Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hagbygge


Andreas
 Share

Recommended Posts

Tänkte starta en liten tråd med bilder på mitt hagbygge.

Börjar med lite bilder på hur området där hagarna ska vara ser ut innan byggstart och kommer komplettera med bilder allteftersom det hela tar form.

4735.jpg

4734.jpg

4736.jpg

Fortsättning följer...

/A

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Andreas

    15

  • P-A

    12

  • Mimmi

    13

  • ohlson10

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wow. De här ska bli skoj. Jag har nog aldrig sett en tråd om nät sånt här innan.

Det handlar antingen om terrarier eller akvarium. Mycket bra initiativ.

Ska själv köpa landsköldpaddor till sommaren tänkte jag så idéer är välkomna.

Hoppas du lyckas fint:)

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Ser att det är lite mer att bygga på än villatomten. Här kan det bli stora och fina hagar. Ska bli intressant att se hur det fortlöper.

Link to comment
Share on other sites

Har ni ingen snö kvar???? Fy vad orättvist!

Det ser ut som ett bra läge för utehagar på den där platsen. Solen ser ut att nå överallt.

Hur har du tänkt bygga hagarna? Har du nån plan? Växthus,eller?

Ser fram emot dina bilder och berättelser då jag själv ska göra min utehage i sommar.

Link to comment
Share on other sites

vi har inte heller någon snö! :D här är det strålande sol och 10 grader varmt i skuggan! :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Har ni ingen snö kvar???? Fy vad orättvist!

Det ser ut som ett bra läge för utehagar på den där platsen. Solen ser ut att nå överallt.

Hur har du tänkt bygga hagarna? Har du nån plan? Växthus,eller?

Ser fram emot dina bilder och berättelser då jag själv ska göra min utehage i sommar.

Haha! Idag var det uppemot 20 grader i solen hemma hos mig. :D :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga ang. utehagar. Ska snart byggas en hemma i min trädgård, och då undrar jag om hela utehagen ska stå i sol? (Med växter som skuggar.) Eller ska det vara kanske en tredjedel skugga och resten sol? :mellow: :mellow: :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är om det finns både sol och skugga. Det viktigaste som jag ser det är att så stor del som möjligt av hagen får förmiddagssol.

/A

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är om det finns både sol och skugga. Det viktigaste som jag ser det är att så stor del som möjligt av hagen får förmiddagssol.

/A

Tack för ditt svar!! Ska fundera ut en lämpligt ställe!! :)

Våren är härlig!

Link to comment
Share on other sites

wow vilket bra ställe att bygga på nu blir jag avis, har varit tyst här länge men nu måste jag yttra mig :)

Link to comment
Share on other sites

wow vilket bra ställe att bygga på nu blir jag avis, har varit tyst här länge men nu måste jag yttra mig :)

Välkommen tillbaka Marita. Här behövs fler med erfarenhet av sköldpaddsuppfödning och speciellt ryssar.

Link to comment
Share on other sites

Säger samma sak som P-A. Din sida är dessutom väldigt trevlig och innehåller mycket fakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Hur gör man för att få igenom så stora hagar hos sin bättre hälft? :unsure:

Hälsningar,

Krister

Link to comment
Share on other sites

frågar snällt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Man låter den bättre hälften ha sådana där bruna saker som man ser till vänster på den nedre bilden.

Det kräver dock lite utrymme då dessa behöver ännu större ytor än paddorna...

/A

Link to comment
Share on other sites

Man låter den bättre hälften ha sådana där bruna saker som man ser till vänster på den nedre bilden.

Det kräver dock lite utrymme då dessa behöver ännu större ytor än paddorna...

/A

Ja, såna där stora bruna saker kräver ju lite ;) mer utrymme men å andra sidan så kan MÅNGA paddor också behöva stort utrymme. Ni får "slåss" om markytan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:rolleyes:

Hej. Kul att få följa hagbygget. Jag ska till och bygga utebur nu i sommar, håller på o ska köpa hus :lol:

Bilder är alltid kul. Solhälsning- Linda

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tänkte starta en liten tråd med bilder på mitt hagbygge.

Börjar med lite bilder på hur området där hagarna ska vara ser ut innan byggstart och kommer komplettera med bilder allteftersom det hela tar form.

Fortsättning följer...

/A

När kommer fortsättningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Den kommer....

Den tidiga och ovanligt varma våren har gjort att jag fått tänka om en del. Har fått sätta upp mindre snygga provisoriska utehägn för att snabbt kunna få ut paddorna. Detta samt att jag velat på för mycket om hur jag ska bygga hagarna har försenat bygget en del.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lånar tråden lite istället för att göra en ny. På ena kortsidan av min utehage finns en rosrabatt. Gör det något att de kan komma att få ev. rosor neddimpandes i hagen? Visst finns väl rosor med som ätbart till sköldpaddor?

Strör ni nån kalk i utehagarna.? I så fall vad för kalk?

Letade på Granngårnde och det finns ju ett antal olika sorter. de tyckte jag var tokig som skulle ha det till sköldpaddor???!!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

På Granngården säljs vanligt foderkalk i lösvikt eller i större säckar. Fråga efter denna nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Va bra! Jag köpte just foderkalk som man använder till ex. hästar osv. Det var en större säck som kostade ca. 120:-. Då tog jag rätt sort alltså... :)

Svårt att veta vilken sort man ska ta då vissa var granulerade korn och vissa krossade eller malda.

Link to comment
Share on other sites

Va bra! Jag köpte just foderkalk som man använder till ex. hästar osv. Det var en större säck som kostade ca. 120:-. Då tog jag rätt sort alltså... :)

Svårt att veta vilken sort man ska ta då vissa var granulerade korn och vissa krossade eller malda.

Jag köper Faxe foderkalk, 25 kg för c:a 50 kr.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite istället för att göra en ny. På ena kortsidan av min utehage finns en rosrabatt. Gör det något att de kan komma att få ev. rosor neddimpandes i hagen? Visst finns väl rosor med som ätbart till sköldpaddor?

Att dom skulle äta ett blad eller en ros har ingen betydelse eftersom dom inte är giftiga. Jag skulle tro att det växer vildrosor även i paddornas naturliga hemmiljö.

R/P

Link to comment
Share on other sites

-Jaha det finns på mindre säckar!! Jag fick tag i en 75 kilos säck... :rolleyes: Ingen som arbetade där verkade veta, och då jag heller inte visste.

( Min hette oxså Faxe foderkalk.) Nåt rätt ialla fall, nåja det läre räcka ett tag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...