Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nån som har bilder på hur de inrett sina akvarier?


Ceciilia

Recommended Posts

Någon som har bilder på hur dom inrett sina akvarier till vattensköldpaddor, tips om landdel å gömställen m.m. Hade vart bra om man fick se hur det såg ut, så att det kan bli så bra som möjligt för mina sötnosar:)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på vårt akvarium. Är väl en ganska rörig bild, lite svårt att se hur det ser ut... Men jag tänkte att du kunde få lite tips om landdel iallafall. Vi har landdelen ovanför vattenytan, på så vis får sköldisarna mer vatten att simma omkring i=) Jag har sett att många delar av akvariet så att landdelen tar väldigt stor plats. På så vis tycker jag att våran lösning är bättre eftersom de, som sagt, får även ytan under landdelen att simma på.

Annars är det väl inte så mycket mer att säga om vårt akvarium =)

Skulle va kul om fler la ut bilder, så kanske man får lite tips!

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt att ha vattendelen i ett akvarium och landdelen i ett annat med en övergång mellan.

Det för att få så mycket vatten som möjligt och en så bra landdel som möjligt.

Hade jag haft mer plats hade jag gjort en damm till dem, men det får bli senare när jag flyttat till större.

Akvariedelen ->

http://jonassvensson.se/reeves/hela.jpg

Landdelen -> http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...post&id=478

Övergången mellan vatten och land ->

http://jonassvensson.se/reeves/landg_landdel.jpg

Här spenderas det en hel del tid med solning.

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det tidigare men säger det igen, detta är en förbaskat bra lösning :)

R/P

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en bild på vårt akvarium. Är väl en ganska rörig bild, lite svårt att se hur det ser ut... Men jag tänkte att du kunde få lite tips om landdel iallafall. Vi har landdelen ovanför vattenytan, på så vis får sköldisarna mer vatten att simma omkring i=) Jag har sett att många delar av akvariet så att landdelen tar väldigt stor plats. På så vis tycker jag att våran lösning är bättre eftersom de, som sagt, får även ytan under landdelen att simma på.

Annars är det väl inte så mycket mer att säga om vårt akvarium =)

Skulle va kul om fler la ut bilder, så kanske man får lite tips!

Hur har ni gjort landdelen? Är det en glasskiva som ni silikonat fast med en ramp? Är väldifgt nyfiken då det verkar vara en väldigt bra lösning :)

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni gjort landdelen? Är det en glasskiva som ni silikonat fast med en ramp? Är väldifgt nyfiken då det verkar vara en väldigt bra lösning :)

Jag har haft en glasskiva(måttanpasad) som jag silikonerade fast med en korkbit fastsatt på framsidan där sköldpaddorna kunde klättra upp.

Det funkar bra som soldel men jag tycker inte det passar som enda landdel eftersom det är i princip omöjligt att få tillräckligt sanddjup så skoldpaddorna kan gräva.

Det gick bra när mina sköldpaddor var väldigt små, glasskivan lutade då ner mot sidorutan så den blev djupare ju längre in.

Fördelen med en sån landdel är att man får en naturlig grotta under.

Skulle jag gjort nån sån grejj nu skulle jag ha satt glasskivan längre ner under vattnet(möjligtvis en glasslist under skivan som den ligger på för extra stöd) och ställt en plastlåda med sand ovanpå. Bifogar bild på hur jag menar.

post-1325-1172580005_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni gjort landdelen? Är det en glasskiva som ni silikonat fast med en ramp? Är väldifgt nyfiken då det verkar vara en väldigt bra lösning :)

Det är en plexiglasskiva som är böjd så de kan klättra upp på den. Sen har jag satt fast massa stenar på den, dels för att det är snyggt och dels för att dom lättare ska kunna komma upp. =) Vi har satt fast små "skenor" i akvariumet som landdelen ligger på (Man kan alltså lyfta upp landdelen vid rengöring). Tyvärr så har en lossnat, därför sitter den uppbunden med ett snöre, tillfälligt.

Link to comment
Share on other sites

Det funkar bra som soldel men jag tycker inte det passar som enda landdel eftersom det är i princip omöjligt att få tillräckligt sanddjup så skoldpaddorna kan gräva.

Nä det är sant att de inte har nån grävplats på landdelen, men är det verkligen nödvändigt? Våra sköldpaddor gräver i sanden/gruset vi har på botten. De har aldrig försökt gräva uppe på land ändå, inte när vi har haft andra typer av landdelar heller. Jag har fått uppfattningen att de går upp på land för att sola och ta det lugnt..

Link to comment
Share on other sites

Nä det är sant att de inte har nån grävplats på landdelen, men är det verkligen nödvändigt? Våra sköldpaddor gräver i sanden/gruset vi har på botten. De har aldrig försökt gräva uppe på land ändå, inte när vi har haft andra typer av landdelar heller. Jag har fått uppfattningen att de går upp på land för att sola och ta det lugnt..

Har man honor så tycker jag att det är nödvändigt ja.

Risken finns ju att honor får värpnöd om de inte hittar nån bra äggläggningsplats.

Jag får väl ge den länk som ronnie gav till mig :)

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...?showtopic=4505

Link to comment
Share on other sites

Har man honor så tycker jag att det är nödvändigt ja.

Risken finns ju att honor får värpnöd om de inte hittar nån bra äggläggningsplats.

Jag får väl ge den länk som ronnie gav till mig :)

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/in...?showtopic=4505

Vi har två hanar så det lär inte komma några ägg ur dom =)

Link to comment
Share on other sites

Vi har två hanar så det lär inte komma några ägg ur dom =)

ok dåså inga problem B) . Min hane är marginellt intressrad av landdelen.

