Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hej från Danmark!


Rasmus K-H

Recommended Posts

Hej!

Jag har just hittat detta forum, gennam et annat dansk sköldpaddsforum. Spändande at se hur ni gör i tingena i Sverige :)

Jag er den lykliga ägaren av 2 små grekere från 2005. Köpte dom sista somren hos Hans Nielsen (dansk uppfödare). Dom går utomhus i et 12m2 anläg og et dertilhörende 3m2 väksthus. Jag forsökte at dvale dom i år, men det gik inte. Nu har jag dom i kälderen i et hembygt terrarie til dom kan komme ut igen til sommer.

Här är et par bilder:

terrarie_006.jpg

terrarie_007.jpg

terrarie_009.jpg

825_PICT0079_1.jpg

825_PICT0080_1.jpg

825_PICT0081_1.jpg

Jag beklager mit dårliga svenska :D Min pappa bor i Varberg, så lite svenska kan jag!

Link to comment
Share on other sites

Snygg utehage :) och just det att den är utmed en vägg gör ju att värmen som ackumuleras i väggen kan paddorna använda på kvällen. Men har du inget nät över då dina sköldpaddor är ute?

R/P

Link to comment
Share on other sites

Fin utehage men varför har du bark i lådan inne? Varför har du inte sand/jord istället som substrat/underlag? Jag saknar även ett gömställe där de kan krypa in när de vill vara i fred eller sova. Kanske en lite större barkbit eller liggande kruka.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har just hittat detta forum, gennam et annat dansk sköldpaddsforum. Spändande at se hur ni gör i tingena i Sverige :)

Välkommen hit!

Det är Otto Höj Madsen som skrivit gott om oss :D

Det danska forumet

Link to comment
Share on other sites

Skriver lige på dansk, håber i forstår det alligevel :)

Jeg har ikke noget net over anlægget nej. Hegnet rundt om har jeg lavet højt nok til at katte og hunde ikke kan komme ind, og der er ingen store fugle i mit område der kan tage skildpadderne.

Billederne af det indendørs terrarie er taget lige efter jeg havde bygget det så det var ikke blevet indrettet endnu :) I Danmark er der næsten ingen der bruger jord og grus i deres terrarier. Her bruger vi bark, træflis eller hampstrøelse :) Det fungere fint, men jeg må indrømme jeg faktisk bedre kan lide jeres terrarier med jord! Der er det nemmere at få nogle fine planter til at gro.

Hvis i ikke forstår det må i lige sige til så skal jeg prøve at skrive det på svensk så godt jeg kan :)

Link to comment
Share on other sites

Vi i Malmö förstår ;)

När det gäller fåglar så behöver det inte vara örnar eller andra fåglar av den kalibern utan det räcker med en skata eller kråka och för att inte nämna fiskmåsar.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål til jer. Er det bare ganske almindelig jord blandet op med grus i bruger i jeres terrarier? Det bliver jo næsten som et udeanlæg - bare indenfor :) Synes det er nogle rigtig flotte terrarier i har. Hvis mine grækere skulle gå indenfor næste vinter også, ville jeg klart prøve med jord. Men regner stærkt med at de kommer i dvale til efteråret så det skulle ikke blive nødvendigt.

Kender i noget til disse gode skildpaddesider fra Danmark?

http://marginata.dk

http://landskildpadden.dk

Link to comment
Share on other sites

Vi i Malmö förstår ;)

Ja, ni är ju halvdanskar *smile*

Vi Stockholmare förstår också.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål til jer. Er det bare ganske almindelig jord blandet op med grus i bruger i jeres terrarier? Det bliver jo næsten som et udeanlæg - bare indenfor :) Synes det er nogle rigtig flotte terrarier i har. Hvis mine grækere skulle gå indenfor næste vinter også, ville jeg klart prøve med jord. Men regner stærkt med at de kommer i dvale til efteråret så det skulle ikke blive nødvendigt.

Kender i noget til disse gode skildpaddesider fra Danmark?

http://marginata.dk

http://landskildpadden.dk

Många försöker få tag på ogödslad jord eller köper såjord t ex. Leksand eller sand från naturen används helst. En del använder jord från naturen.

Jag känner till den första sajten, den har P-A rekommenderat och det finns åtminstone en på forumet som ska åka och hämta marginator därifrån :) Får kolla in den andra sajten.

Link to comment
Share on other sites

Trodde inte man begrep danska i Kungliga Huvudstaden ;)

Jodå! det är vanlig sand och jord men man måste se upp så att den inte är full av torv eftersom sköldpaddorna gärna vill äta av det och kan på så sätt få förstoppning.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt så forskelligt folk holder deres skildpadder. Det er meget få der bruger jord i Danmark.

Hvilke arter er mest udbredt i Sverige? I Danmark er der klart flest græske og russiske landskildpadder. Leoparder har vi også nogle af, men det er ikke så mange.

Link to comment
Share on other sites

Varför det är sådan skillnad på rekomendationerna för bottensubstratet i Danmark och Sverige får nog P-A svara på.

De vanligaste paddorna måste vara "Greker och Ryssar".

R/P

Link to comment
Share on other sites

Varför det är sådan skillnad på rekomendationerna för bottensubstratet i Danmark och Sverige får nog P-A svara på.

Att det i Sverige blivit vanligt med jord/sandblandning beror nog på att www.landskoldpaddor.se var en av dom första sidorna med skötselråd. Den sidan bygger mycket på rekomendationer från Tortoise Trust och där har man kommit fram till att detta underlag fungerar bäst.

