Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jakten på ett acceptabelt vattensköldpaddspellets


Mimmi
 Share

Recommended Posts

Jag har svårt att se någon anledning att ge torkade gammarus och liknande när det finns fruset.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • P-A

    9

  • Mimmi

    34

  • Jeppe

    5

  • Cillan

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det innehåller även ansjovis. Är det sämre med torkat än med fryst vad gäller näringsvärde?

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara många korn ansjovis i en burk Raffy I. Jag tycker det ser ut som i princip ren Gammarus när man tittar i en burk.

Näringsämnena i en torkad produkt är givetvis desamma som i en fryst produkt. Dock kan smältbarhet och vitamininnehåll försämras en del.

Under alla år jag sålt Raffy har mitt råd varit att man ger Raffy P som en del av en blandad kost och att man ger produkterna Raffy I och Raffy Royal som godis.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en fråga från Cillan, som har rödörad:

Har du kommit fram till vilket foder som skulle fungera att ge? Helst helt vegitabiliskt eller övervägande vegitabilier eftersom animaliskt foder är lättast att tillsätta.

Jag har inte hittat något helt vegetabiliskt foder och de pellets som innehåller vegetabilier innehåller tveksamma vegetabilier enligt min mening: exvis sojaprotein, vetegluten, potatisprotein - det är inget som en vattensköldpadda är anpassad till att äta.

För landsköldpaddor finns ju ett helt vegetabiliskt foder, det är Pre Alpin Testudo herbs och fibre - PAT säljs av P-A och http://www.agrobs.de . Det består av vilda landväxter som känns mer naturliga för en vattensköldpadda än vad potatisprotein m m gör. Jag tror att det är ekologiskt odlat. Det vore jättebra Cillan om du vill testa det på din sköldis, min art nästan totalvägrar växter.

Annars är det minst dåliga pelletsfodret för vattensköldpaddor Zoomeds Natural aquatic turtle food - finns för ungar, växande och vuxna. Dock vet jag inte hur stor andelen växter är - ska försöka ta reda på det - men som sagt mycket tveksamma växter enligt min mening.

Det bästa är naturligtvis att ge färska vattenväxter och färska vilda landväxter.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vilket ska man ha då? Pre Alpin Testudo fibre, Pre Alpin Testudo herbs pellets eller Pre Alpin Testudo original pellets?

Det borde ju ändå vara ett foder som är bäst till en rödörad. Undrar om jag inte ska ta Pre Alpin Testudo original pellets det innehåller ju mycket maskrosor och det gillar hon ju. Är gräs fel? Det är klart att de andra kanske är mer variation men maskrosor är en stor favorit.

Link to comment
Share on other sites

Fibre o herbs pellets innehåller samma sak, jag tror jag skulle välja pellets som håller ihop bättre i vattnet. Jag skulle köpa både original o herbs/fibre för stt se vilket sköldisen gillar bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde ju från P-A igår så det får nog vänta lite med den maten, har oxå ganska mycket pellets redan hemma. Det jag märkt är att hon blir inte alls lika mätt av pellets som av vegitarisk kost. Har precis hittat lite groblad till henne, det var nästan lika gott som maskrosor. Men jag ska prova maten från P-A inom snar framtid. Synd att man inte köpa prova bara för att se vilken hon gillar eller om hon gillar det och för att se hur pelletsen beter sig när den blir blöt.

Link to comment
Share on other sites

Synd att man inte kan prova bara för att se vilken hon gillar eller om hon gillar det och för att se hur pelletsen beter sig när den blir blöt.

Det kan man. Prov på väg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man. Prov på väg.

Oops!! Tänkte inte på att du kunde se det. Ja men vad bra. Såg att paketet är skickat. Det ska verkligen bli spännande att se vad hon tycker om maten. Ska skriva här och berätta vad hon tycker om maten.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om man kan köpa detta foder -Exo Terra Aquatic Turtle Adult - i Sverige? Jag har kollat på ett par utländska webbshopar men de sålde inte till Sverige. Jag har inte fått mejlsvar än om innehållet men det verkar ju lovande att det inte innehåller färgämnen o jag tror inte artificiella konserveringsmedel.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på en påse för ett par dar sen i en zoobutik i Västerås. Jag kan ta hem det från en av mina leverantörer.

Det innehåller det gamla vanliga majs, alfalfa, vete, sojabönor berikat med mineraler och vitaminer, hann inte se om det fanns något animaliskt.

De tillverkar även liknande foder för landsköldpaddor som jag har testat på våra. Grekhonorna föredrog detta foder före PAT de tillfällen när de fått det men jag har inte märkt samma intresse hos dom moriska. Kanske något att ge som omväxling och komplement. Ed Pirog i USA propagerar mycket för denna typ av foder som han använder regelbundet (varumärket Mazuri). Han menar att ursprunget inte har så stor betydelse utan mer vad det innehåller.

Kanske ett bra sätt att få i sköldpaddorna ett brett spektrum av mineraler.

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta vilka animalier Exo Terra Aquatic Turtle Adult innehåller, samt vilka proportioner mellan animaliskt och vegetabiliskt - jag antar att man måste kontakta tillverkaren för att få reda på det sistnämnda.

Fördelningen animaliskt:vegetabiliskt skulle jag även vilja veta när det gäller zoomeds natural aquatic turtle food. Det fodret säljs i genomskinliga burkar, de måste förvaras mörkt, annars försvinner vissa vitaminer väldigt fort.

Jag ger min sköldpadda pellets som ett vitamineraltillskott. Dock är jag inte alls nöjd med sera raffy p, som jag ger, pga att det innehåller artificiella färgämnen. Jag kastar de gula o röda bitarna.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta vilka animalier Exo Terra Aquatic Turtle Adult innehåller, samt vilka proportioner mellan animaliskt och vegetabiliskt - jag antar att man måste kontakta tillverkaren för att få reda på det sistnämnda.

