Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nån som har bilder på hur de inrett sina akvarier?

Ceciilia

Recommended Posts

Iaf, snyggt akvarium och praktiskt! Jag gillar hur ni skurit glaset på kanterna. Fast vattnet ser farligt högt ut där, kan vattensköldpaddor ta sats och hoppa? Har ju sett dossköldpaddor klättra flera meter i nät så inget förvånar mig längre.

Hej.

Nä, jag tror inte det är nån fara att de klättrar ut, då landgången är några cm från glaset så de får aldrig upp frambenen på glaskanten.

MVH Pelle

Du skulle ju kunna använda hela ytan till landdel. Det ger större temperaturvariation (och yta) vilket är bra.

Ja, det får nog bli att göra det. Min far ska ta över det akvariet nu, för jag ska åka och köpa ett stort 720l kar imorrn

och får väl hitta på nån kul landdel till det nu istället.

Jag funderar på att bygga landdelen utanför karet så att de får maximalt simutrymme. Är det en bra idé tro? Då är det

ju även lättare att göra en med djup sand när honorna börjar lägga ägg.

MVH Pelle

Hej.

Nä, jag tror inte det är nån fara att de klättrar ut, då landgången är några cm från glaset så de får aldrig upp frambenen på glaskanten.

MVH Pelle

Ok, mina paddor tar sig lätt upp så de står på bakbenen endast genom att "klättra" mot glasruta å då når de bra långt, å starka e de så de kan lätt hiva sig upp.

Jag funderar på att bygga landdelen utanför karet så att de får maximalt simutrymme. Är det en bra idé tro? Då är det

ju även lättare att göra en med djup sand när honorna börjar lägga ägg.

MVH Pelle

Det tycker jag absolut, tycker att en separat landdel är med stor marginal det bästa.

Så har ju jag gjort :)

• 2 weeks later...

Tjena, jag har just invisterat en powersun och en lamphållare.

men jag är lite orolig övervinkeln på lampan och hur varmen kanske sprids, så tapeten eller backgrunden på akvarium förstörs, kanske till och med börjar brinna?

Och sen så slocknar den ofta och sen så tänds sen igen, sen slocknar den och så håller det på så.

I pappret man fick med står det att den ha 15 minuter "cool down" men den tänds igen inom mindre än 5 minuter, och slocknar den igen inom 1 minuter också, blir orolig.

helt skumt verkar det va.

fast när jag koppla in den när jag fick (förut idag) så va den igång ett bra tag, kanske 1-1,30 tim.

http://img245.imageshack.us/my.php?image=imgp1684dp7.jpg

såhär ser det ut.

men jag är lite orolig övervinkeln på lampan och hur varmen kanske sprids, så tapeten eller backgrunden på akvarium förstörs, kanske till och med börjar brinna?

Och sen så slocknar den ofta och sen så tänds sen igen, sen slocknar den och så håller det på så.

I pappret man fick med står det att den ha 15 minuter "cool down" men den tänds igen inom mindre än 5 minuter, och slocknar den igen inom 1 minuter också, blir orolig.

fast när jag koppla in den när jag fick (förut idag) så va den igång ett bra tag, kanske 1-1,30 tim.

såhär ser det ut.

Hejsan.

Det enda jag skulle vilja säga är att jag tror din sköldis skulle bli jätteglad om du hadde i mer vatten... Dom älskar att simma. Du kan ha vatten

ända upp till en sån, men åtminstonde till hälften om du inte vill ha för mycket vatten.

MVH Pelle

såhär ser det ut.

Vad är det för armatur du har till din Powersun? Lampan blir väldigt varm och kräver porslinssockel i armaturen. Kan vara så att armaturen inte tål värmen från lampan och därför slocknar. (Säkringen slår till när det blir för varmt?)

Lite tankar om din inredning

Du bör ha en landdel där paddan kan gräva och givetvis sola som den kan nu. Sen bör du höja vattennivån i akvariumet så den får mer utrymme att simma på. Sätt gärna in fler vattenväxter, även om de snart äts upp av paddan.

Tack för tipsen! :)

jag fyllde på med mer vatten, flytta på lampan och gjorde en lite höjd på "landdelen" med ett par gamla stenar som jag la under småstenarna jag har nu, så det blev som en backe ner så det blir lite djupare i lite mer än halva akvariumet :wub:

http://img251.imageshack.us/my.php?image=imgp1699uo9.jpg

http://img443.imageshack.us/my.php?image=imgp1702yg5.jpg

såhär ser det ut nu (allt smuts på glaset är på utsidan, så oroa er inte för det ^_^ bara jag som varit lat och inte orkat putsa glaset)

han verkar trivas som fasiken, solar ofta, simmar runt mycket och växten är så gott som uppäten, så jag måste köpa en ny snart eller kanske 2 nya.

tipsen om landdelen får jag göra senare, har inte pengar för att köpa grejer att bygga osv nu, la ut pengar på lampa, lamphållare, sand, filter osv på engång så pengarna försvann ganska så snabbt.

men som sagt han verkar trivs som fasiken :D

Ett enkelt, billigt och snabbt sätt att få till en landdel med grävbart substrat är att fylla en plastlåda med sand(rådasand från akvarieaffären eller väl rengjord leksand) och ställa ner. Sätt gärna ner en liten växt i sanden(i plastlådan) så sköldpaddan har nått att gräva och gömma sig under.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...