Jump to content
Forum Sköldpaddor

Svullna Ögon...


Guest Naesstrom

Recommended Posts

Guest Naesstrom

Hejsan!

Jag fick för någon dag sedan ta över en sköldpadda som kände sig utfryst med mera... det enda i stort sett som hon har fått som man det senaste året är räkor med skal 2 ggr i veckan. Jag såg direkt när jag hämtade henne att hennes ögon var uppsvällda och kollade runt och kom fram till att det troligtvis är brist på vitamin a som är orsaken...

Eftersom broccoli innehåller en del a vitaminer så försökte jag igår att få henne att äta det men hon vägrade. Idag har jag försökt med bara räkor men hon vill inte äta det heller...

läste någonstans att vid riktig illa vitaminbrist så kan man ge dom vitamin injektioner till de ser maten igen...

Är det någon som har ngt förslag på hur man kan ge henne det själv, eller kan det hända att det är för att hon har haft dåligt vatten bara så att det går över efter ett tag...

En sista fråga har jag med. Har vattensköldpaddor luft i skalet, jag tycker att det verkar som om hon har svårigheter att ta sig ned under ytan...

12555.jpg

Link to comment
Share on other sites

En svårt misshandlad vattensköldpadda.

Troligen A-vitaminbrist och kalkbrist. Även andra problem eftersom den flyter upp.

Denna sköldpadda behöver komma till en sköldpaddskunnig veterinär.

Link to comment
Share on other sites

Tills veterinär är besökt tillse följande.

Vattentemp ca 29 grader då djuret troligtvis har någon åkomma i luftvägarna och därmed flyter.

Solplats på land ca 35-40 grader.

Uv ljus

Mata gärna med hel rå fisk, musungar och liknande. Undvik pellets.

Och som sagt... Kontakta vet asap.

/A

Link to comment
Share on other sites

I nr 3/4 2002 av Tortoise Trust Newsletter finns en artikel av Nadine Gill om svullna ögon hos vattensköldpaddor.

En mängd olika orsaker nämns: Vit. A-brist, bakteriell- och svampinfektion, öronproblem, skador, uttorkning, sand eller andra partiklar.

Dålig vattenkvalitet är ofta orsak till ögon- och hudinfektioner.

Avslutningsorden i artikeln är:

"Most eye problems we have reported to to us are not related to vitamin A deficiency, and could have been easily avoided through the provision of better environmental conditions, precautionary quarantine, and better handling procedures in large and mixed collections. Following these guidelines will greatly reduce the chances that your turtle will ever suffer from these all to common, but easy to prevent eye conditions.

(de rek. även besök hos reptilvet.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...