Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reeves Kärrsköldpadda.


JennyPenny

Recommended Posts

Hej! :)

Jag ska skaffa 2 stycken Chinemys reevesii (Reeves kärrsköldpadda). Dom kommer vara ungar då, och vad jag har förstått så kräver ju ungarna olika skötsel än de vuxna (eller hur man nu ska säga). Dom ska ha annan temp. i vattnet och olika mängd mat och sådant, men på alla sidor jag hittat själv och fått står det ingenting om hur man sköter en sköldpadds"bebis" :blink: . Så jag skulle mycket gärna vilja ha tips på hur man sköter en liten sköldpadda. :)

Sen en till, "bara- för- att- fråga": hur stor hinner en liten krabat blir på ca. 4 månader? :)

Skriv gärna en rad av dina erfarenheter om Chinemys reevesii. :)

Tacksam för svar.

MVH Jenny

Link to comment
Share on other sites

Jag vet int eom Reevesii och Amboinensis växer lika mycket men på ett ungefär bör de ju vara.

Mina Amboinensis kläcktes 2 augusti och var då:

11 resp 15 gram

3,8 resp 4,1 cm

Den 5 januari, 5 månader senare var de:

22 resp 29 gram

4,9 resp 5,3 cm

Jag tycker de växt lite fort så nu får de lite mindre mat och mer växter, vilket de slukar direkt.

De äter mycket mer växter än jag trodde att de skulle göra. Men det är iofs bara bra att de gör.

De vuxna äter mycket gräs, men bara om det är nytt, dvs nysått. Gräsmattan ute är inte intressant utom de plättar som är nysådda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett tips i alla fall: vuxna djur bör ha rätt djupt vatten så att dom kan simma ordentligt. Men 'bebisarna' ska va jag förstår inte ha djupare vatten än att dom lätt kan räcka ytan, typ när dom står på botten har jag läst ofta. Och det får inte vara mycket kompliserat inredning i tanken så att dom kan fastna under vatten. Även vattensköldpaddor kan drunkna ... och när dom är 'bebisar' är dom inte så duktiga på att simma än och dom är ofta inte tillräckligt starka i benen för att komma loss om dom fastnar under vattenytan. Så det är nåt man bör tänka på.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett tips i alla fall: vuxna djur bör ha rätt djupt vatten så att dom kan simma ordentligt. Men 'bebisarna' ska va jag förstår inte ha djupare vatten än att dom lätt kan räcka ytan, typ när dom står på botten har jag läst ofta. Och det får inte vara mycket kompliserat inredning i tanken så att dom kan fastna under vatten. Även vattensköldpaddor kan drunkna ... och när dom är 'bebisar' är dom inte så duktiga på att simma än och dom är ofta inte tillräckligt starka i benen för att komma loss om dom fastnar under vattenytan. Så det är nåt man bör tänka på.

Leisha

Det låter klokt men samtidigt tror jag att dom behöver gömställen. För små sköldpaddor är den viktigaste instinkten att gömma sig för rovdjur, de har ju ingen mamma som skyddar dem :(

Link to comment
Share on other sites

Det låter klokt men samtidigt tror jag att dom behöver gömställen.

Det är ju alldeles rätt. Därför är det nog viktigt att man tänker efter lite hur man inreder i tanken, så att dom inte fastnar när dom utforskar eller gömmer sej - vilket man kan vara säker på att dom kommer att göra.

Exempel: jag har en liten reeves, inte så liten som dom Jenny frågar om, men ändå. :) När jag fick honom var han jätterädd för mej, han tyckte jag var en alldeles hemsk varelse som han måste gömma sej för varenda gång jag kom nära. Han var då redan tillräckligt stor för att vara en duktig simmare, men mycket skygg. Jag la ner en stor sten på botten av tanken - rätt djupt vatten - på en sådan plats att han inte kan fastna mellan stenen og väggen i tanken, men därför att den är rätt stor kunde han gömma sej bakom den. Jag såg honom fortfarande :) men han såg inte mej, så då var han ju nöjd. (Sen var stenen också så tung att han inte kan flytta på den, självklart.)

Gömställen måste dom ha, men man måste nog tänka på att såna ska vara rätt rymliga tror jag.

