Jump to content
Forum Sköldpaddor

Andning


Guest stefan

Recommended Posts

Guest stefan

Jag har märkt att min c.flavvo ibland kan ligga i vattnet och halvsova, något som vi tyckt varit ganska lustigt, men det har aldrig "hänt" något, om detta har varit på grund av för dålig luftfuktighet vet jag inte, men det är mycket troligt då vi haft dålig luftfuktighet hos honom tidigare, senare har jag inte sett detta beteende, men det har iofs gått något år mellan gångerna tidigare iaf.

Frågan är givetvis hur sjuttan han får i sig syre? Jag hittade ett par sidor om hur sköldpaddor andas, men dom blandar havslädersköldpaddor med landsköldpaddor hela tiden.

Eftersom skalet är stelt måste sköldpaddor andas på ett konstigt sätt. De har ett mellangärde mellan bukhåla och brösthåla, precis som vi däggdjur. Men sköldpaddornas mellangärde är inte, som vårt, en inandningsmuskel. Sköldpaddorna andas in genom att dra benen ut ur skalet så att lungorna utvidgas och luft sugs in i dem! De andas ut genom att dra in benen i skalet så att luften pressa ut ur lungorna.

Vattenlevande sköldpaddor kan också andas genom huden och halsens slemhinnor.

Sköldpaddor tål utomordentligt låga syrehalter och vissa individer har överlevt i upptill 20 timmar i en atmosfär av rent kväve. Hur länge en sköldpadda kan vara under vatten, beror på syrehalten i vattnet och vilken art det är.

Här separerar dom dock och säger att vattenlevande sköldpaddor kan andas genom huden... Hur "klassas" en sumpsköldpadda i dessa sammanhang?

Mer läsning finns på:

http://www.nol.edu.stockholm.se/biologi/ND...skoldpaddor.htm

Där även P-A deltagit/blivit länkad till ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Just nu har Berta (en cuora galbinifrons) en period då hon ligger i vattnet nästan hela tiden. Jag har också antagit att det är för att jag har svårighet att hålla den höga fuktighet som de kräver. Innan hon började med detta, var hon nästan aldrig i vattnet.

Nu kan hon kan ligga under vatten med huvudet och sova. Första gången jag såg det var jag tvungen att peta på henne, för att se att hon levde, det såg lite otäckt ut. Men tydligen kan de ligga väldigt länge under vatten utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Vår "förlorade" 3-åriga grekhona låg nergrävd nästan 9 månader. Kan dom andas under jord? Troligen inte. Sköldpaddorna har tydligen en förmåga att "stänga av sig".

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

P-A: jo, men det är ju lite mera "normalt" för dom att hibernera under jord och sådär och då är dom ju lixom lite välberedda på det, men lite lustigt det där med att dom lägger sig i vattnet och sover. Men kanske kan dom som sagt stänga av sig även korta / långa intervaller under dagarna..

Vore kul o rigga en kamera på dom och se hur dom agerar under tiden man inte är där :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Om jag kommer ihåg rätt så brukar Berta rör lite på sig när hon sover under vattnet, ungefär som om man skulle se hennes andetag, men det är det väl inte antar jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Några av mina Cuora Amboinensis sover också under vattnet. Andra under gräs eller i grottan. Ibland somnar de tom under värmelampan/spoten.

Alltså på helt olika platser.

Link to comment
Share on other sites

P-A: jo, men det är ju lite mera "normalt" för dom att hibernera under jord och sådär och då är dom ju lixom lite välberedda på det, men lite lustigt det där med att dom lägger sig i vattnet och sover.

Dom kan vara nergrävda även vid normal temperatur och även kortare perioder. Ungarna gräver första tiden ner sig över natten.

Jag tycker ändå att det är märkligt att dom kan klara sig kortare eller längre perioder utan att andas oavsett om det är under jord eller under vatten.

Många vattensköldpaddor hibernerar i vattnet och det är "normalt" för dom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...