Jump to content
Forum Sköldpaddor

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Mimmi

Hittade Opuntiakaktus

Recommended Posts

Mimmi

Jag "snubblade över" några Opuntiakaktusar i Söderhallarnas Blommor :) De har inga taggar alls, har sex blad vardera med nya på gång :) Dock med mycket mindre blad än de blad som P-A säljer ibland. Men det blir små läckerbitar till de ev. framtida sköldpaddorna. Jag köpte två plantor för 45:- styck.

chichi
Jag "snubblade över" några Opuntiakaktusar i Söderhallarnas Blommor :) De har inga taggar alls, har sex blad vardera med nya på gång :) Dock med mycket mindre blad än de blad som P-A säljer ibland. Men det blir små läckerbitar till de ev. framtida sköldpaddorna. Jag köpte två plantor för 45:- styck.

Vilket bra tips! :)

Ska glida förbi där imorgon och se om det finns några kvar...

Ronnie

Lite väl långt :( för att man ska glida förbi :P

R/P

Evil Börje
Lite väl långt :(  för att man ska glida förbi :P

R/P

Du får väl offra dig lite......:)

Ronnie

Ja va f*n, 130 mil tur och retur är kanske inte för mycket begärt :lol:

R/P

Evil Börje

R/P

Läste om en kanadensisk hockeymålvakt som hade så långt till träningen.

Pappan körde 3-5 ggr i veckan. Sen köpte de ett litet flygplan......

Så en gång kan du offra dig :)

chichi

R/P

Men tänk på hur billiga de är!

Du behöver väll bara köpa en sisådär 500 st för att gå "break even"..?

:lol:

Skämt åsidå, kanske det finns någon blomsterhandel i närheten av dig som har samma leverantör?

Om så är fallet skulle de kanske kunna göra en liten specialbeställning åt dig... :)

Flisan

Är det något speciellt med just Opuntiakaktusar? Har hört nån annastans ifrån att paddisarna gillar dem? Finns det tips på andra bra växter man kan använda sig av?

//Flisan :)

Ronnie

Här har du en tidigare tråd som behandlar din fråga.

Växter

R/P

Flisan
Här har du en tidigare tråd som behandlar din fråga.

Växter

R/P

Tackar!

Mimmi
Är det något speciellt med just Opuntiakaktusar? Har hört nån annastans ifrån att paddisarna gillar dem? Finns det tips på andra bra växter man kan använda sig av?

//Flisan  :)

Blad och blommor från hibiskus och Opuntiakaktus (taggarna tas bort) är mycket bra vintersurrogat.

Citat från http://www.landskoldpaddor.se/idealisk.htm

Men krukväxter bör vara mer än ett år innan man ger dem som föda p g a behandling med olika kemikalier. Men det är ju bra om man kan ha en odling igång av dessa krukväxter.

fridolf

R/P

Ha, ha! Är väl samma sak ungefär för mig, antar jag.

ohlson10

Jag har köpt sticklingar av både hibiskus och opuntia kaktusar. Man kan fynda nu på våren!! Sen när plantan växt till sig så vet man att den är garanterat giftfri... :D

MVH Maria

Mimmi

Jättekonstigt men de skott som växer ut har ingen "styrsel", de blir hängande, vridna. Har någon råkat ut för det? Är det någon genmodifiering? Kan det vara ofarligt att ge de framtida sköldpaddorna?

ohlson10

Jag tog kärnorna från en opuntiafrukt och har torkat dessa. Sedan planterat i kaktusjord och nu kommer ca. 15 nya opuntiaplantor. Helt fria från besprutning kan jag lova. :)

Har haft mina i växthuset med nu med kallare nätter börjar det bli dax att ta in dem.

Mimmi
Jag tog kärnorna från en opuntiafrukt och har torkat dessa. Sedan planterat i kaktusjord och nu kommer ca. 15 nya opuntiaplantor.

Hur många frön sådde du och hur många grodde?

ohlson10

Jag planterade 2 fröer i varje sålåda då jag trodde att alla inte skulle ta sig. Satte detta i början av sommaren och detta har sedan stått i växthuset. Det grodde från alla fröer.

Fröerna hade jag torkat i 1 månad. Sådde i såjord, nu omplanterade i kaktusjord med lite sand i.

post-1347-1189848840_thumb.jpg

Mimmi

Otroligt med 100 % grobarhet!

LouiseGustafsson

häftigt! :D

ohlson10

Jag trodde aldrig att ALLA skulle gro. Det var därför jag satte dem 2 och 2 i sålådorna. De på bilden är väl drygt 3 månader på gång, och först nu ser det ut som de börjar likna opuntia.

Har tagit in dem från växthuset nu och har dem i fönsterbrädan. Får se om alla överlever inflytten, hösten och vintern....

Jag som best. vuxna plantor för ca 150 :- /st från blomaffären i stan...!! :wacko:

fridolf

Så fantastiskt att ALLA grodde! Grattis!

LouiseGustafsson

igår hittade jag, eller såg jag, en optuniakaktus med 5 fikon på. :) själva kaktusen var relativt liten och fikonen var lika stora som plantan. :P funderar på att införskaffa den när lönen har kommit. sen om ett år kanske sköldpaddorna har smaskens mat!

• Create New...