Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nu äe hon hemma!!


Johannes

Recommended Posts

Ja, jag vet bara ine ifall jag vågar ha dem ihop över natten och när jag är i skolan i morgon. Men det kanske är bra om de får träffas lite varje dag så att de vänjer sig vid att se varandra, lr vad tror ni?? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Du ska definitivt inte ha dom tillsammans när du inte är hemma utan försök att vänja dom vid varandra sakta men säkert under uppsikt, så ska du se att det ordnar sig så småningom.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är som jag har gjort idag. Kan det ha nått att göra med att hon har gått ensam i nästan hela sitt liv? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är som jag har gjort idag. Kan det ha nått att göra med att hon har gått ensam i nästan hela sitt liv? //Johannes

Nej! detta är ett beteende som är vanligt i djurvärlden, det är väldigt viktigt att alla individer i en samling vet sin plats. Detta revirbeteende är inte farligt men man bör ha det under uppsikt nu när den ena av individerna är ny i församlingen. Jag tror att det planar ut och sedan vet bägge sin roll i gruppen.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju lika dant med alla djuren här på gården :) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Förlåt jag är lite sen, men Grattis till den nya sköldpaddan! ;):P

Link to comment
Share on other sites

Förlåt jag är lite sen, men Grattis till den nya sköldpaddan! ;):P

Det är ingen fara :D Tack ska du ha :) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Grattis från mej också!! :)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar bli lite osäker nu. Är ni som sa att det var en hona säkra på det? Det är ju konstigt att hon har det här beteendet i så fall, trots att de har fått träffas varje dag. De borde ju vänja sig vid varandra. Hennes svans är ju dessutom böjd åt sidan vilket hanarna har om jag har förstått det rätt.

Tycker ni att jag ska vänta och se om de slutar, eller vad ska jag annars göra? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Kan du lägga in en bild på bukskölden där man ser den från sidan, då går det att avgöra om den är plan eller konkav.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jag ska lägga in en bild när jag kommer hem (är i skolan nu). Den är ju inte plan utan går lite inåt, men sen är den ganska bucklig också och det trodde jag kunde bero på att hon hade fått fel mat eller något liknande. Men jag lägger in e bild senare :) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Så där ja. Bilder på en lite padda som förvånat undrar varför världen plötsligt är upp och ner :P

Bara så ingen missuppfattar så är detta alltså min gamla padda. Den nya är fortfarande lite smått skygg så jag vill inte störa henne i onödan :) //Johannes

post-1398-1173969588_thumb.jpg

post-1398-1173969614_thumb.jpg

post-1398-1173969641_thumb.jpg

post-1398-1173969669_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja du Johannes! om du frågar mig så skulle jag nog säga att din Lea är en Leo eftersom den är konkav på bukskölden och skölden över svansen pekar innåt under paddan vilket den inte gör hos honor utan där pekar den bakåt. Därav det konstiga beteendet. Men jag är ingen expert så det skulle vara intressant att höra vad P-A och Andreas säger.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Hmm...ja, det är inte lätt. Om det nu skulle vara en hane får jag väl se till att ha dem separat. Men en sak jag funderar på är: Om jag köper fler honor, jag jag då ha den nya tillsammans med dem. Vi pratade ju om att det inte går att få ungar, men är det inte bara att slänga äggen i så fall. Eller är det olika parnings beteende hos dem som gör att det inte går att ha ihop? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad du menar Johannes, om du köper fler honor så går det säkert bra att ha dom tillsammans så även din nya padda. Detta är ju ett litet dilemma, det går inte alltid att bara köpa en grupp paddor och sedan tro att det bara är att sätta ihop dom så är allting frid och fröjd. Dom två du har är så gott som säkert cherry head och köper du fler så måste du försäkra dig om att dom är också är av samma typ. Det vi talade om var att inte sätta samman paddor av olika underarter eftersom dom inte alltid hade samma parningssätt och det är inte säkert att det går att dom parar sig eftersom deras könsorgan kan se olika ut.

R/P

Link to comment
Share on other sites

ok, jag kanske rörde ihop det lite :blink: , men den senaste jag köpte var ju inte såkert att det var en cherry head. Det var ju nått i stil men colomianskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig om att du sa att jag skulle kolla vilken form av rödfotad det var. När jag sa att det var colomiansk eller nått liknande sa du att det skulle bli problem om jag vill få ungar. Det var därför jag tänkte om det var så att det blev nått fel på ungarna, men det kanske var så att det integår att få ungar. Tanken var då att köpa fler rödfotade honor så att han eller hon vilket det nu var ska få sällskap vilket var meningen med det hela. Det blev en rörig text nu men säg till om ni inte förstår vad jag menar ;) . //Johannes

Link to comment
Share on other sites

För att sammanfatta det hela lite.

Om det visar sig att det är en hane och en hona. Det ena är en cherry head och den andra en colomiansk. Kan jag då köpa en till hona, cherry head, så att de blir två honor, en "colombiansk" och en cherry head + en hane som är cherry head. För han kommer väl forfarande att uppvakta den andra även om det inte går att få ungar? Det borde väl fungera, eller? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

För att sammanfatta det hela lite.

Om det visar sig att det är en hane och en hona. Det ena är en cherry head och den andra en colomiansk. Kan jag då köpa en till hona, cherry head, så att de blir två honor, en "colombiansk" och en cherry head + en hane som är cherry head. För han kommer väl forfarande att uppvakta den andra även om det inte går att få ungar? Det borde väl fungera, eller? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Nykommlingen :)

post-1398-1173980720_thumb.jpg

post-1398-1173980759_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om vi antar att det är en Columbiansk form vilket jag inte är säker på så blir den som vuxen 30 - 40 cm medan cherry head ligger mellan 25 - 30 cm då har vi genast två typer av rödfotad som lever långt ifrån varann, med olika förutsättningar kanske olika parningsbeteende, då kan det bli så att hanen fördärvar honan eftersom hon inte förstår han uppvaktning riktigt. Jag tycker inte att du bör ha dom tillsammans, däremot om du skaffa fler honor som är av typen cherry head så kan dom gå tillsammans och när du tänker försöka få ägg så får du flytta undan den udda honan. Om du förstår vad jag menar :blink:

R/P

Link to comment
Share on other sites

Menar du då att nu ska de inte gå tillsammans när de är två men om jag köper en till hona, cherry head, så kan all tre va tillsammans? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du annars att det är för art om det inte är colombiansk?

Link to comment
Share on other sites

Nix! om du köper en cherry head hona så kan honorna gå tillsammans men om du sätter dit hanen så måste du flytta den som du nyligen köpte.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu är jag med. Men det ställer till det lite för vitsen men det här köpet var att de skulle slippa vara ensama :( . Förslag?? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...