Vi använde täckbark de första åren innan vi upptäckte att jord-sand var bättre. Vi blev ännu mer övertygade när vi fick ungar och såg hur dom använde underlaget för skydd och avkylning. Även vuxna sköldpaddor gräver ner sig helt eller delvis på ett sätt som dom inte skulle kunna göra i träflis eller bark. Av våra dvalande sköldpaddor ligger dom flesta nu helt eller delvis nergrävda i jord-sand.

Det fungerar bra för honorna att gräva ut sina äggläggningshålor i lätt fuktad jord-sandblandning.

Varför det inte slagit igenom i Danmark kan jag inte svara på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mina två "stora" paddor ligger nergrävda nu, och har gjort det sedan jag var tvungen att avbryta dvalan. hercules var uppe ett dygn för två veckor sen ungefär. men sen gick han och grävde ner sig igen. :P och så skulle dom ju aldrig kunna göra om jag inte hade haft sand/jord. så det är ju verkligen att rekomendera. :)

lite läskigt bara när man inte har en aning om var dom har grävt ner sig, det syns ju inte över huvud taget. :o haha.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej, Rasmus!

Vilken fin utehage du hade ordnat. Men jag tycker att du borde ha sand/jord inne som flera redan föreslagit. Då kan du också plantera vackra växter som höjer luftfuktigheten och skapar en naturlig miljö. Har du tillräckligt tjockt lager så kan sköldpaddorna gräva. Jag hade nästan bara sand först men tack vare detta underbara forum så har jag blandat i 50% jord.

Är kanske lite sen att svara, men upptäckte inte tråden förrän nu! :P

En gräsplätt i buren är alltid bra, då kan sköldpaddan både ligga i gräset och äta av det!

Hejdå! Och tack för jättebra bildtips till min blivande utehage! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var verkligen en fin utehage du hade :D . Jag visade den för mamma och pappa (jag ska ju sj bygga en i sommar) och de blev riktigt överraskade över hur fint det kunde bli :D . Riktigt snyggt :) . //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var verkligen en fin utehage du hade :D . Jag visade den för mamma och pappa (jag ska ju sj bygga en i sommar) och de blev riktigt överraskade över hur fint det kunde bli :D . Riktigt snyggt :) . //Johannes

Om man ska använda rullband som på bilden måste man förstärka t ex som på bilden.

Bara rullband räcker inte, det finns då stor risk att sköldpaddorna tar sig över.

Vi har sådana för att skilja av i växthuset och hanarna är mästare på att hitta på nya sätt att ta sig över, speciellt på den sidan som ståltråden sitter.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska använda rullband som på bilden måste man förstärka t ex som på bilden.

Bara rullband räcker inte, det finns då stor risk att sköldpaddorna tar sig över.

Vi har sådana för att skilja av i växthuset och hanarna är mästare på att hitta på nya sätt att ta sig över, speciellt på den sidan som ståltråden sitter.

Okej! Pappa får väl ta en titt. Men egentligen har jag redan gjort en planering.

P-A! Kan man ha gångplattor ca 15-20 cm ner i substratet i utehagen för att förhindra rymning? Har nämligen massor med sådana över i trädgården. :):D

Link to comment
Share on other sites

Okej! Pappa får väl ta en titt. Men egentligen har jag redan gjort en planering.

P-A! Kan man ha gångplattor ca 15-20 cm ner i substratet i utehagen för att förhindra rymning? Har nämligen massor med sådana över i trädgården. :):D

Lars och Ingela i Tomelilla har betongplattor.

Gå in på utomhushagar

Link to comment
Share on other sites

Okej! Pappa får väl ta en titt. Men egentligen har jag redan gjort en planering.

P-A! Kan man ha gångplattor ca 15-20 cm ner i substratet i utehagen för att förhindra rymning? Har nämligen massor med sådana över i trädgården. :):D

Jag tycker att det är mycket bra att ha gångplattor nergrävda för ryssar, men gräv dem längre ner så det finns utrymme för dem att gräva neråt. Jag har ca 40-45 cm djup men skulle nog kunna lagt dem djupare. Tänk på att inte lägga plattorna kant i kant då finns risken att du får en basäng vid kraftigt regnfall, låt det vara någon cm emellan plattona. Och att du i kanterna kan ställa plattorna upp så får di till ett rymningssäkert botten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är mycket bra att ha gångplattor nergrävda för ryssar, men gräv dem längre ner så det finns utrymme för dem att gräva neråt. Jag har ca 40-45 cm djup men skulle nog kunna lagt dem djupare. Tänk på att inte lägga plattorna kant i kant då finns risken att du får en basäng vid kraftigt regnfall, låt det vara någon cm emellan plattona. Och att du i kanterna kan ställa plattorna upp så får di till ett rymningssäkert botten.

Jisses! 40-45 cm!!! :blink: Men jag har läst att ryssar älskar att gräva, så det låter vettigt. Ska tänka på det där med "bassängen". Inte så trevligt att komma hem och upptäcka en drunknad sköldpadda. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man ska använda rullband som på bilden måste man förstärka t ex som på bilden.

Bara rullband räcker inte, det finns då stor risk att sköldpaddorna tar sig över.

Vi har sådana för att skilja av i växthuset och hanarna är mästare på att hitta på nya sätt att ta sig över, speciellt på den sidan som ståltråden sitter.

Vad är rullband :blink:? //Johannes

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...