Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vakna?


Jönsson

Recommended Posts

Hej!

Det är snart två veckor sedan jag lade mina Stäpp sköldpaddor i dvalningslådan.

Jag minskade tiden och allt annat som man skulle.

Men enda sedan jag la dom i dvalningslådan har dom legat ovanför sanden och löven med benen ute och ibland även huvudet, så dom verkar vara vakna.

Men vad ska jag göra, ska jag ta in dom igen eller ska jag låta dom ligga kvar i dvalningslådan?

Mvh Korall

Link to comment
Share on other sites

Dom har precis fem grader där dom ligger.

Ögonen har varit öppet på en av köldpaddorna en gång när jag har tittat till dom men annars har dom varit stängda.

Men nu när jag tittatde i lådan så var en av dom ute med huvudet och stängda ögon men den andra tog in huvudet när jag tog av locket, så antagligen var den vaken.

Link to comment
Share on other sites

Försök sänk temperaturen till 4 gärna 3-4 grader. För att få en jämnare temp kan man ha vattenfyllda PET-flaskor runt/brevid dvalningslådan.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket!

Jag ska testa och se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Om du har dem högt upp i kylen kan du mäta temp. längst ner, det kan ibland skilja flera grader mellan uppe och nere i kylen, kallare luft är tyngre och sjunker neråt. Eller mäta på olika hyllplan.

Link to comment
Share on other sites

Tack ändå, men jag har inte sköldpaddorna i kylen.

Utan jag har dom i en liten stuga som vi har i trädgården, där inne har vi ett element som ser till att de håller den temperatur som den ska och där hänger även en termometer precis brevid så att man ser att de är rätt temperatur precis vid lådan.

Vi har också hängt filtar över fönsterna så där inte ska komma in något ljus.

Men jag har sänkt temperaturen nu så ja får väll se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Ryssar behöver låg temp för att somna in. Att ben och huvud är ute behöver inte betyda att dom är vakna.

Vi har också skyddat mot att ljus ska komma in.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla svar!

Det verkade hjälpa med att sänka värmen, för båda sköldpaddorna har börjat gräva ner sig i sanden.

Men hur länge tycker ni dom ska dvala?

Dom har dvalat två gånger innan sist dvala dom i 8 veckor, ska dom göra det detta året också?

Link to comment
Share on other sites

Båda sköldpaddorna är födda i slutet av december år 2003, och dom väger nu 298g och 304g.

Link to comment
Share on other sites

Men hur länge tycker ni dom ska dvala?

Dom har dvalat två gånger innan sist dvala dom i 8 veckor, ska dom göra det detta året också?

Låt dom sova tills dom vaknar naturligt av att solen börjar värma upp uthuset.

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack så mycket!

Då låter jag dom vakna naturligt...

Mvh Korall

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Nu är en av mina sköldpaddor vaken igen, för den har haft öppna ögon.

Det är den fjärde veckan som den dvalar och där är 3 grader där den ligger, ska jag ta upp den nu eller ska jag göra något annat?

Mvh Korall

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...