Jump to content
Forum Sköldpaddor

Rödfotad


Johannes

Recommended Posts

Jag pratade med honom nu och han sa att det var en cherry head. Han trodde att den var köpt i danmark från början, men det får den väl vara. Jag tänkte så att det inte är något med sjukdommar mm. //Johannes

Tänk på att du bör hålla sköldpaddan i karänten i 6 månader innan du låter sköldpaddor bo ihop.

/R

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Får jag inte släppa ihop dem med en gång då menar du :unsure: . Hur kommer det sig? Den har ju bott i Sverige nu. //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Får jag inte släppa ihop dem med en gång då menar du :unsure: . Hur kommer det sig? Den har ju bott i Sverige nu. //Johannes

Även fast sköldpaddan levt i Sverige ett tag så kan den bära på smittsamma sjukdomar. Bäst är att gå till vetrinären och undersöka båda, men det finns vissa sjukdomar som kan vara svåra att upptäcka. Därför brukar man rekommendera 6 månader i karänten, efter det brukar dom flesta sjukdomar ha försvunnit (med sjukdomar menar jag nog främst parasiter).

/R

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Det hade jag ingen aning om att man behövde göra. Det var tur att du sa det för annars hade jag släppt ihop dem med en gång. Men måste man verkligen vönte så lång tid? Jag vill ju så gärna att de ska få träffas när/om jag få hem den :) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Det hade jag ingen aning om att man behövde göra. Det var tur att du sa det för annars hade jag släppt ihop dem med en gång. Men måste man verkligen vönte så lång tid? Jag vill ju så gärna att de ska få träffas när/om jag få hem den :) //Johannes

Jag tycker faktiskt också att det verkar lite långt att vänta så länge, men jag börjar bli expert på att lägga fram fakta jag inte förstår nått av ;).

Vi får väl hoppas på att någon som kan berätta lite mer om det här för oss dyker upp!

/R

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det är ju bra att du hittar fakta som någon annan kan förklara då ;) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Stina satte ihop sina leoparder på direkten när hon fick den andra, eller har jag fel?

/R

Link to comment
Share on other sites

Då kanske det inte är så noga utan mer en rekomendation. Eller vad tror du? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Då kanske det inte är så noga utan mer en rekomendation. Eller vad tror du? //Johannes

Det beror på hur förra ägaren hade skött om den och så, jag skulle nog t ex kunna tänka mig att sätta ihop P-As och min egen padda nästan på direkten om jag fick en av honom. Om jag däremot fick en padda av en ägare som matat med hund och/eller kattmat så skulle jag nog vänta i 6 månader

/R

Link to comment
Share on other sites

Det har du nog rätt i. Jag får väl kolla upp dens bakgrund lite. Han som säljer svarar inte alltid så det är lite svårt att få tag i honom. Har skickat ett sms men han svarar inte mer på det :P //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Det har du nog rätt i. Jag får väl kolla upp dens bakgrund lite. Han som säljer svarar inte alltid så det är lite svårt att få tag i honom. Har skickat ett sms men han svarar inte mer på det :P //Johannes

Kom ihåg att sköldpaddan ska vara pigg och aktiv, inte ha mjukt skal, inte ha pyramider, skalet ska inte vara insjunket osv. osv.

/R

P

S Ge mig hans telefonnummer om han säger att man ska ge den keso DS

Link to comment
Share on other sites

Jadå det ska jag :) //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Hittade nyss på blocket en sköldpadda till salu. En skogssköldpadda och en grekisk landsköldpadda. De hade gått till sammans i några år och jag sa att det inte var bra men de menar att de har ju fungerat för dem. Jag väntar på att ägaren ska ringa upp nu, då det var mamman som svarade. Funderar på att köpa den. Tycker ni att jag ska rätta honom. Han kommer förmodligen att villja sälja den grekiska också. Det känns ju lite dumt att ringa på en annons och skälla ut dem för att de har sköt djuren fel, men man har ju lust. //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Hittade nyss på blocket en sköldpadda till salu. En skogssköldpadda och en grekisk landsköldpadda. De hade gått till sammans i några år och jag sa att det inte var bra men de menar att de har ju fungerat för dem. Jag väntar på att ägaren ska ringa upp nu, då det var mamman som svarade. Funderar på att köpa den. Tycker ni att jag ska rätta honom. Han kommer förmodligen att villja sälja den grekiska också. Det känns ju lite dumt att ringa på en annons och skälla ut dem för att de har sköt djuren fel, men man har ju lust. //Johannes

