska jag bara ta reda på vad motsvarande författning heter här i Finland (det måste ju finnas en sån) och sen ska dom få sej en tankeställare.

Tack Mimmi! :P Nu ska jag bara ta reda på vad motsvarande författning heter här i Finland (det måste ju finnas en sån) och sen ska dom få sej en tankeställare.

Även om ni inte har något motsvarande i Finland så borde det kunna vara en hjälp att visa vad som gäller i Sverige.

Det ända som jag har hittat här är djurskyddslagen som säger så här:

Ett förvaringsutrymme för djur skall vara tillräckligt rymligt, skyddande, ljust, rent och tryggt samt även i övrigt ändamålsenligt med hänsyn till djurartens behov. Det är förbjudet att hålla djur på ett sätt som åsamkar onödigt lidande.

Det äg ju lite flummigt och man kan tolka det hur som helst. Men du har nog rätt, finska och svenska djur ska väl ändå ha samma rättigheter. I annat fall är det nog dålig reklam för Finland.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...