Jump to content
Forum Sköldpaddor

ryss


susanne

Recommended Posts

hej.

nu har jag börja lite smått med dvalningsförberedelse för bitta.

jag har ett kylskåp som hon sover på nätterna.

sen på dagen är hon isin låda,problemet är att rumstemperaturen är 25 och hon är så aktiv i sin låda.

hon får lite mat men äter inte så mycke.

har gått ner 17 nov 575g

den 23 nov 544g

vad ska jag göra?

Link to comment
Share on other sites

Hur länge lyser det?

Kanske dags att dra ner rejält på belysningstiden.

Link to comment
Share on other sites

Minska belysningstiden till 4 timmar och sluta ge mat. Sen får vi höra hur hon reagerar på det efter en vecka.

Hur förvaras hon i kylskåpet? Låda med jord/sand?

Link to comment
Share on other sites

en låda med jord och sand

hon gräver inte ner sig

hur kalt ska jag ha ikylskåpet

Minska belysningstiden till 4 timmar och sluta ge mat. Sen får vi höra hur hon reagerar på det efter en vecka.

Hur förvaras hon i kylskåpet? Låda med jord/sand?

Link to comment
Share on other sites

hur kalt ska jag ha ikylskåpet

Jag tror du kan ha henne i normal kylskåpstemperatur (5-6) om det tilla att börja med är lite högre så går det också bra.

Link to comment
Share on other sites

ska jag ha henne redan 5-6 grader på natten

och lådan tänt 4 timmar.

vatten och inge mat

Jag tror du kan ha henne i normal kylskåpstemperatur (5-6) om det tilla att börja med är lite högre så går det också bra.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev, högre än 5-6 går bra, jag vet ju inte hur länge den sovit i kylskåp på näterna och vilken temperatur den haft.

Erftersom det verkar vara rätt varmt inomhus tänkte jag att en kort tid med värme och ljus kan räcka.

Eftersom den börjat sova i kylskåp på nätterna tror jag att det kan vara dags att sluta med mat. Vattenskål bör den ha, även om ryssar sällan dricker.

Link to comment
Share on other sites

hej.

har haft henne på nätterna började med ca 18

nesta vecka gjorde jag kallare

och nu tredje veckan är det ca 10 grader

hon är isin låda på dagarna och har nu 4 timmar belysning.ibland springer hon och klättrar och då brukar jag släcka då lugnar hon ner sig.

de jag är rädd är att de ska bli en skock för henne 10 grader på nätterna och 25 grader på dagen?kan inte få ner rumstemperaturen.

nästa vecka ska jag ha 2 timmar belysning?bada henne och sen ska hon vara hela tiden ikylskåpet på ca 4+?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hej

nu är bitta i kylskåpet hela tiden.

men kylskåpet som pappa tog hitt och som var så bra är inte så bra här.jag har så varmt i rummet att jag tror att det blir varmt ikylskåpet oxå.

har vägt bitta idag och hon har gått ner igen till 505 g.

när jag lyfte upp henne tittade hon på mig jag har oxå hört att hon har traskat ilådan

hon har gått ner mycke tycker jag

10 nov 606 g

17 nov 575 g

23 nov 544g

509 g innan hon fick vara ikylskåpet för gått

nu 505 g

jag var ju orolig att hon hade gått upp förr mycke.hon åt ju ganska mycke pat och då hade hon mycke avföring.

vad ska jag göra?sluta dvalningen?bytta kylskåp?

Link to comment
Share on other sites

Vilken temperatur är det i kylskåpet?

Ryssar brukar behöva 3-4 för att somna in ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

max 6.9

min 2,5

så är de ikylskåpet

försöker få 4 men de går inte så bra

vad ska jag göra?

har hon gått ner för mycke?

Link to comment
Share on other sites

Det svänger ganska mycket i ett kylskåp men man kan motverka effekten av det genom att ha ett substrat + att man lägger PET-flaskor med vatten vid dvalningslådan.

Med tanke på viktminskningen kanske det är bäst att avbryta.

Link to comment
Share on other sites

Det svänger ganska mycket i ett kylskåp men man kan motverka effekten av det genom att ha ett substrat + att man lägger PET-flaskor med vatten vid dvalningslådan.

Med tanke på viktminskningen kanske det är bäst att avbryta.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sköldpaddan från kylskåpet på morgonen en dag när du är hemma och låt den vara kvar i dvalningslådan tills den börjar visa att den vaknat till. Det brukar ta någon timme

Sätt den i buren med värmelampa och belysning. Efter några timmar kan du bada den en stund i ljummet vatten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...