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Okej. Rymliga gömställen, jag vill verkligen inte att dom ska fastna någonstans :( . Såklart... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon mer som vill säga nåt de tycker jag bör veta om hållning av unga reeves? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är det någon mer som vill säga nåt de tycker jag bör veta om hållning av unga reeves? :)

Det som är viktigast att du har koll på är att en "bebis" sköldpadda bör matas ca 3-5 gånger per dag, jag läste på en hel del om sådant innan jag tog hem min lilla nykomling...

Den här artikeln hjälpe mig lite grann.

Här nedanför länkar jag till andra sidor som för visso är på engelska, men väldigt hjälpsamma :)

http://www.unc.edu/~dtkirkpa/stuff/Reeves.html

http://www.chelonia.org/Articles/Creevesiicare.htm

Du kan läsa på hur mycket du vill, men det allra viktigaste är ändå att du håller koll på hur sköldpaddorna mår, de första dagarna är väldigt viktiga.

Link to comment
Share on other sites

Det som är viktigast att du har koll på är att en "bebis" sköldpadda bör matas ca 3-5 gånger per dag, jag läste på en hel del om sådant innan jag tog hem min lilla nykomling...

Hur mycket ger du vid varje matning? Det är mycket vanligt att sköldpaddor i fångenskap övergöds. De växer då för fort. En sköldpadda ska växa långsamt.

Vad ger du din padda för mat? Vitaminer, kalktillskott?

Link to comment
Share on other sites

Det som är viktigast att du har koll på är att en "bebis" sköldpadda bör matas ca 3-5 gånger per dag, jag läste på en hel del om sådant innan jag tog hem min lilla nykomling...

Den här artikeln hjälpe mig lite grann.

Här nedanför länkar jag till andra sidor som för visso är på engelska, men väldigt hjälpsamma :)

http://www.unc.edu/~dtkirkpa/stuff/Reeves.html

http://www.chelonia.org/Articles/Creevesiicare.htm

Jag är lite tveksam här.

Vart har du läst att de ska matas 3-5 gånger per dag?

Darrell Senneke som du länkar till skriver "Be careful not to overfeed them, I recommend only feeding once every day or every other day for the rapidly growing hatchlings."

Vad är det som säger att sköldpaddsungarna(hur länge är de det?) hittar mer mat än de vuxna?

Möjligen att de föds i en tid på året då det finns mycket mat?

Jag tycker nog att 3-5 gånger per dag låter väldigt mycket. Det är väldigt lätt att mata ungar alldeles för mycket.

Du kan läsa på hur mycket du vill, men det allra viktigaste är ändå att du håller koll på hur sköldpaddorna mår, de första dagarna är väldigt viktiga.

Håller med men det är samtidigt väldigt lätt att misstolka hur de mår om man har lite erfarenhet av sköldpaddor sedan innan.

"Many of them, for example, have been trained to associate "begging" behaviour with the arrival of food, and will beg whenever they get the chance."

Det betyder exempelvis inte att de måste ha mat bara för att vi tycker att de ser väldigt hungriga ut.

Om matning av sköldpaddor http://www.unc.edu/~dtkirkpa/stuff/turtfeed.html

Link to comment
Share on other sites

Håller med men det är samtidigt väldigt lätt att misstolka hur de mår om man har lite erfarenhet av sköldpaddor sedan innan.

"Many of them, for example, have been trained to associate "begging" behaviour with the arrival of food, and will beg whenever they get the chance."

Det betyder exempelvis inte att de måste ha mat bara för att vi tycker att de ser väldigt hungriga ut.

Det här kan jag skriva under på att det är sant. Särskilt min ena vuxna reeves är alldeles tokig i mat och han tigger om att få nåt varenda gång han ser mej. Dom får mat varannan dag och den dag dom inte får nåt så är han ju så hungrig så att han håller på att dö ... och han tjatar hela tiden om det ser ut som att jag ska ta ut dom eller bara kommer fram till tanken. Han vet att mat kommer ifrån mej och därför tigger han när han ser mej ... men det kan man inte lita på, han uppför sej ju som om han är jättehungrig två timmar efter att dom har ätit. (Och han får tillräckligt med mat tror jag nog - ungefär samma mängd som huvudet är stort eller faktisk mera om sanningen ska fram.)

Leisha

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket ger du vid varje matning? Det är mycket vanligt att sköldpaddor i fångenskap övergöds. De växer då för fort. En sköldpadda ska växa långsamt.

