Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jag Frågade Om Fåglar O Sköldisar... *ot*


Guest LenaS

Recommended Posts

Guest LenaS

Hej!

För ett tag sedan frågade jag om tamfåglar ihop med Sköldpaddor. Trodde inte det skulle bli aktuellt pga dotterns svåra allergier. MEN nu har vi varit hos vår, mycket kompetenta, allergiläkare och han sa att det var HELT OK! Fågelallergi är mkt ssällsynt. Han hade varit med i studier med undulater och allergiker/astmatiker och det fanns inga belägg för att allergierna ökade! Gissa om dotterna är glad :D

Så nu får vi se vad djuren tycker om varandra... Fast det kommer ingen fågel förrän i slutet av juli tidigast.

Spännande iaf B)

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Lena!

Va bra för din dotter.

Om ni funderar på fågel så kan jag starkt rekommendera en Morhuvad papegoja, de är urtrevliga om man får tag i en handmatad. Ungefär lika stor som en nymf, kräver väl lite mer ertersom det är en papegoja men ger också desto mer tillbaka.

Mvh Maria :)

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Till Stefan:

Hen heter Sören Wille och är en av Sveriges duktigaste barnallergologer. Honom har jag fullt förtroende för :D

Till Maria: Men vad kostar en sådan lite papegoja då? Eller den ligger inte i de normala papegojornas prisklass??

Låter lite intressant faktiskt.

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Morhuvad papegoja ser ut att ligga på 3000 kr.

petee.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Hmm... det är ju tyvärr lite mer än de 300 som en nymfparakit ung. kostar :( . Annars skulle ju en papegoja vara kanonkul :o). Det blir nog ett par nymfparakiter iaf. Hoppas vi hittar en bra uppfödare också. Men det ska väl inte vara svårare än att hitta sköldpaddsuppfödare.

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Guest Inga-Karin

>Hen heter Sören Wille och är en av Sveriges duktigaste barnallergologer. Honom har jag fullt förtroende för <

Hej !

Tycker jag absolut att du kan ha. Jag har hört honom föreläsa på något symposium, som jag deltagit i som allergi/astmasköt. , men ändock är detta nog lite kontroversiella rön. Jag tror inte att alla allergologer håller med honom i detta.

Vill inte göra dig ledsen/besviken, men observant på, att även fåglar kan ställa till bekymmer.

Hälsningar från Kolbäck, nu med två Paddor och sju whippetvalpar, som är fem dagar gamla

Inga-Karin

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

jag läste senast idag att det också kan vara fågelns avföring eller frön som kan påverka allergi men om man håller rent så var risken mindre.

vi har allergi vi med och jag vet hur man känner att man vill ju gärna ha ett djur vi har provat med djur och sedan hoppats man blir ju så ledsen när det inte går och det kan ju gå men jag läste om allamöjliga djursorter och det blev "ja en sån kan vi ha och sen nej det blev inte en sån men ett sånt djur då nä inte det heller" vi vill så gärna ha en hund och vi har sökt mindre allergiframkallande och dylikt och det finns ju softisar som inte fäller päls men det var inte tillräckligt matcho tydligen (för min man)

jag har nu gett upp vi har våran igelkott han har päls på magen och alla tål honnom och han är ur härlig och tuff.

han bor i min sons rum 14 kvm och har sin bur som toalåda numera. :)

hoppas det går bra med fågel dom är himla kul dom med har haft ara och kacka dua av dem 2 så föredrog jag nog aran.

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Anledningen varför jag ville veta vem det var som sagt det är för att kunna kolla runt lite mera, mina gamla trotjänare till läkare har gått i pension och det råder just nu mer eller mindre krig på allergiscenen ;-)

Det är ju inte många som håller med om de nya studierna direkt, inte minst internt är det ju väldigt mycket stridigheter.

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Hej!

Jag är fullt medveten om att det kan bli så att vi måste lämna bort fåglarna igen :( Men ibland måste man prova, och har inte vår läkare något att invända så testar vi och hoppas att det går bra. Vi har aldrig haft några djur mer än fiskar och sköldisar.

Hoppas, hoppas! Och Matilda är medveten om att de kommer att lämnas bort om det inte funkar. Visst är det tråkigt och synd om djuren... men som sagt, vi hoppas!

Stefan: Sören Wille jobbar på barn i Helsingborg, så jag TROR att du är för gammal B)

Vet inte var du bor, men jag vet att det finns en duktig läkare på medicinmott. i Ängelholm och en i Helsingborg.

Hoppas du hittar någon kompetent! Jag bekymrar mig redan för hur det ska bli om 3 år då Matilda är för gammal för "barn"...

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan

Hehe, ja.. Jag ligger i ingenmandsland just nu :)

Jag har haft "dispens" för Inga Lisa Strannegård... Så jag har fått gå kvar där trots att jag är 20 nu och skall nu flyttas, hon har ju pensionerats iaf så ;-)

Men det är rätt kul o känna till vilka som säger vad när sånt här gäller, svårt att kunna använda sig av faktan annars.

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Jag håller mina tummar för att du ska hitta någon bra doktor! Bor du nära/i en större stad är väl utbudet högre och det finns mer att välja och vraka mellan.

Lycka till! Lena S

Link to comment
Share on other sites

Morhuvade papegojor är trevliga. Vi har en och även om den hatar mig och jag honom är kärleken fulländad i övriga familjen. Inget ovanligt när det gäller fåglar att de väljer ut någon de inte gillar. Den som då klipper klor och utför andra otrevligheter ligger väl bra till för att komma överst på fågelns dödslista :)

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Guest LenaS

Tyvärr kostar de lite för mkt...

Vi har bestämt oss för ett par nymfparakiter, de verkar också trevliga och de kan lära sig prata osv.

Men det blir, som sagt, inte förrän i juli/aug. vi får dem. Semestern kommer först.

Lena S

Link to comment
Share on other sites

Nymfar är också trevliga. Dessutom enkla att ha med att göra. Nackdelen med dem är deras riktigt gälla läte som förvisso brukar stillas ganska mycket om man har fler än en fågel.

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...