Jag kan skicka en påse om du vill.

Proportionerna mellan olika besåndsdelar feamgår inte, bara andelarna protein, fett, fibrer, aska. kalcium fosfor.

Jag tror inte att du får mer information från exo-terra.

Link to comment
Share on other sites

Exo Terra Aquatic Turtle Adult tycks bara innehålla vegetabilier. Det står bara att det innehåller spannmål, "avledningar" av vegetabiliskt ursprung, jäst, 2 aminosyror: DL-methionine och L-lysin, alger.

P-A skickade även JBL Sköldpaddsfoder för vattensköldpaddor, naturligt foder med sticks. Det innehåller kräftdjur, insekter, säd och fisk. Tyvärr även färgämnen.

Jag ska testa dessa foder på min karnivora sköldis - tror hon bara kommer att gilla JBL.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan skicka en burk. Det finns i en zoobutik här i Västerås.

reptomin.jpg

Jag hittade denna på ICA Maxi i skövde.

Mina kinesiska sumpsköldpaddor som jag har tagit

över har levt på sera raffy p, troligtvis i 15 år.

Vet ej om det är bra men dom är friska

och välbyggda.

Jag har börjat ge dom färsk mat, Räkor, morötter, broccoli. Det älskar dom.

Tror inte att dom fick det förut.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr måste jag meddela att vi inte kan fortsätta ge PAT trots att paddan gillar det. I lördags började vi fundera på varför vattnet började bli grönaktigt i färgen men det var först i söndags som vi verkligen reagerade och konstaterade att vi måste kolla vad som är fel men då var det sent på kvällen och igår felsökte vi varför vattnet inte var fräscht längre. Vi har inte direkt något dåligt filter och så skitigt har det inte blivit ens när vi hade mindre vatten och det var nästan bara en vecka sedan vi fyllde akvariet. Det visade sig att insuget på ytterfiltret var så igenslammad att det knappt gick att spola igenom den med en kran (stackars pump som fått kämpa). När propparna väl lossnade av trycket från badkarskranen kom de tut massor med gräsbitar från PAT-fodret. PAT-fodret är gjort av korta strån av gräs som torkats och de är därför hårdare än färskt gräs.

Vi vågade inte använda slangen mer utan tog en ny (som tur var hade vi en extra), det är ju svårt att se om allt åkt ut. Givetvis bytte vi oxå vatten eftersom det luktade blä.

Trots att vi gett paddan bara små bitar av PAT så att hon äter upp det fort har det ändå tydligen blivit rester kvar så vi vågar inte chansa på att ge henne mer av det här fodret. Vi vill ju inte förstöra ytterfiltret bara för ett visst foder.

Vi tycker att detta är jättetråkigt då paddan gillade detta fodret och det ändå var lite likt den naturliga dieten.

Så nu är vi på jakt efter ett annat foder för rödörad vattensköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det inte funkade med PAT.

Det bästa fodret gör man själv - snart ska jag köpa agar agar o pröva mig fram. Det finns ju torkade vilda växter att köpa i zoohandeln, de kanske funkar? Kommer inte på några namn nu, men P-A har nog koll. Vet dock inte om det är finfördelade eller mer hela växter.

http://www.akvarieshopen.com/exoterra-aqua...60g-p-3399.html

Edit: Lucky Reptile Herb Mix - jag vet inte hur finfördelat det är

http://www.livefoods.co.uk/product_info.php?products_id=740

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Vi tycker att detta är jättetråkigt då paddan gillade detta fodret och det ändå var lite likt den naturliga dieten.

Jag trodde att det är vanligt att man matar vattensköldpaddor i en balja för att undvika att förorena filtret med matrester?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mat själv och det äter hon. Fast jag tycker det skitar ner en del oxå. Men kan ta det i tråden om egengjord mat.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att det är vanligt att man matar vattensköldpaddor i en balja för att undvika att förorena filtret med matrester?

Det verkar vara vanligt. Min sköldpadda blev stressad av förflyttningen till en balja så hon får mat i akvariet. Jag har malar som håller efter matrester. Om jag rekommenderar PAT på hemsidan så skulle jag kunna skriva en notering om att man ska mata i separat balja.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Det där med att mata i separat balja tycker jag låter väldigt konstigt. Ena stunden så sägs det att man inte ska flytta paddan från akvariet och till exempel ner på golvet för att det stressar sköldpaddan att bli upplyft och nästa stund ska man flytta den till separat balja för att äta och där den helst sedan ska vara kvar tills den bajsat. Ska man då mata paddan ca 2 gånger per dag får man ju inte göra annat än att flytta den till baljan, ge den mat, vänta på att den bajsar, lyfta tillbaka den till akvariet och samma sak igen gång 2. Det blir ju ett heltidsjobb bara matprocessen. Borde inte det vara minst lika stressande?? Jag ser i alla fall ingen skillnad om stressen blir när man lyfter upp paddan vilket har varit förklaringen till varför man inte ska ta ut den på golvet. Vi har provat att ge paddan mat de gånger den varit i baljan då vi städat mer grundligt (stenar med mera) och nu när vi gjort om men hon äter inte i balja. Dessutom bajar hon oftast direkt när hon kommer ner i akvariet igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Cillan. Min sköldpadda vägrade äta i balja trots att jag prövade i närmare 14 dagar (hon har fri tillgång på vattenväxter o posthornssnäckor). Det känns mycket bättre nu när hon får leva i sin naturliga miljö utan att bli upplyft och därmed stressad.

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...