Jump to content
Forum Sköldpaddor

Zooaffärer


rikard9

Recommended Posts

Kan någon ge förslag på bra zooafärer på internet? Alltså affärer som man kan beställa hem från. Vilka som har bra lampor, bottensubstrat, mat etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon ge förslag på bra zooafärer på internet? Alltså affärer som man kan beställa hem från. Vilka som har bra lampor, bottensubstrat, mat etc. etc.

Bottensubstrat och mat finns väl ute i naturen :)

Link to comment
Share on other sites

Bottensubstrat och mat finns väl ute i naturen :)

Ja, det är ju klart, men jag tänkte på Torkade växter från JR Farm och Lucky reptile som P-A skrev om i "vintermat" tidigare. Med bottensubstrat menade jag ju främst bark, vilket jag har ett tunt lager av överst.

Link to comment
Share on other sites

Bark hehöver du inte ha. Sand och jord är ett bra substrat.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju klart, men jag tänkte på Torkade växter från JR Farm och Lucky reptile som P-A skrev om i "vintermat" tidigare. Med bottensubstrat menade jag ju främst bark, vilket jag har ett tunt lager av överst.

Bark är nog billigast att köpa i säckar från en handelsträdgård eller granngården, kallas då täckbark.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Kan någon ge förslag på bra zooafärer på internet? Alltså affärer som man kan beställa hem från. Vilka som har bra lampor, bottensubstrat, mat etc. etc.

Förvisso inte en zoo-affär, men örtagubben har många bra torkade växter...

http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat av www.pwss.se och de har bra urval samt bra service tycker jag.

MVH Maria

Link to comment
Share on other sites

Kan någon ge förslag på bra zooafärer på internet? Alltså affärer som man kan beställa hem från. Vilka som har bra lampor, bottensubstrat, mat etc. etc.

Har hört att plantagen har gödselfri jord. Jord och sand är det bästa substratet. Ett bra tips: gå in på google och sök på zooaffärer. det gjorde jag och fick upp flera bra sajter.

Lycka till!! :D

//Flisan

Link to comment
Share on other sites

Bottensubstrat och mat finns väl ute i naturen :)

Kanske lite svårt att gå ut och gräva i jorden nu, eller? ;)

//Flisan (ägare till Knubbis, som du fött upp) Knubbis hälsar så mycket. Verkar må jättebra!Vet du om de andra två återstående har blivit sålda i djuraffären?

Link to comment
Share on other sites

Flisan, du vet väl att Marita föder upp ryssar i Stockholmsområdet?

http://www.horsfieldii.com/

Hej Mimmi!

Jag vet. Innan jag köpte Knubbis så kollade jag in på hennes hemsida, men hon hade inga ungar till salu då. Kollar emellanåt in på hennes sida, för jag misstänker starkt att jag inte nöjer mig med en. ;)

Tack för tipset iallafall.

//Flisan

Link to comment
Share on other sites

Bark är nog billigast att köpa i säckar från en handelsträdgård eller granngården, kallas då täckbark.

Skulle vilja fråga OrmStefan om det finns någon sanning i dom påstående som går att Pinje och Sederbark skulle vara giftig för reptiler.

R/P

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja fråga OrmStefan om det finns någon sanning i dom påstående som går att Pinje och Sederbark skulle vara giftig för reptiler.

  R/P

Jag kan inte riktigt svara exakt på frågan men jag skall ge ett generellt svar som du kanske kan använda.

Både Pinje (tallar) och ceder (samlingsnamn inom handeln för flera olika barrträd tex tuja mfl) är barrträd som innehåller relativt höga halter av taniner eller tjärämnen/kådämnen som man också kan kalla dem. Dessa ämnen produceras av träden för att de skall stå emot betning och angrepp av svamp och insekter. Kådämnena är aromatiska i doften och kan lätt kännas när man luktar på barrved. Kådämnena finns mest i veden och barren, betydligt mindre i barken. I den produkt som på handelsträdgårdar kallas täckbark så tror jag att halterna är så pass låga att det inte är några problem att ha det i terrarier. Jag har själv haft täckbark i terrarier vid flera olika tillfällen och till flera olika typer av djur och det har fungerat bra. Täckbarken verkar vara lite komposterad och en hel del av kådämnena har nog försvunnit.

Jag undviker att använda färska eller kraftigt "tjärluktande" grenar och stubbar som inredning i terrarier för att undvika en ev reaktion från terrariedjuren.

Taninerna är ju barrväxternas gift mot angrepp av svampar, skade insekter och betande djur men hur giftiga de är mot just reptiler det vet nog ingen.

OrmStefan

Link to comment
Share on other sites

Där verkade dom ha bra saker.

Har du beställt därifrån till dina paddor?

Tänkte prova, det är ju lätt att maten blir lite för ensidig nu på vintern.

Hej!

Jag har inte beställt över nätet från dem men jag handlar där lite då och då...

(ligger nära mitt jobb..)

De har ett stort och bra sortiment med mycket som är ekologiskt producerat.

hibiskusen är Laban & Ifas favorit! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Mimmi!

Jag vet. Innan jag köpte Knubbis så kollade jag in på hennes hemsida, men hon hade inga ungar till salu då. Kollar emellanåt in på hennes sida, för jag misstänker starkt att jag inte nöjer mig med en. ;)

Tack för tipset iallafall.

//Flisan

Åtminstone tidigare hade Hasse en kontakt som kunde leverera sköldisar till Stockholm.

Hasses landsköldpaddor

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lånar tråden.

Någon som vet om bra zooaffärer i Stockholm som har tillbehör för landsköldpaddor?

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden.

Någon som vet om bra zooaffärer i Stockholm som har tillbehör för landsköldpaddor?

Vad för tillbehör är du ute efter?

Link to comment
Share on other sites

PAT, konstgjorda grottor, konstgjorda vattenskålar och torkade växter på påse tänkte jag på. Att få se ungar och hur de håller dem skulle även vara "roligt".

Link to comment
Share on other sites

PAT, konstgjorda grottor, konstgjorda vattenskålar och torkade växter på påse tänkte jag på. Att få se ungar och hur de håller dem skulle även vara "roligt".

Bromma ZooMarknad har JR-farm samt grottor och skålar (iofs till för gnagare) men går lika bra till paddor. De har även olika storlekar på Seipa. Men fråga dem inget om sköldpaddor, jag fick bara en massa konstiga svar...

Vällingby ZOO har PAT.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden.

Någon som vet om bra zooaffärer i Stockholm som har tillbehör för landsköldpaddor?

Det finns en zooaffär på tegnérgatan som heter Iguana Zoo de är specialicerade på reptiler.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en zooaffär på tegnérgatan som heter Iguana Zoo de är specialicerade på reptiler.

De säljer även sköldpaddor som de inte vet vad de är för art. Mina två vuxna Mauremys Mutica såldes som Cuora Flavomarginata.

Link to comment
Share on other sites

De säljer även sköldpaddor som de inte vet vad de är för art. Mina två vuxna Mauremys Mutica såldes som Cuora Flavomarginata.

Jo de verkade inte så kunniga när jag frågade om deras grekiska sköldpadda, jag frågade om allt jag läst på nätet, men de visste inte. men han var otroligt söt ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...