Vad ger du din padda för mat? Vitaminer, kalktillskott?

I början matade jag min sköldpadda med mat som var endast för unga sköldpaddor(bebisar), innan jag köpte den maten åkte jag runt och kollade vad olika djuraffärer hade för olika märken och vad dom innehöll.

Där jag slutligen bestämde mig för att köpa maten kunde dom som jobbade i butiken försäkra mig om att maten innehöll allt min sköldpadda hade behov att få i sig. Dom som jobbade i butiken hade utbildning inom reptiler och dom slog även upp det i en bok dom hade bakom disken för att försäkra mig om att maten innehöll rätt sorts vitaminer m.m.

Nu äter min minsta sköldpadda samma mat som dom två äldre sköldpaddorna jag har, den maten heter Reptomin och innehåller mycket kalcium så att sköldpaddornas skal och skelett får den näring och vitamin som behövs.

På förpackningen står det att sköldpaddorna sk amatas i små portioner flera gånger per dag, men jag matar dom i (enligt mej) lagom portioner varannan dag. Är det fel? Jag har så svårt att avgöra vad som är en liten och vad som är en stor portion.

Har kollat runt på många ställen och kan inte hitta någon som kan rekommendera ett bättre foder än just Reptomin.

Link to comment
Share on other sites

jag är vet inte så mycket om vattensköldpaddor .. men jag vet däremot att zoobutiker, inte alla förstås, ofta pratar om sånt dom inte har en aning om. dom har fått en mapp med inforumation för länge sen, och den informationen stämmer inte med dagens. så allt kanske man inte ska lita på. många zoobutiker håller sina vattensköldpaddor utan landdel och sina landsköldpaddor på bark eller spån. och så ska det ju inte vara.

så tveka innan du litar på dom. allt är inte sant. och sen måste man gå en kurs om repiler när man ska sälja det.

jag vet inte alls hur bra ditt foder är. det kanske är kanon. ;) och då ska du vara glad att du hittat det. :D men man ska inte tro på allt man hör. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Enligt Mimmi så är det Reptomin som Tortoise Trust rekommenderar som pelletsfoder.

Så det kan nog vara ok som komplement till annan mat.

Däremot verkar det vara ganska svårt att få tag i här i Sverige, jag har iallafall inte stött på det än.

Link to comment
Share on other sites

Om Tetrafauna Reptomin

Mattips

Jag skulle hellre ge en variation av för vattensköldpaddor naturlig föda. Fri tillgång på vattenväxter.

Sera Raffy I skulle jag hellre ge än Reptomin. Men obs, det innehåller inga vegetabilier. Det innehåller gammarus (små kräftdjur), ansjovis och räkor. Inga andra ingredienser.

Nu har jag uppdaterat min hemsida med det nya innehållet i Sera Raffy I.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket ger du vid varje matning? Det är mycket vanligt att sköldpaddor i fångenskap övergöds. De växer då för fort. En sköldpadda ska växa långsamt.

Vad ger du din padda för mat? Vitaminer, kalktillskott?

Matar mina reeves med Agil, hur många bitar är en normal måltid för en ca 6månader gammal sköldis. Köpte Gammarus först men dom vägrar dom att ta medans dom fullkomligt älskar "Agil". Dom tar inte heller grönsaker eller frukt men kyckling och torsk går bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på frågan hur många pellets du bör ge. Men jag undrar vad Agil innehåller? Vad står det på burken? Att sköldpaddorna är tokiga i det är tyvärr ingen garanti för att det är ett bra foder. Smakämnen är ofta tillsatta för att stimulera aptiten.

Du måste ge vegetabilier också, vattenväxter är vattensköldpaddornas naturliga vegetabiliska föda.

Tips på matvattenväxter

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på frågan hur många pellets du bör ge. Men jag undrar vad Agil innehåller? Vad står det på burken? Att sköldpaddorna är tokiga i det är tyvärr ingen garanti för att det är ett bra foder. Smakämnen är ofta tillsatta för att stimulera aptiten.

Du måste ge vegetabilier också, vattenväxter är vattensköldpaddornas naturliga vegetabiliska föda.

Tips på matvattenväxter

Det står att det innehåller lysin och fiskprotein..Råprotein,råfett,råfibrer,råaska,lysin

Jo jag har läst dina förra trådar om växter och har bl a skaffat andmat nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...