Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
P-A

Reptilägg

Recommended Posts

P-A

Hej sköldpaddsägare!

Jag tänkte jag skulle ge en förklaring till varför inte reptilägg skall vändas.

Reptilägg och fågelägg är i princip likadana med några få undantag. Fåglar är ju i strikt zoologisk mening faktiskt reptiler. Deras närmaste släktingar är krokodiler, krokodilerna är alltså mer släkt med fåglar än med tex ödlor och sköldpaddor. Åter till saken.

Först några allmänna saker om ägget. Det är bara gulan som egentligen är själva ägget, dvs äggcellen. Vitan och skalet tillverkas av honan med hjälp av speciella körtlar i äggledarväggen. Vitan innehåller vatten och protein som fostret behöver och skalet skall skydda själva äggcellen vid äggläggning. Reptiler som inte lägger ägg bildar heller inget äggskal. När fostret i ägget har vuxit till ett tag så behöver det kunna ta upp näring ur den gulerika delen av äggcellen och det behöver också ett bättre gasutbyte med luften utanför ägget. Då växer fosterhinnor ut från fostret och dessa kommer så småningom att bekläda större delen av äggskalets insida och kommer att helt omsluta gulan i äggcellen. Dessa fosterhinnor bildas alltså av fostret och är rikligt försedda med blodkärl.

Skilnaden mellan reptilägg och fågelägg är följande:

Skalet hos fågelägg är alltid hårt precis som hos sköldpaddor och en del ödlor, tex geckoödlor, men kan hos reptiler även vara mjukt och läderartat. Bortsett från konsistensen har skalet samma funktion nämligen att vara ett skydd mot infektioner, uttorkning och mekanisk skada.

Hos fåglar hänger gulan i mitten av vitan hela tiden, gulan liksom svävar där och hålls på plats av proteintrådar. Dessa ser man när man skall steka plättar och knäcker ett vanligt hönsägg. Anledningen till upphägningen är att fåglarna stökar runt med sina ägg ganska mycket under kläckningen och det är viktigt att gulan hänger still i mitten för annars så kan blodkärlen i fosterhinnorna gå av.

Reptiler och andra sidan gräver ju ner sina ägg i marken där ingen någonsin kommer att stöka runt med dem, därför så behöver inte gulan vara upphängd i mitten utan sjunker till botten av ägget ett tag efter att äggen laggts. Om man vänder ett reptilägg i början av utvecklingen så gör det inte så mycket eftersom det tar ganska länge innan det vuxit ut speciellt mycket blodkärl inuti ägget. Om man däremot vänder ägget när blodkärlen finns på plats är risken stor att det blir skador i ägget när gulan och fostret sjunker till botten. Derssutom så hamnar fostret antagligen under gulan vid vändning eftersom det normala alltid är att fostret bildas på gulans (äggcellens) ovansida.

Nu till äggkläckare.

Jag har kläckt reptilägg på flera olika sätt men de senaste åren så har jag använt ett ombyggt kylskåp. På skåpets insida har jag monterat upp en värmekabel som jag kopplat till en termostat. För att få hög luftfuktighet inuti skåpet så har jag två plastsburkar med vatten i på mittenhyllan. I burkarna har jag lagt tvättsvampar för att öka avdunstningen. Fungerar utmärkt. Jag har tidigare beskrivit denna metoden mer ingående här på forumet, tror jag.

Hej svejs från OrmStefan

Sign in to follow this  

• Create New...