Solar gör han ju och han tar väl nått varv runt på landelen ibland med mest är han i vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tyckte din landdel var häftig. Hur har du gjort den? *nyfiken* :P:D

Här kommer en bild på vårt akvarium. Är väl en ganska rörig bild, lite svårt att se hur det ser ut... Men jag tänkte att du kunde få lite tips om landdel iallafall. Vi har landdelen ovanför vattenytan, på så vis får sköldisarna mer vatten att simma omkring i=) Jag har sett att många delar av akvariet så att landdelen tar väldigt stor plats. På så vis tycker jag att våran lösning är bättre eftersom de, som sagt, får även ytan under landdelen att simma på.

Annars är det väl inte så mycket mer att säga om vårt akvarium =)

Skulle va kul om fler la ut bilder, så kanske man får lite tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tyckte din landdel var häftig. Hur har du gjort den? *nyfiken* :P:D

Tack!

Det är en plexiglasskiva som är böjd på kanten, så det blir som en ramp. Vi har satt skenor i akvariumet (med silikon) som landdelen ligger på, tyvärr har en lossnat så just nu sitter den fast med ett snöre på ena sidan. Stenarna som sitter på landdelen har jag också satt fast med silikon.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Det är en plexiglasskiva som är böjd på kanten, så det blir som en ramp. Vi har satt skenor i akvariumet (med silikon) som landdelen ligger på, tyvärr har en lossnat så just nu sitter den fast med ett snöre på ena sidan. Stenarna som sitter på landdelen har jag också satt fast med silikon.

Tack! :D

Verkar vara en bra lösning. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Snyggt akvarie!! :D Jag ska modifiera mitt akvarie nu i veckoslutet och ska göra något som liknar ditt bygge :)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt akvarie!! :D Jag ska modifiera mitt akvarie nu i veckoslutet och ska göra något som liknar ditt bygge :)

Tack!

Upp med bild sen så vi får se hur det blev :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Här är en bild på mitt akvarie oxå. Ska åka o köpa ett 720l kar på fredag, så då blir det till att inreda igen;)

MVH Pelle

Link to comment
Share on other sites

Vad jättebra du har ordnat det :) Och mycket vatten att simma i :) Roligt att se.

Det enda jag undrar över är om värmelampans sken är riktat så att det kan irritera sköldisens ögon, eller skada dem. Ljuset bör väl helst vara riktat mer uppifrån?

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag undrar över är om värmelampans sken är riktat så att det kan irritera sköldisens ögon, eller skada dem. Ljuset bör väl helst vara riktat mer uppifrån?

Tror inte det spelar någon roll öht. Sköldpaddorna måste insé själva och skydda sig därefter. Ljus studsar och bryts från UV till synligt ljus m.m. på oerhört komplexa sätt i verkligheten, jag har svårt att se hur man skulle kunna skydda en sköldpadda från detta i ett akvarium/terrarium där det finns material med delvis mycket höga reflektionsegenskaper. Kommer ljuset "snett" och sköldpaddan finner detta irriterande, så borde den lägga sig i en riktning så det inte stör.

Dessutom så är värmeljus mycket vänligare mot ögon än vad högfrekvent ljus är (synligt->uv). Du kan nästan känna det själv bara genom att titta på denna bilden.

Iaf, snyggt akvarium och praktiskt! Jag gillar hur ni skurit glaset på kanterna. Fast vattnet ser farligt högt ut där, kan vattensköldpaddor ta sats och hoppa? Har ju sett dossköldpaddor klättra flera meter i nät så inget förvånar mig längre.

Link to comment
Share on other sites

En gammal bnild av min södörad-Ulfs akvarie:

IMG_5126.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Här är en bild på mitt akvarie oxå. Ska åka o köpa ett 720l kar på fredag, så då blir det till att inreda igen;)

MVH Pelle

Du skulle ju kunna använda hela ytan till landdel. Det ger större temperaturvariation (och yta) vilket är bra.

Link to comment
Share on other sites

Pelon det ser riktigt snyggt ut, men håller med Mimmi. Varför begränsa landelen?

Där landgången möter framrutan, kan inte sköldpaddan klättra ut där?

kerttu, du har ingen större bild?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Här är en bild på mitt akvarie oxå. Ska åka o köpa ett 720l kar på fredag, så då blir det till att inreda igen;)

MVH Pelle

kan man ha sådär mycke vatten, för en liten sköldpadda, för när den sover så gräver den ju ner sig i sanden, så jag får gämt för mig att den inte får någon luft fast jag har ju sett att de drar upp huvet o tar luft, fast jag har inte sådär mycket vatten så jag undrar om man har sådär mycket vatten och den gräver ner sig och ska schipa efter luft och det är så mycke vatten att den kommer drunka eller nåt?

Link to comment
Share on other sites

kan man ha sådär mycke vatten, för en liten sköldpadda, för när den sover så gräver den ju ner sig i sanden, så jag får gämt för mig att den inte får någon luft fast jag har ju sett att de drar upp huvet o tar luft, fast jag har inte sådär mycket vatten så jag undrar om man har sådär mycket vatten och den gräver ner sig och ska schipa efter luft och det är så mycke vatten att den kommer drunka eller nåt?

Ja det går bra.

Vattensköldpaddor sover ofta under vatten, de är byggda för ett liv i och i närheten av vatten.

Enda risken att den ska drunkna är ifall den inte har tillgång till en landdel då den kan bli utmattad och drunkna eller om den fastnar under nånting i vattnet.

Nya ungar har man grundare så att de kan nå upp till ytan när de står på bakbenen, gärna med sluttande botten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...