Jag älskar att svara på Sköldpaddsannonser och berätta att "du har skött ditt djur fel", men ringa skulle jag aldrig våga göra. Om det är en Cherry Head och den inte ser allt för ful ut i skölden (nu blir P-A glad) så skulle jag nog kunna tänka mig att slå till i dina kläder. Fast jag skulle inte köpa den om dom krävde att man köpte greken också, när du ändå pratar med henne så kan du ju fråga om det är Cites på paddan.

/R

Link to comment
Share on other sites

Om det är cites på greken i så fall, för rödfotade behöver ju inte det. Jag ska fråga vad de har gett för mat, hur de har skött luftfuktighet, bottenmaterial i buren som förmodligen är ett glasterrarium mm. Är inte 3.500 lite väl dyrt? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Om det är cites på greken i så fall, för rödfotade behöver ju inte det. Jag ska fråga vad de har gett för mat, hur de har skött luftfuktighet, bottenmaterial i buren som förmodligen är ett glasterrarium mm. Är inte 3.500 lite väl dyrt? //Johannes

För båda eller för greken?

I djuraffären i närheten av oss finns det en grek för 3 500. Med tanke på att den där är begagnad så tycker jag att det är överpris, speciellt om den är pyramidiserad.

/R

Link to comment
Share on other sites

En riktig sköldpaddsexpert. Tror jag ska ta och kontakta dom. Ser ut som lite MBD också, eller? Synd, jag skulle vilja ha en dossköldpadda. jag är inte så duktig, men det är väl en Terrapene Carolina?

/R

Link to comment
Share on other sites

Om det är priset du menar med "för båda eller för greken" så är det för den rödfotade. Greken ville han ha 2000 för. Jag får väl pruta lite plus att jag inte tar terrariet eftersom han kommer att behöva det om jag bara tar en. Men å andra sidan så vill man ju hjälpa den andra också :( //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Vad är MBD?

Link to comment
Share on other sites

Om det är priset du menar med "för båda eller för greken" så är det för den rödfotade. Greken ville han ha 2000 för. Jag får väl pruta lite plus att jag inte tar terrariet eftersom han kommer att behöva det om jag bara tar en. Men å andra sidan så vill man ju hjälpa den andra också :( //Johannes

Rödfotade var det ju svindyrt för! Frågade du om skötseln hittils?

/R

Link to comment
Share on other sites

Vad är MBD?

Metabolic bone disease, skalet sjunker ihop och blir mjukt. Händer vid felaktiv utfodring, för lite kal eller vitamin D3.

/R

Link to comment
Share on other sites

Det var mamman jag pratade med och hon viste inte så mycket. Hon skulle ringa sonen som skulle ringa upp mig och det är det jag väntar på!

Link to comment
Share on other sites

Det var mamman jag pratade med och hon viste inte så mycket. Hon skulle ringa sonen som skulle ringa upp mig och det är det jag väntar på!

Ok!

/R

Alla andra: Ursäkta för den här chatten, säg till om ni vill att vi ska sluta!

Link to comment
Share on other sites

När jag sätter henne i karantän, ska jag sköta henne precis som den andra fast i en annan låda? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

När jag sätter henne i karantän, ska jag sköta henne precis som den andra fast i en annan låda? //Johannes

Japp!

Fast jag tror att hon inte kommer äta så mycket i början, dom brukar mest ligga nergrävda då, tror jag.

Lycka till!

/R

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...